Producten presenteren
Klanten stimuleren en adviseren
Hulpmiddelen
Een mooie vitrine, een leuke actie op sociale media, de aankleding van je winkel rondom feestdagen: het visitekaartje van je bedrijf bepaalt hoe je bekend staat bij je klanten en maakt ook dat klanten de weg vinden naar jouw slagerij. Hoe kijken je klanten naar jouw slagerij? En waarom is het zo belangrijk dat je door de ogen van je consument naar je bedrijf kijkt?
Jij ziet je slagerij waarschijnlijk meerdere keren per week. Sommige dingen zullen je niet opvallen, omdat je er al zo vaak overheen hebt gekeken. Daarom is het goed om regelmatig met een frisse blik naar je zaak te kijken. Wat ziet een consument als hij binnenkomt in jouw winkel?
Het is belangrijk dat jouw winkel zowel online als offline herkenbaar is, zodat klanten de weg kunnen vinden naar jouw slagerij. Denk hierbij aan vlaggen, stoep- en reclameborden, bedrijfsauto’s, een goede huisstijl met een logo en een mooie etalage. Online kun je denken aan goede vindbaarheid en aanwezigheid op sociale media.
Ook de uitstraling van de slagerij is belangrijk voor een consument. Ziet alles er netjes uit of ligt er zwerfvuil in en rondom de winkel? Zijn de ramen schoon? Het draagt allemaal bij aan een goede indruk bij de klant. Ook de online uitstraling is belangrijk. Ziet het er professioneel uit? En komt het overeen met de offline uitstraling?
Het is essentieel voor een slagerij om toegankelijk te zijn. Denk daarbij aan de bereikbaarheid en de mogelijkheid om te parkeren. Ook de toegankelijkheid van de winkel is belangrijk. Is het voor iedereen mogelijk om naar binnen te komen? Of is het met een rolstoel of kinderwagen lastig?
Een eerste indruk wordt binnen enkele seconden gevormd. Dit geldt ook voor een eerste indruk die klanten vormen van de slagerij. Ze kijken naar de winkel, maar ook naar de medewerkers. Het is daarom belangrijk dat je als medewerker een verzorgde indruk maakt. Schone, nette bedrijfskleding komt veel beter over dan een vies schort. Ook is het belangrijk dat de kleding eigentijds is en dat iedereen hetzelfde draagt, zodat je als bedrijf uniformiteit uitstraalt. Denk vanuit hygiënisch oogpunt ook na over het dragen van sieraden en het vastbinden van lang haar.
“Hoe kan ik een entrecote het beste bereiden als ik ‘m wil slowcooken?”
Als een klant vragen heeft, wil hij graag goed worden geholpen. Het is daarom belangrijk dat de medewerkers op de hoogte zijn van het assortiment en kennis hebben van de producten. Het is geen probleem als je als medewerker niet alles weet. Maar zorg er dan wel voor dat je advies vraagt aan een collega die er wel meer vanaf weet, zodat je de klant goed verder kunt helpen.
Het klantcontact in z’n geheel is belangrijk voor een goede indruk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de ontvangst en hoe een klant welkom geheten wordt. Sta je als medewerker enthousiast achter de toonbank of maak je een andere indruk? Probeer je de klant persoonlijk te behandelen en proactief mee te denken? Ook het afsluiten van de verkoophandeling is belangrijk. Bedank een klant voor de aankoop en vraag altijd of ze de kassabon mee willen. Het zijn kleine handelingen, maar ze maken een groot verschil voor de klant.
Vergeet ook niet dat de onderlinge communicatie tussen collega’s door de klant wordt opgemerkt. Wees je hiervan bewust en ga op een vriendelijke en leuke manier met elkaar om.
Juist als klanten om advies vragen, biedt dat een mooie kans om andere producten aan te bieden. Als je laat zien dat je veel kennis hebt van de producten en goed advies kunt geven, zal een klant openstaan voor het meenemen van andere producten. Denk bijvoorbeeld aan een klant die jouw advies vraagt over een droge worst op een borrelplank. Dat is een mooie gelegenheid om ook een verse worst te laten proeven en die erbij te verkopen.
Daarnaast speelt het contact met de medewerkers een belangrijke rol in een positieve klantervaring. Als een klant goed wordt geholpen, is de kans groter dat hij terugkomt. De rol van de medewerker is in verschillende onderwerpen zichtbaar.
Slagerij Keulen
Je toonbank is het meest prominente verkoopmeubel in je slagerij. Zorg er dus voor dat dit meubel er goed uitziet en uitlokt tot aankopen. Denk aan een overzichtelijke indeling, een goede vulgraad en een mooie verlichting. Maar ook aan suggestieve presentatie, door twee producten die goed samengaan dicht bij elkaar aan te bieden. Denk er in elk geval aan dat de etikettering en prijsaanduiding klopt.
Naast de toonbank kan je ook een wandmeubel gebruiken om producten te presenteren. Het is leuk om te experimenteren met producten die goed passen bij het vlees dat je verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan goede, bijpassende wijnen of lekkere sausjes. Dit geeft ook de mogelijkheid om samenwerkingen aan te gaan met collega’s in de buurt, zoals de bakker, wijnhandel of groenteboer.
Decoratie speelt een rol in de uitstraling van de slagerij. Maar je kunt het ook inzetten bij de productpresentatie. Denk aan een burger in de vorm van een hartje voor Vaderdag. Of een letter van droge worst rond de sinterklaasperiode. Door je decoratie aan te laten sluiten bij de producten, straalt het één geheel uit.
Een goede productpresentatie trekt de aandacht van de klant en heeft een positieve invloed op de verkoop. Hoe doe je dit?
In dit magazine kijk je ‘door de ogen van de consument’ naar je slagerij. Maar wat vindt de consument er eigenlijk van? In dit interview zie je reacties van vier consumenten op onderstaande vragen.
Waar let je op bij het kiezen van een slagerij?
G: Locatie: ik wil gemakkelijk binnen kunnen lopen als ik toch al mijn andere boodschappen aan het doen ben. Anders is het verleidelijk om al mijn boodschappen (ook vlees) in één keer bij de supermarkt te halen. Een slager in een winkelcentrum of naast de supermarkt heeft dus mijn voorkeur. Ik ben één keer echt specifiek (met de auto, naar een ander dorp) op pad gegaan voor de slager; dat was toen we voor een feestje goed vlees voor op de barbecue zochten, en we hadden goede verhalen gehoord over deze slager. Maar dat is echt een uitzondering.
L: Uitstraling en netheid van de winkel en wat voor slagerij het is. Als het kan, kies ik voor een biologische of scharrelslagerij.
E: Of een slagerij goed bekendstaat in de omgeving en kwalitatief goed vlees verkoopt. Ik ben best bereid daar een stukje voor om te rijden, als ik maar weet dat ik er goede producten kan kopen.
H: Een praktische locatie, het aanbod van de slagerij en de service. Daarnaast ben ik ook wel iemand die graag op een vaste, bekende plek komt. En dit is de slagerij waar mijn ouders ook naartoe gingen.
Waar let je op als je een slagerij binnenstapt?
G: Ziet de winkel er toegankelijk en aantrekkelijk uit? Is het licht, schoon, overzichtelijk en kan je gemakkelijk het assortiment bekijken? Omdat ik niet zo vaak bij de slager kom, wil ik rustig kunnen kijken wat ze hebben. Een aantrekkelijke winkel helpt om ook echt naar binnen te gaan.
L: Of de winkel en de medewerkers er schoon en verzorgd uitzien.
E: Of de winkel er netjes uitziet en de toonbank goed gevuld is. Ook kijk ik naar het eerste contact dat ik met de medewerkers heb. Word ik gedag gezegd en vriendelijk geholpen?
H: Ik heb meestal nog niet van tevoren bepaald wat ik precies wil hebben. Ik kijk daarom vaak eerst wat er ligt en waar ik zin in heb en wat er eventueel in de aanbieding is.
Welke ervaring bij de slagerij is je altijd bijgebleven?
G: Toen ik in de thuiszorg werkte deed ik boodschappen voor een cliënt. Deze cliënt had een erg kleine beurs, maar vond het wel belangrijk om biologisch vlees bij de slager te halen. De slager wist dat ik voor haar boodschappen kwam doen, en deed voor haar bij de bestelling altijd nog een restje van het één of ander (bijvoorbeeld stamppot of vleeswaren die over waren). Dat vond ik zo’n mooi voorbeeld van je klanten kennen en aan je binden. Dat is iets wat je niet bij de supermarkt kan kopen.
L: Dat je nog altijd een plakje worst krijgt.
E: Dat je echt goed advies krijgt en daardoor soms met een ander product naar buiten stapt dan ik van tevoren bedacht had. Bijvoorbeeld bij vlees voor een stoofpotje. Ik had een bepaald product in gedachten, maar kreeg uiteindelijk toch advies om voor iets anders te gaan en dat was een goeie keuze!
H: Dat er de tijd voor me wordt genomen, ondanks dat het superdruk is. In de kerstperiode stond er wel eens een rij tot ver buiten de winkel en toch werd er uitgebreid de tijd genomen om mij te adviseren over welk vlees het beste paste bij mijn kerstgerecht en werd er ter plekke een rollade in elkaar geknoopt. Helemaal gekruid en op gewicht naar mijn wensen.
Hoe kan je met je slagerij aansluiten bij de tijd van het jaar? Vijf voorbeelden van slagerijen die met een leuke actie inspelen op Vaderdag .
''Voor jouw allerliefste PAPA! Een vaderdagpakket met 2 oranje shotjes om het Nederlands elftal te steunen.'' - Slagerij Brummelhuis
''Nog op zoek naar een vaderdag cadeau? Verras hem met een heerlijke borrelplank gevuld met kampioensworsten!'' - slagerij de Bruin
''Stoer mannen vlees voor vaderdag bij slagerij van Engelen.''
''Met onze cadeaupakketten voor vaderdag val je in ieder geval in de smaak.'' - Kamerling Keurslager
''Een heerlijk worst pakketje met een leuk bierglas of een mooie vleesschotel of een waardebon.'' - Topslagerij Logtenberg
Dit is de reclame die je buiten de slagerij doet. Denk aan het verspreiden van een folder in de wijk waar de slagerij staat. Bij externe reclame is het belangrijk dat de huisstijl van de slagerij goed wordt doorgevoerd en dat het opvallend is. Je doel is om klanten naar de slagerij te trekken. Zorg ervoor dat het materiaal dat je verspreid van goede kwaliteit is en dat het duidelijk is.
Ook binnen je slagerij maak je reclame. Denk aan weekspecials waarin je bepaalde producten in de aanbieding hebt, maar ook aan spaarkaarten waarbij klanten kunnen sparen voor korting. In veel slagerijen vind je ook schermen waarop aanbiedingen worden gepresenteerd. Ook binnen is het belangrijk dat de kwaliteit van het reclamemateriaal goed is en past bij de huisstijl van de slagerij. Daarnaast is het mooi als de interne en externe reclame op één lijn liggen.
Natuurlijk heb je binnen jouw slagerij bepaalde specialiteiten. Producten waar je klanten een blokje voor omrijden, omdat ze die zo graag bij jou halen. Of dat nou een gehaktbal is of eigengemaakte worstsoorten: zorg dat je de specialiteiten van jouw slagerij duidelijk zichtbaar maakt. Bijvoorbeeld met een reclamebord of -kaart. Of door ze op een mooie manier te presenteren. Goede reclame voor je specialiteiten kan klanten overhalen om het ook eens te proberen.
Er zijn verschillende manieren om voorlichting en advisering een plekje te geven in je winkel. Je kunt hierbij aan fysieke bijeenkomsten denken, zoals een proeverij. Hierin laat je je klanten kennismaken met een product en kan je hen hier advies over geven. Ook het bereiden van een product op een barbecue voor de winkel is een mooie aanleiding om voorlichting en advies te geven over een product. Maar je kunt ook denken aan het meegeven van recepten, het vertellen over de herkomst van het vlees en het plaatsen van informatieve folders over je producten.
Er zijn verschillende manieren om het koopgedrag van klanten te stimuleren. Kies als slager met welk doel je reclame inzet, zodat je daar de inhoud op kunt afstemmen. Wil je nieuwe klanten aantrekken of juist bestaande klanten binden? Wil je dat je klanten vaker in je winkel komen? Maak op basis daarvan je reclame en promotie.
''AANSTAANDE MAANDAG IS HET WONINGSDAG! En de weergoden lijken ons goed gezind. Ideaal BBQ weer!'' - BBQ pakketten bij Zaak vol Smaak Schippers
''Tomahawksteak. Wat een prachtig en vooral lekker stuk vlees is dit toch, van het Rietvelderrund 100%.'' - promotie van Slagerij/boerderij Rietveld
''Nieuw heerlijke huisgemaakte pie’s, gevuld met kipragout met champignons of met runderragout. '' - Slagerij Putman
''Hoe eet jij gehaktballen het liefst? TIP: deze week is ons runder- en varkensgehakt in de aanbieding!'' - Slagerij Rutten
''Past er iets beters bij dit grauwe herfstige weer dan heerlijke stoofpotjes? Bekijk en bestel al ons rundvlees in onze winkel of webshop.'' - slagerij de Limousinhoeve
Zoals je in dit magazine hebt kunnen lezen, letten je klanten op veel verschillende zaken. Van de uitstraling en toegankelijkheid van je winkel tot het contact dat ze met de medewerkers hebben. Het is belangrijk dat je zo nu en dan door de ogen van je klant naar je winkel kijkt. Dit kan je helpen om je winkel te verbeteren en zo te streven naar een nog hogere klanttevredenheid.
Welk onderwerp in dit magazine spreekt je het meest aan?
Hoe denken klanten over dit onderwerp in jouw winkel denk je?
Zie je nog verbeterpunten op dit gebied?
Op bezoek bij een collega
Ga eens op bezoek bij een collega slager en probeer daar als consument naar de winkel te kijken. Wat valt je op? Hoe word je geholpen? En welke leerpunten kan je hieruit halen voor je eigen slagerij?
Enquête onder klanten
Zet een korte enquête uit via sociale media om je klanten om hun mening te vragen over jouw winkel. Verloot een product uit je slagerij onder de deelnemers, zodat je ze aanspoort om mee te doen