Een slagerij met een horecagedeelte, waar vers bereide maaltijden en belegde broodjes ter plekke geconsumeerd kunnen worden? Dit ondernemingsconcept heet blurring, waarbij detailhandel, horeca en/of dienstverlening worden gecombineerd. Steeds meer slagers doen bewust of onbewust aan blurring. Doe inspiratie op in dit magazine.
Helaas, je antwoord is fout.
Blurring komt van het Engelse werkwoord ‘to blur’ dat vervagen betekent. Blurring betekent vervaagd of onscherp. Met de term blurring wordt branchevervaging bedoeld. De grenzen tussen retail, horeca en/of dienstverlening vervagen. Een voorbeeld hiervan is een slagerij met een (kleine) eetgelegenheid of een supermarkt, die eten voor onderweg verkoopt.
Helaas, je antwoord is fout.
Blurring komt van het Engelse werkwoord ‘to blur’ dat vervagen betekent. Blurring betekent vervaagd of onscherp. Met de term blurring wordt branchevervaging bedoeld. De grenzen tussen retail, horeca en/of dienstverlening vervagen. Een voorbeeld hiervan is een slagerij met een (kleine) eetgelegenheid of een supermarkt, die eten voor onderweg verkoopt.
Goed gedaan, je antwoord is juist!
Blurring komt van het Engelse werkwoord ‘to blur’ dat vervagen betekent. Blurring betekent vervaagd of onscherp. Met de term blurring wordt branchevervaging bedoeld. De grenzen tussen retail, horeca en/of dienstverlening vervagen. Een voorbeeld hiervan is een slagerij met een (kleine) eetgelegenheid of een supermarkt, die eten voor onderweg verkoopt.
Vroeger was blurring heel normaal, maar door de opkomst van de horeca ging iedereen zich richten op zijn eigen specialisme. Dit komt onder andere door strenge wetgeving. Vandaag de dag komt het weer terug, het is een trend.
De moderne consument denkt en handelt vanuit behoeften en gemak. Als hij trek heeft, wil hij op dat moment iets eten. Of als hij een bepaald artikel nodig heeft, vindt hij het fijn om niet naar een andere winkel te hoeven. Blurring kan in deze behoefte voorzien. Blurring hoeft niet altijd heel groot te zijn. Het verkopen van wijn in de slagerij is al een vorm van blurring.
Er zijn winkelketens waar kleding, schoenen, meubels, servies en kookboeken worden verkocht, maar waar ook een horeca-gedeelte met een terrasaanwezig is. In de buurt van Antwerpen zit een wegrestaurant dat een benzinepomp erbij startte. Het gevolg is een fast service concept met een meer gevarieerde en betere kwaliteit eten dan bij de gemiddelde benzinepomp.
Er komen steeds meer winkels die levensmiddelen verkopen, maar ook verse maaltijden. Bijvoorbeeld een delicatessenzaak met lokale en huisgemaakte levensmiddelen (zoals jam, chocolade, bonbons, thee, koffie, pasta, kruiden en wijnen), serviesgoed en kleine cadeautjes, maar ook met verse maaltijden die bezoekers daar op kunnen eten of mee kunnen nemen.
Een aantal voorbeelden van blurring buiten en binnen de slagersbranche.
Lola Bikes & Coffee in Den Haag: Geniet van koffie en zelfgemaakte taarten, terwijl je een fiets koopt of hem laat repareren.
The Bakery in Reusel: Een jeansstore met lekkere broden, koeken, diverse dranken en een eigen versgebakken ‘signature bread’.
THE ROAST ROOM in Amsterdam: bestaat uit de BAR en de Rotisserie, waar stukken vlees en worsten uit eigen slagerij worden geserveerd.
Köttmastarn in Stockholm: Een bar en een winkel, waar je kwaliteitsvoedsel en delicatessen kunt kopen en eten.
Restaurant RAUW in Amersfoort: Een restaurant met een slagerij in huis. Vlees komt vanuit de slagerij direct op je bord.
Slagerij Meester in Amsterdam: Een slagerij met een eetsalon, waar de producten vers worden gesneden en belegd op broodjes.
Hier volgen enkele ideeën voor het inzetten van blurring binnen de slagerij:
een workshop houden, eventueel met een vleesproeverij (met of zonder alcohol)
(branche)vreemde producten verkopen (wijnen, desserts, luxe groenten, etc.)
kookboeken verkopen
lunchroom bij de slagerij starten
Slagerij Timmers & Zn. te Zoetermeer
Met blurring breid je het aanbod uit, omdat je een nieuw product of een nieuwe dienst aanbiedt. Hierdoor spreek je een nieuwe doelgroep aan. Een gevolg hiervan is een hogere omzet/marge. Blurring zorgt ook voor klantenbinding voor je bestaande klantenkring, omdat je ze voorziet in hun behoefte. Zet je marketing tools in om de nieuwe producten of diensten onder de aandacht van jouw klanten te brengen.
Als slager kun je door middel van blurring je producten promoten. In de lunchroom of het restaurant van de slagerij worden de producten bereid die in de slagerij te koop zijn. Door het eten van deze producten worden jouw klanten verleid om deze producten te kopen om deze ook thuis te gebruiken. Zo is het een soort reclame voor je eigen producten, wat weer een hogere omzet kan geven.
Totaalbeleving is tegenwoordig erg belangrijk. Blurring geeft de consument een extra beleving aan het bezoek bij de slager. Als de consument net een heerlijke biefstuk in het restaurant heeft gegeten, dan kunnen ze deze beleving mee naar huis nemen door de biefstuk in de bijbehorende slagerij te kopen. Vergeet dan niet een goed bereidingsadvies mee te geven.
Blurring kan de slagerij een aantal mooie kansen opleveren.
Stel een plan op en controleer of je idee binnen het bestemmingsplan valt. In een bestemmingsplan staat welke wettelijke bestemming een pand heeft. Dit geldt ook voor je slagerij. Je mag niet zomaar een horecagedeelte starten, als er in het bestemmingsplan staat dat het pand voor detailhandel bestemd is. Staat er in het bestemmingsplan ‘gemengd’? Dan mag je wel een deel van de slagerij voor horeca inrichten. Ook als er in het bestemmingsplan onder ondergeschikte bedrijfsactiviteiten horeca wordt verstaan, is deze activiteit toegestaan. Vraag dus altijd het bestemmingsplan op bij de gemeente voordat je werk van blurring maakt.
Controleer ook of je idee binnen de Algemene Plaatselijke Verordening valt. Hier staan bijvoorbeeld regels in over het organiseren van evenementen en het nuttigen van alcohol op straat.
Als je het pand van de slagerij niet hebt gekocht maar gehuurd, dan heb je een huurovereenkomst waar je rekening mee moet houden. In deze overeenkomst kan een bestemming voor het pand zijn aangegeven. Kijk goed naar de omschrijving. Vaak wordt het gehuurde pand omschreven als ‘bedrijfsruimte’, maar soms wordt dit specifieker omschreven als ‘slagerij’. Dan dien je je hier ook aan te houden.
Net als bij het starten van een slagerij heb je bij het starten van een nieuwe bedrijfsactiviteit te maken met verschillende vergunningen en verplichtingen. Bekijk goed welke bij jouw manier van blurring van toepassing zijn.
Wil je verbouwen of de zaak herinrichten? Vraag een bouwvergunning aan of kijk goed of de inrichting voldoet aan de inrichtingseisen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van brandwerend materiaal.
Als je een horeca-gedeelte wil starten, dan heb je te maken met een aantal belangrijke bepalingen, namelijk de HACCP-Hygiënecode en de Drank- en Horecawet. In de horeca moet gewerkt worden volgens de HACCP-code. Voor een deel zal deze de HACCP-code voor slagerijen overlappen, maar voor een deel ook niet.
Als je alcohol schenkt, dan moet je rekening houden met de Drank- en Horecawet. Je hebt een horecavergunning nodig, waar minimaal twee personen op vermeld staan die een SVH Verklaring kennis en inzicht hygiëne (Sociale Hygiëne) hebben. Op het moment dat er alcohol wordt geschonken, moet één van deze personen aanwezig zijn.
Als je een idee voor blurring hebt, dan is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Zo heeft het de meeste kans van slagen en voorkom je boetes en moeilijkheden met bijvoorbeeld de gemeente.
Blurring is het vervagen van grenzen tussen retail, horeca en/of dienstverlening. Blurring kan de slagerij een aantal mooie kansen opleveren: het aanspreken van een nieuwe doelgroep, promoten van producten en extra beleving voor de klant. Zoek van tevoren goed uit of jouw idee voor blurring mogelijk is.
Op welke manier zou je blurring toe kunnen passen bij je slagerij?
Hoe zou je blurring in de slagerij aanpakken?
Welke voorbeelden van blurring zijn er in jouw gemeente?
Welke ideeën hebben jouw medewerkers voor blurring?
Doe een klantonderzoek
Onderzoek de wens van je klanten. Dit kan bijvoorbeeld door het gesprek met ze aan te gaan of via een formulier of ideeënbus. Vraag of de klanten behoefte hebben aan bepaalde producten of diensten. Kijk of hier ideeën bij zitten waar je iets mee kunt. Als dit het geval is, dan kun je beginnen met het opzetten van een plan voor blurring.
Onderzoek je passie
Bedenk welke passie je (naast de slagerij) nog meer hebt. Of zijn er medewerkers die een bepaalde passie hebben en die kunnen helpen? Heeft je personeel bijvoorbeeld in de horeca gewerkt? Bespreek samen hoe je blurring aan kunnen pakken en maak een plan.