Als ondernemer wil je dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in de slagerij en goed aan de slag kunnen. Dit krijg je voor elkaar door een nieuwe medewerker goed in te werken. Een nieuwe medewerker wordt én blijft met een goede begeleiding enthousiast voor het vak.
Een goede inwerkperiode maakt een nieuwe medewerker beter en sneller inzetbaar in de slagerij. De nieuwe medewerker bezit sneller de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van het vak.
Doordat de medewerker snel nieuwe kennis en vaardigheden leert, draait hij of zij sneller volwaardig mee in de slagerij. Dit geeft zelfvertrouwen. Het zorgt ook voor motivatie om te leren en het werk goed te uit te voeren.
Uiteindelijk zorgt een goede inwerkperiode voor medewerkers die enthousiast voor het vak zijn en dit ook uitstralen. Dit geeft een goede boost aan de slagerij en de branche. Klanten vinden het prettig om geholpen te worden door een enthousiaste en gemotiveerde medewerker. De kans is daardoor groter dat de klant terug blijft komen in de slagerij én dat je medewerker in de slagerij blijft werken.
Keurslager Pinckaers
“Nieuwe medewerkers laat ik direct meedraaien in de slagerij. De jongens die achter staan leren bijvoorbeeld met alle soorten vlees om te gaan en worsten te maken. Door te doen en veel te herhalen leer je het snelst. En gaat het soms mis, dan gaat het maar mis. Daar leer je het meeste van. Fouten maken hoort er gewoon bij, vind ik. Ik kijk niet constant mee op hun vingers, dat vind ik niet prettig. We zijn natuurlijk wel bij elkaar in de buurt en zo kan ik de nieuwe medewerker aansturen. Door ze direct in te zetten geef je hen het vertrouwen dat ze het werk kunnen leren.”
“Het is niet zo dat ik alle informatie in één keer op hen af laat komen. Dat is veel te veel informatie. Nieuwe medewerkers willen vaak wel alles meteen weten, maar ik bouw die informatie op. Ik heb wel meegemaakt dat iemand een burn-out oploopt als je niet rustig opbouwt. Daarom bouw ik de informatie en de uren op!”
“Wanneer je iemand direct overal in de slagerij bij betrekt heb je daar profijt van. Mijn medewerkers kunnen uiteindelijk alle taken in de slagerij uitvoeren en dat is handig als er iemand uitvalt. Het is een intensief inwerktraject, maar het levert wel de meeste profijt op.”
“Twee tips die nieuwe medewerkers kunnen helpen, is ten eerste zorgen voor duidelijke kaartjes in de toonbank met de plu-code erop. Daarnaast staat op al onze etiketten informatie over de bereiding van het vlees. Hiermee zorg je ervoor dat al je medewerkers dezelfde informatie aan de klant geven. Voor nieuwe medewerkers is het fijn dat die informatie er allemaal al is.”
Keurslager Pinckaers
Voor een nieuwe medewerker moet je een aantal zaken regelen, zoals werkkleding. Laat de medewerker ook zaken weten zoals het werkrooster, werktijden en huisregels. Voordat de medewerker in de slagerij begint kun je de arbeidsvoorwaarden doornemen en de cao toelichten, zodat hij of zij deze kan lezen. De cao kun je vinden op slagers.nl. Leg ook de rechten en plichten uit die jullie als werkgever en medewerker hebben binnen het dienstverband.
Besteed naast de praktische zaken ook aandacht aan de cultuur van de slagerij. Hoe gaan jullie om met klanten? Hoe handelen jullie klachten af? Zijn er ongeschreven regels die de nieuwe medewerker moet weten? Leg dit de nieuwe medewerker uit.
In het inwerkschema beschrijf je hoe de inwerkperiode eruit komt te zien. Je geeft hierin antwoord op vragen zoals: hoe lang is de inwerkperiode? Welke taken moet de nieuwe medewerker leren? Wanneer leert hij of zij welke taak? Hoe vaak zijn er gesprekken tussen de werkgever en de nieuwe medewerker? Bij wie kan hij of zij terecht met vragen?
Laat het team tijdig weten dat er een nieuwe collega in het team komt. Vertel ook de taken die diegene gaat uitvoeren. Je kan ook aan je team vragen wie er inwerkbuddy wil zijn.
Denk voor de start van de nieuwe medewerker in de slagerij na over een aantal zaken. Voor sommige zaken moet je alvast actie ondernemen.
Een inwerkschema zorgt ervoor dat je als werkgever alles op een rijtje hebt. Je weet dat je niks vergeten bent en je nieuwe medewerker straks alles weet en kan wat nodig is om goed te functioneren in de slagerij. Het schema geeft de nieuwe werknemer een houvast tijdens de inwerkperiode. Hij of zij weet daardoor wat hem of haar te wachten staat.
Een inwerkschema zorgt ervoor dat je als werkgever alles op een rijtje hebt. Je weet dat je niks vergeten bent en je nieuwe medewerker straks alles weet en kan wat nodig is om goed te functioneren in de slagerij. Het schema geeft de nieuwe werknemer een houvast tijdens de inwerkperiode. Hij of zij weet daardoor wat hem of haar te wachten staat.
Wanneer de nieuwe medewerker start is hij of zij nog een beginner in de slagerij. In deze fase ben je veel aan het instrueren: je doet voor hoe taken moeten en legt hierbij uit wat je doet. Dit herhaal je totdat de nieuwe medewerker de taak zelf goed kan uitvoeren. Bij een uitgebreide taak is het slim om niet alles in één keer uit te leggen, maar op te delen in stukken. Vraag ook regelmatig of de nieuwe medewerker het begrijpt en zorg dat hij of zij vragen kan stellen.
In deze fase kan de nieuwe medewerker de meeste taken zelfstandig uitvoeren. Bedenk dat niet alleen jij als werkgever dit vertrouwen moet hebben, maar ook de nieuwe werknemer. Vraag hier daarom naar. Instrueren is niet meer nodig, maar de taken zijn nog wel nieuw voor de medewerker. Daarom coach je de medewerker nu. Dit doe je door regelmatig te vragen hoe het gaat en of hij of zij hulp nodig heeft. Je mag van de medewerker vragen jou op de hoogte te houden van de voortgang en bijzondere situaties.
De medewerker kan nu alle taken die bij zijn of haar functie horen zelfstandig en goed uitvoeren. Je kunt nu taken uitbesteden aan de medewerker. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen gesprek meer hoeft te voeren met hem of haar. Regelmatig informeren hoe het gaat is belangrijk bij al je medewerkers.
De nieuwe medewerker heeft zijn eerste dag in de slagerij, de inwerkperiode begint! Hoe pak je de begeleiding van de nieuwe medewerker aan? Je kunt een inwerkperiode grofweg in 3 fases verdelen die elk een andere begeleiding betekenen. De eerste twee fases zijn vooral geschikt voor mensen die niet uit het slagersvak komen.
Er zijn een aantal zaken waar je aan kan denken om de inwerkperiode soepel te laten verlopen.
Verplaats je in de ander: ga er niet zo maar vanuit dat de ander alles heeft begrepen.
Laat de nieuwe medewerker in eigen woorden vertellen wat hij of zij van jouw uitleg begrepen heeft.
Maak de eerste weken tijd vrij voor vragen of om taken opnieuw uit te leggen.
De nieuwe medewerker heeft behoefte aan feedback, alleen dan weet hij of zij of de taken goed worden uitgevoerd en wat er beter kan.
Niet iedereen is geschikt om iemand in te werken. Er is geduld voor nodig en duidelijke communicatie.
Maarten Kocken en collega Eline, Keurslagerij Lemmers
Tijdens de inwerkperiode voer je vaak evaluatiegesprekken met de nieuwe medewerker. Deze kunnen gaan over hoe hij of zij het vindt in de slagerij of hoe het uitvoeren van taken ging. Deze gesprekken kun je formeel inplannen, maar voer je vaak ook tussen het werk door. Geef hierin ook ruimte aan de medewerker om feedback aan jou te geven.
In een evaluatiegesprek geef je de werknemer feedback over zijn of haar functioneren. Feedback kan zowel positief als negatief zijn en probeer dit ook allebei te doen. Geef de nieuwe medewerker dus geregeld gerichte complimenten. Feedback gericht op verbetering geef je om het gat te dichten tussen hoe de werknemer nu functioneert en hoe dat uiteindelijk zou moeten.
Feedback kun je geven met de 4 G’s. Zorg dat je zinnen zo veel mogelijk in de ik-vorm zegt.
gedrag: beschrijf het gedrag dat je ziet: “Ik zie dat je een groene snijplank gebruikt voor het snijden van kip.”
gevolg van het gedrag: “Dit zorgt ervoor dat er kruisbesmetting kan ontstaan.”
gevoel: Soms roept gedrag een gevoel op. Dit kun je noemen, maar dit is niet altijd van toepassing.
gewenst gedrag: “Ik wil graag dat je de volgende keer een gele snijplank gebruikt voor kip.”
Misschien begeleid je leerlingen in de slagerij. Voor hen kan je dezelfde voorbereidingen treffen die je in dit magazine leest en hen op eenzelfde manier begeleiden. Een belangrijk verschil is dat deze leerlingen verbonden zijn aan een school en voor hun opleiding leerdoelen of opdrachten moeten uitvoeren in de slagerij. Houd hier rekening mee bij het indelen van hun periode in de slagerij. Ook kan het voeren van gesprekken en het beoordelen van de leerling een onderdeel van de periode zijn.
Misschien begeleid je leerlingen in de slagerij. Voor hen kan je dezelfde voorbereidingen treffen die je in dit magazine leest en hen op eenzelfde manier begeleiden. Een belangrijk verschil is dat deze leerlingen verbonden zijn aan een school en voor hun opleiding leerdoelen of opdrachten moeten uitvoeren in de slagerij. Houd hier rekening mee bij het indelen van hun periode in de slagerij. Ook kan het voeren van gesprekken en het beoordelen van de leerling een onderdeel van de periode zijn.
Een nieuwe medewerker goed inwerken in de slagerij zorgt ervoor dat de medewerker snel volwaardig kan meedraaien in de slagerij. Je vertelt de nieuwe medewerker over praktische zaken en de cultuur. Je kunt een inwerkschema maken en een inwerkbuddy inzetten. Je voert regelmatig een gesprek met de nieuwe medewerker hoe het gaat en geeft hem of haar feedback.
Welke taken wil jij opnemen in het inwerkschema?
Wil je zelf nieuwe medewerkers inwerken of wil je dat overlaten aan een collega?
Geef jij feedback volgens de 4 G’s?
Inwerkschema
Bekijk je inwerkschema en kijk of je deze nog goed vindt of maak er één als je geen schema hebt. Neem in het schema op: de taken die de nieuwe medewerker moet kennen, de duur van de inwerkperiode, wanneer er voortgangsgesprekken zijn en bij wie de nieuwe medewerker terecht kan met vragen.
Feedback vragen
Ga eens met je werknemers in gesprek en vraag hen wat zij vonden van hun inwerkperiode. Wat was goed? Wat misten zij en hoe ga je dit voor de toekomst aanpassen?