Buffetten heb je in vele soorten en maten. Warm, koud, Hollands, Oosters of juist Italiaans. Het is allemaal mogelijk: voor kleine en grote groepen, particulieren en bedrijven. Als je buffetten verzorgt, maak je veel keuzes. Het gaat niet alleen om keuzes in het assortiment. Je maakt ook keuzes over de manier en tijdstip van leveren, de opbouw van het buffet en de presentatie van de producten.
Als je deze keuzes hebt gemaakt, wil je graag succesvol worden en blijven met jouw buffetten. Promotie speelt hierin een belangrijke rol. Dit magazine brengt je op ideeën, het geeft je tips voor en voorbeelden van alles wat met buffetten en de presentatie ervan te maken heeft. Zo zorg jij dat alles tot in de puntjes is geregeld.
“Tijdens Sinterklaas hebben wij buffetten bezorgd. De salade maakten we in de vorm van een mijter. De kinderen vinden het geweldig.”
Het oog wil ook wat. Voer daarom een thema door in de presentatie van de producten. Gebruik bij de presentatie van een italiaans buffet de landskleuren of doe iets met de vorm van het land: de laars. Gebruik ter decoratie verse kruiden, zoals organo, basilicum en rozemarijn, of favoriete groenten van de italianen zoals tomaat, aubergine of paprika. Zo krijg je buffet echt een italiaanse sfeer.
“Ik promoot mijn buffetten op verschillende manieren. Niet alleen in de slagerij, maar ook daarbuiten. Een I like actie op facebook doet wonderen.”
Het is jammer als je mooie buffetten verkoopt, maar niemand je weet te vinden. Zorg daarom dat je goed vindbaar bent voor zoekmachines en dat je een duidelijke website hebt. Laat ook je logo terugkomen op je auto, servetten en kleding.
“Ik zorg voor ruimte tussen de tafel en de muur. Ik kan dan makkelijk bijvullen en iedereen kan dan goed doorlopen.”
Ken je dat? Dat je in de rij staat voor een buffet en dat je nog lang niet aan de beurt bent? Mensen willen niet wachten op hun eten. Daarom is het belangrijk om je buffet zo in te richten dat mensen goed kunnen doorlopen.
Bij het verzorgen van een buffet komt meer kijken dan alleen een goed product. Levering, productpresentatie, inrichting, en promotie: dit zijn allemaal dingen waar je goed over na moet denken.
Ambachtelijke slager Guido Veugen
Hoe kun jij je producten het beste presenteren? Natuurlijk hangt het af van wat voor slagerij je bent en wie je klant is, maar het is goed om te blijven vernieuwen. Hier zie je een paar voorbeelden, misschien brengt het je op ideeën.
Deze hamtaart is lekker op een toastje of stokbrood. Door het te presenteren als taartpunt, ziet het er mooi uit.
Een smakelijke presentatie door Keurslager Poleij
Een volle plank van Vol Smaak Catering met allerlei lekker nodigt uit tot pakken!
Allerlei soorten amuses: eenhapsgerechtjes vol smaak van Keurslager Poleij
De verpakking zorgt voor een andere beleving van het dessert.
Garnering met verse producten geeft het gerecht een luxe uitstraling.
Met bereiding ter plekke krijgt het buffet een ambachtelijk gevoel.
Een creatieve presentatie zorgt voor een verrassingseffect.
Zo kun je sandwiches ook presenteren, als taart!
Mooie decoratie en een speelse indeling maken een buffet extra aantrekkelijk
Niets is zo vervelend als lang moeten wachten bij een buffet. Op deze pagina staan enkele tips voor de inrichting van het buffet. Of je deze tips kunt gebruiken, hangt af van de locatie van het buffet.
Vertel eerst over het assortiment. Zo weten de mensen wat ze kunnen verwachten. Dit bespaart zoekwerk.
Zet de borden vooraan, daarna de producten en aan het eind het bestek en servetten.
Deel het buffet op in twee dezelfde delen. Zo is het op twee manieren te bereiken.
Heb je meerdere gangen? Maak deelbuffetten voor het voorgerecht, hoofdgerecht en het dessert.
Laat iemand achter het buffet staan, bij vlees dat gesneden moet worden. Zo lopen de mensen goed door.
Vooral zakelijke klanten zoeken een cateraar via het internet. Zorg daarom dat je site goed te vinden is via zoekmachines. Als je zelf niet weet hoe dit moet, laatje informeren via internet of bekenden of vraag een marketingbureau om je te helpen. Als mensen de site gevonden hebben, willen ze gelijk zien wat jullie doen.
Leg een map met foto’s van je buffetten in de winkel waar klanten in kunnen bladeren. Je brengt mensen zo op ideeën. Ook kun je hierin positieve ervaringen van klanten zetten. Je kunt ook de foto’s ook op schermen in de winkel laten zien.
Gebruik social media om bekendheid te geven aan jullie buffetten. Twitter dat je een buffet hebt afgeleverd en stimuleer klanten hun ervaringen te twitteren met #. Plaats foto's op een facebookpagina en koppel daar een actie aan. Verloot bijvoorbeeld onder jouw volgers een gratis (mini)buffet.
Verstuur een nieuwsbrief. Hierin kun je naast acties van de slagerij ook je buffetten onder de aandacht brengen. Laat zien voor welke feestjes jij een buffet hebt geleverd. Plaats er een paar leuke foto's bij, zodat de klant ziet hoe een buffet van jou eruit ziet.
Bij een buffet heb je eigenlijk veel klanten tegelijk. Doe er je voordeel mee! Zorg dat ergens je naam te zien is. Investeer in mooie servetten en kleding met je naam erop. Als mensen je buffet lekker vonden, weten ze dat het van jou komt. Ook tijdens het vervoer naar de locatie kun je promotie maken. Laat je naam duidelijk zien aan de zijkant van je auto.
Je kunt nog zulke mooie buffetten hebben, als je ze niet verkoopt heb je nog niets. Promoot je buffetten op verschillende manieren, zo heb je meer zekerheid dat mensen het zien. Hier staan een paar manieren waarop je dit kunt doen.
Hoe belangrijk is de catering voor jou?
Voordat ik slager werd, was ik kok. Ik vind het ontzettend leuk om bezig te zijn met catering. De laatste twee jaar heb ik geprobeerd om alles wat te maken heeft met catering op een bijna restaurantwaardig niveau te brengen. Ik probeer de buffetten zo kort mogelijk voor het moment van levering te bereiden. In de oude situatie werden de producten, net als bij veel andere aanbieders van catering, alvast gegaard en op het laatste moment werd dan alles nog eens opgewarmd. Tegenwoordig bereiden we alles pas op het moment dat het buffet klaar en warm moet zijn. Daardoor is het vlees veel malser en ziet het er nog lekkerder uit. Dat wordt ontzettend goed ontvangen. Het aantal aanvragen voor buffetten is dan ook gigantisch gestegen. De uitdaging is hierin wel goede timemanagement. Medewerkers weten dan dat de catering op dat moment voorrang heeft, omdat er anders tijdsdruk ontstaat.
Wat is de meerwaarde van buffetten voor de slagerij?
Slagerij en catering gaan heel goed samen, aangezien je veel producten toch al in huis hebt. Door daar aandacht aan te besteden, draagt het bij aan je totale omzet. Het grootste deel van wat ik aanbied, is terug te vinden in mijn winkel. Dat maakt het makkelijk als mensen twijfelen over wat ze willen bij een buffet: dan geef ik gewoon proefmonsters mee. Dat maakt het weer wat eenvoudiger. Ik had een keer een buffet waarvoor we een eind voor moesten rijden, maar die klant wilde per se dat ik het buffet zou regelen. Zo zie je dat je je klantenkring ook nog uitbreidt.
Hoe betrek je je medewerkers bij de buffetten?
Omdat veel catering in het weekend plaatsvindt, gebruik ik veelal dezelfde medewerkers. Ik probeer wel al mijn werknemers bekend te maken met de manier waarop wij buffetten aanbieden. Dan kunnen ze dat naar klanten uitleggen en is het een deel verrijking van zichzelf.
Wil jij beginnen met het verzorgen van buffetten, of wil je aan de slag met de buffetten die je al verzorgd? Lees de tips van verschillende buffetspecialisten.
Kijk bij collega's die meer ervaring hebben met het verzorgen van buffetten. Vraag hen om tips.
Bedenk vooraf goed hoe je het gaat doen als het drukker wordt. Personeel dat de hele dag werkt, kan niet 's avonds nog een buffet verzorgen.
Blijf zeker in het begin bij het serveren van het buffet. Zo leer je van de reacties van mensen en kun je het assortiment of de opstelling verbeteren.
Denk bij de prijsstelling ook aan de uren die je zelf kwijt bent aan levering, opruimen en afwassen.
Succesvol worden en blijven met je buffetten: dat is je doel. alleen een goed product is niet genoeg. Een goede levering, een mooie presentatie en een handige inrichting van het buffet zijn net zo belangrijk. Je wilt niet dat het buffet te lang buiten de koeling heeft gestaan of dat iedereen staat te dringen omdat het niet zo handig is opgezet. Ook moeten mensen weten dat je buffetten verzorgd. Promoot je buffetten op verschillende manieren. Zorg voor een goede website, wees actief op social media, leg een map in de winkel en laat je naam terugkomen op kleding en servetten.
Welke producten zouden jullie op een andere bijzondere manier kunnen presenteren?
Op welke manier komen thema's terug in de presentatie van het buffet?
Hoe richten jullie een buffet in? Hoe kunnen jullie dit effectiever doen?
Op welke manieren kun je nog meer mensen laten weten dat jullie buffetten verzorgen?
Reacties van klanten
Vraag je klant wat ze van je buffet vonden. Natuurlijk vraag je hoe het smaakte, maar denk ook eens aan vragen als:
- Konden ze alles makkelijk vinden?
- Wat vonden ze van de presentatie van het buffet?
- Hoe zijn ze bij jou terecht gekomen? Deze informatie kun je gebruiken om jezelf nog meer te promoten.
Tip: schrijf de reacties van je klanten op en vraag ze of ze het goed vinden als je deze reacties op je website zet.
Doelgroep
Kijk naar je doelgroep en maak een lijst van klanten die buffetten bestellen. Kies zelf de periode die je wilt onderzoeken: een maand, kwartaal of jaar.
Bekijk de gegevens en trek een conclusie. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen:
- Wat is het percentage zakelijke en particuliere klanten?
- Zie jij een kans om je klantenkring uit te breiden?
Maak een plan hoe jij je buffetten kunt promoten, zodat je ook nieuwe doelgroep(en) bereikt.