De nieuwe generatie slagers en verkoopmedewerkers is in aantocht! Voordat zij volwaardig in de slagerij functioneren, is een goede opleiding nodig.
Die vind je niet alleen op school, maar vooral ook op de werkvloer. Want hoe leer je het vak nu beter dan in de praktijk? Daarom hebben veel slagerijen regelmatig leerlingen in opleiding.
In dit magazine staat alles wat je moet weten over een leerling in de slagerij.
Grofweg zijn er twee opleidingsstromen die een leerling kan volgen. De verkoopopleiding leidt leerlingen op tot verkoopmedewerker en daarna tot verkoopspecialist. De productieopleiding leidt op tot productiemedewerker en slager. Beide opleidingsstromen worden aangeboden op het mbo op de niveaus 2 en 3.
Leerlingen die deze opleidingen volgen gaan een dag per week naar school. Leren gebeurt voor hen dus vooral in de praktijk. Zij hebben uiteraard leerdoelen, maar draaien ook mee met de dagelijkse bezigheden als schoonmaken, hamburgers maken etc. Dit is een BBL-opleiding.
Na afronding van niveau 3 bestaat voor BBL-leerlingen de mogelijkheid tot doorstromen naar niveau 4. Ook bestaat er een opleiding op dit niveau waar de leerling de hele week naar school gaat, afgewisseld met verschillende korte stages (Generation Food). In dat laatste geval zijn zij een korte periode in de slagerij. Zij hebben dan specifieke stage opdrachten. Dit is geen BBL maar BOL-opleiding.
Als praktijkopleider ben je de begeleider van de leerling op de werkvloer. Je helpt hem of haar met het leren van het vak. Je helpt met de praktijkopdrachten vanuit school en geeft de mogelijkheid om onder begeleiding ervaring op te doen. Dit alles doe je in samenwerking met de leerling en de school.
Toon Oosterveer, SVO vakopleiding Food
'Een goede opleidingsplaats staat of valt met de betrokkenheid van de praktijkopleider. Goede communicatie met de leerling is het allerbelangrijkst. Meekijken in de elektronische leeromgeving, iedere week een voortgangsgesprekje en samen een leerplan maken: dat is het beste dat je een leerling kunt geven. Het geeft hem of haar inzicht in het leerproces en zelfvertrouwen. '
Voordelen voor de ondernemer
'Voor de ondernemer zijn er voordelen aan het opleiden van een leerling. Het zorgt voor continuïteit van het bedrijf. Je creëert een betrokken werknemer en wellicht wel een opvolger! Daarnaast brengt een leerling nieuwe kennis het bedrijf in. Het kan voor een praktijkbegeleider heel leuk zijn om technieken weer eens op te frissen!'
Toon Oosterveer, SVO vakopleiding Food
Om een leerling in het bedrijf op te mogen nemen, wordt de slagerij eerst gekeurd door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Zij erkennen en begeleiden leerbedrijven. Tijdens een bezoek bekijken zij of alle leerprocessen, zoals uitbenen, vlees bewerken of afvliezen kunnen worden aangeleerd in de slagerij.
Financieel zijn er ook zaken om rekening mee te houden. In de meeste gevallen sluit de praktijkbegeleider een arbeidscontract met de leerling. Hierbij worden ook afspraken gemaakt over het salaris van de leerling. Daarnaast is er in sommige gevallen ook subsidie mogelijk. Meer informatie hierover vind je op de website van SVO.
Jij hebt duidelijk nagedacht over de toekomst van het vak slager en jouw bedrijf. Wil je een nieuwe of extra leerling? Dan kun je je aanmelden bij SVO.
Als je graag een leerling in slagerij wilt, kun je je aanmelden bij SVO om een vacature te plaatsen. Vraag ook eens aan jouw zaterdagkracht of hij of zij zich niet wil aanmelden om een opleiding in jouw slagerij te volgen of meld je bij een lokale vmbo.
Goede afspraken maken met de opleiding.
Een (stage)contract en leerplan met de leerling schrijven.
Een geschikte begeleider aanwijzen.
Werkkleding regelen.
Voor een goede ontvangst zorgen.
Je heet de leerling welkom en maakt hem of haar wegwijs in het bedrijf. Je laat zien waar alles staat en vertelt welke regels er gelden. Ook maak je werk- en begeleidingsafspraken voor de periode dat de leerling in het bedrijf werkt.
Je leert de leerling de losse taken die samen jouw vak vormen. Je laat zien hoe je dingen doet en geeft de leerling de ruimte om te oefenen en fouten te maken. Daarnaast help je de leerling met de opdrachten die hij vanuit de opleiding moet doen.
Je zorgt ervoor dat de leerling zich fijn voelt in het bedrijf en helpt hem of haar zich te ontwikkelen. Je toont interesse in hoe het met de leerling gaat en ook naar de voortgang van de opleiding. Je stimuleert de leerling en maakt hem of haar enthousiast voor werken in de slagerij.
Als begeleider heb je ook de taak het werk van de leerling te beoordelen. Je gaat een keer per jaar naar een informatiebijeenkomst op school. Hier wordt uitgelegd hoe je de leerling op een goede manier kunt beoordelen. Daarnaast word je ook geholpen door de adviseur van de opleiding. Hij komt minimaal twee keer per jaar langs om te kijken hoe het met jullie gaat.
Een begeleider van een leerling heeft 4 taken:
...kijkt mee in de elektronische leeromgeving.
...helpt de leerling met stageopdrachten.
...houdt de vooruitgang van de leerling in de gaten en bespreekt dit.
...blijft betrokken bij het leerproces en persoonlijk welzijn van de leerling.
Wat zijn de voordelen van het opleiden van leerling-slagers voor de slagerij?
Je kunt leerlingen dermate enthousiasmeren voor je bedrijf dat ze misschien direct kunnen instromen als ze klaar zijn met hun studie, op welk niveau dan ook. Het slagersbedrijf heeft inmiddels zoveel facetten dat er altijd wel ergens ruimte is. Tegelijkertijd brengen leerling-slagers je ook in contact met een groep die normaal gesproken niet snel in de slagerij komt. Jonge mensen zullen op een gegeven moment een leeftijd en gezinssamenstelling bereiken waarop je als slager wel interessant voor ze bent. Gezondheid en levensduur worden dan belangrijk. Binding met deze doelgroep maakt het makkelijker om ze als toekomstige klanten te bereiken.
Merk je verschil in hoe je zelf bent opgeleid en hoe leerlingen nu worden opgeleid?
Jazeker! Tegenwoordig wordt de opleiding in deelcertificaten opgesplitst. Dat verkort de studieduur, maar het heeft niet mijn voorkeur. Vroeger moest je een diploma halen en als je een paar onvoldoendes had, kreeg je dat diploma niet. En ook geen certificaten voor de vakken waar je wel een voldoende voor had. Het was een vakdiploma of het was niets. Nu kun je overal wel deelcertificaten voor halen, maar ik merk dat met name de moeilijkste kant – het bereidende werk en het bewerken van producten – blijft liggen. Dat is erg jammer en een gemis voor de toekomst. Zeker nu gezondheid en smaak pijlers zijn om op te bouwen.
Wat zouden de leerling-slagers van nu moeten leren om succesvol slager te worden?
Het imago bepaalt tegenwoordig mede het succes van een slagerij. Eigenlijk zou pr en communicatie verplichte oefenstof moet zijn. Je kunt gewoon niet meer zonder. Als je vroeger zelfstandig slager wilde worden, moest je ook kunnen boekhouden. Zonder boekhouden kon je geen slagerij bestieren. Zonder je zelfbeeld succesvol naar buiten te bepalen, ben je niets. Dat is gewoon van wezenlijk belang, net zoals smaak, kwaliteit en service.
Als praktijkopleider ben je de begeleider van de leerling op de werkvloer. Je leert de leerling de kneepjes van het vak en helpt hem of haar in het leerproces. Een leerling kan zorgen voor verlichting van het werk en een frisse wind door jouw bedrijf.
Hoe heb jij het vak geleerd?
Heb je wel eens een leerling in de slagerij gehad?
Heb je je wel eens verdiept in de huidige opleidingen?
Leerbedrijf worden
Bekijk de website van de SVO en SBB. Zoek naar de eisen voor nieuwe leerbedrijven. Voldoet jouw slagerij hieraan? Zo niet, wat zou je kunnen doen om wel in aanmerking te komen?
Een goede praktijkbegeleider
Breng de competenties van een praktijkbegeleider in kaart. Wat moet een goede begeleider in zich hebben? Bedenk of dit een rol is die voor jou of een collega is weggelegd. Zo niet, wat zou je kunnen doen om wel competent te worden?
14:01