In dit magazine:
Verkoop jij geschenken? Klanten kunnen voor diverse momenten een geschenk nodig hebben. Klanten denken niet altijd direct aan een (vlees)geschenk uit de slagerij. Dit is voor jou een kans om een uniek en origineel geschenk te verkopen! Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag, een jubileum of een andere speciale dag.
Met geschenkpakketten bied je iets heel nieuws aan. Je biedt je eigen producten op een nieuwe manier aan, dat is een verdieping van je assortiment. Wanneer je niet alleen vlees in je pakketten doet, maar bijvoorbeeld wijn, boter, kaas, olie of zout, kan dit een verbreding van je assortiment zijn.
In geschenkpakketten heb je de mogelijkheid om je beste producten onder de aandacht te brengen. Je biedt iets aan dat onderscheidend is.
De geschenkpakketten komen mogelijk terecht bij mensen die jouw slagerij nog niet kenden of er niet (vaak) komen. Door een mooi geschenkpakket met kwalitatief hoogstaande producten aan te bieden heb je kans dat je nieuwe klanten naar je slagerij trekt.
Het kan ook zijn dan mensen speciaal naar je slagerij komen om een geschenkpakket te kopen. Niet alleen particulieren, maar ook zakelijke klanten die een origineel kerstpakket zoeken bijvoorbeeld.
Door een geschenkpakket neemt je naamsbekendheid toe. Wanneer mensen verrast en tevreden zijn over wat ze proeven in het pakket is dit reclame voor je slagerij en de producten die je aanbiedt.
Wanneer je start met het aanbieden van geschenken in de slagerij, is dit een heel nieuwe productgroep. Het aanbieden van geschenken als productgroep in de slagerij biedt allerlei kansen.
Eigenlijk kun je wel voor elk moment in het jaar een mooi geschenk bedenken. Als slagerij bepaal je eerst wat je wilt aanbieden op basis van wat past bij je slagerij en je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan verschillende prijsklassen en het onderscheid in klein en groot.
Verjaardagen, denk ook aan Abraham en Sarah
Feestdagen zoals kerst en Sinterklaas. Denk aan een kerstpakket, een worstletter of saucijzenstaaf.
Speciale dagen zoals Vader- en Moederdag of Valentijn.
Jubilea. Dit kan zowel een verjaardag zijn van familie of vrienden, als een jubileum op de werkvloer.
Kraampakket met daarin rood vlees als biefstuk of filet amercain.
Algemene cadeaupakketten gericht op eetmoment bijv. een borrel.
Je kunt geschenken aanbieden aan particulieren, maar ook aan zakelijke klanten. Zij gebruiken jouw geschenken graag als relatie- of kerstgeschenk. Houd wel rekening met een aantal verschillen tussen pakketten voor particulieren en zakelijke klanten.
Zakelijke klanten hebben vaak meer budget te besteden dan een particulier. Je kunt voorbeeldgeschenken maken in verschillende prijsklassen.
Zakelijke klanten nemen graag kerstpakketten bij je af. Ben je in die drukke periode in staat om aan die vraag te voldoen? De afname hoeveelheden zijn meestal een stuk hoger bij de zakelijke markt. Daar moet je wel aan kunnen voldoen.
Hoe breng je de pakketten onder de aandacht? Voor particulieren bereik je misschien genoeg mensen via Facebook, maar bereik je daarmee ook je zakelijke klanten?
Groot borrelpakket met allerlei lekkers: droge worst, kaas, wijn en crackers.
Een hart van droge worst voor Valentijn
Combineer een droge worst met een lekker drankje erbij!
Een cadeaubon is leuk om te geven én te krijgen.
Vacuumverpakte vleeswaren en worstjes. Handig, want zo is het geschenk langer houdbaar.
Een uitgebreid pakket met daarin bijvoorbeeld ook een tijdschriften. Zo'n mand kun je vullen met wat je maar wil.
Coen Arbouw van Scharrelslagerij Arbouw uit Voorschoten
Wanneer je geschenken aanbiedt, is er een aantal praktische zaken om over na te denken. Bijvoorbeeld hoe je de pakketten wilt aanbieden en hoe je ze onder de aandacht brengt.
Wijze van aanbieden
Je kunt de pakketten kant-en-klaar aanbieden, maar ook op bestelling maken. Of ter plekke samenstellen. Deze keuze heeft ook te maken met de inhoud van je pakket. Gebruik je verse producten? Dan kan je het pakket beter op bestelling of ter plekke maken. Een borrelpakket met een droge worst kun je kant-en-klaar in de slagerij aanbieden.
Je kunt er ook voor kiezen kleine pakketten op voorraad in de winkel te hebben en grotere pakketten of pakketten in grote oplages alleen op bestelling te maken. Zorg dat duidelijk is voor je klant of het pakket op bestelling wordt gemaakt of dat hij het gelijk kan meenemen.
Promotie
Klanten vinden het altijd prettig om een pakket in het echt te zien. Het is daarom een goed idee om altijd een voorbeeld van je geschenkpakket(en) in de slagerij te hebben staan. Een foto in een folder, op jouw website of narrowcasting kan natuurlijk ook. Denk ook aan je zakelijke klanten. Hoe zorg je dat zij weten dat je geschenken aanbiedt? Maak het bekend op je site of plaats het in de online webshop. Denk ook aan een mailing, flyers, social media of het plaatsen een advertentie in de plaatselijke krant.
Slagerij Boersema uit Grijpskerk
Bij ons in de slagerij bieden wij geschenken aan. Wat al een tijdje erg in trek is, zijn snackpakketten. Dit zijn geschenkpakketten met bijvoorbeeld diverse soorten droge worst en / of cowboyvlees. Cowboyvlees zijn dun gesneden plakken procureur die we marineren en grillen. Nou staan wij als slagerij ook bekend om onze worsten, dus dat helpt zeker mee bij de verkoop van deze pakketten.
Verkoop van pakketten
In de slagerij staan altijd wel een aantal droge worstpakketten. Deze zijn goed houdbaar en zo is het voor klanten makkelijk om er eentje mee te nemen. Je raakt zo ook aan de praat over andere pakketten. Zo verkopen we bijvoorbeeld ook kerstpakketten. Deze stellen we met de klant samen in de slagerij.
We publiceren vaak in de buurtkrant, soms op social media en op onze website. Daarnaast staan we op onze jaarlijkse markt ( altijd de zaterdag voor Vaderdag) waar we zo 70 worst pakketten verkopen. Wat je merkt is dat de geschenken soms bij mensen terecht komen die nog niet eerder in de winkel zijn geweest. Vaak willen ze dan het product dat in het pakket zat, dat is soms even uitzoeken. Je merkt zo dat een geschenk echt kan werken als reclame.
Doelgroep
Belangrijk bij de verkoop van geschenken is dat je rekening houdt met de doelgroep. Bij ons willen klanten graag veel voor weinig, een pakket mag niet te veel kosten. Daarom kosten onze snackpakketten rondom de 10 euro. Mensen nemen het pakket makkelijk mee voor zo’n aantrekkelijke ronde prijs. Om hier toch een goede marge op te halen, maken we keuzes in de verpakking en de decoratie. Een mandje is bijvoorbeeld relatief duur, dus kiezen we voor een zwart schuim schaaltje. Daar maken we dan iets moois van.
Starten met de verkoop
Als je wilt beginnen met het verkopen van geschenken in je slagerij, dan raad ik je aan om met een standaardpakket te beginnen. Begin voorzichtig en breid het daarna uit op basis van wat verkoopt en reacties van klanten. De klant is grillig, dus je moet uit zien te zoeken wat zij willen. Kies iets dat makkelijk in voorraad te houden is en wat je kwijt kunt in je slagerij. Houd ook rekening met de hoeveelheid personeel dat je hebt. Welke geschenken je succesvol aan kan bieden hangt dus van veel factoren af. Doe het naar de mogelijkheden die je hebt!
Slagerij Boersema uit Grijpskerk
Er is ruime keuze uit mogelijkheden om geschenken in te pakken. Je kunt zo gek uitpakken als je wilt, maar bedenk dat mooie verpakking vaak ook duurder zijn. Past dat bij je doelgroep?
Een mand houdt de producten goed bij elkaar en ziet er gelijk aantrekkelijk uit.
Geschenk verpakt in een schoen! Of zet ze zo op de toonbank. Dat valt zeker op.
Cadeaus in een zacht mandje. Die kan de ontvanger ook nog goed gebruiken nadat al het lekkers op is!
Een plastic zwarte schaal als ondergrond kan ook heel goed. Een goedkoepere optie dan bijvoorbeeld een mand.
Cadeaubon verpakt in een glazen pot, die kan je eventueel ook nog inpakken maar dat hoeft niet eens!
Hang iets aan je cadeauverpakking, dat fleurt de boel op. En zorg er natuurlijk voor dat de naam van je slagerij duidelijk is!
De mooie kartonnen doos om de worstletter- of staaf in te verpakken geeft een luxe uitstraling.
Voor slagerijen kunnen geschenken een uitbreiding of verdieping van het assortiment zijn. Je kunt geschenken aanbieden voor allerlei momenten in het jaar. Dit kunnen pakketten zijn met vlees erin, of een combinatie van vlees en producten als olie, kruiden en/of kaas. Je kunt pakketten aanbieden op bestelling, bedenk dan hoe je de pakketten onder de aandacht kan brengen bij je klanten.
Welke producten wil jij combineren in een geschenkpakket?
Wil jij zowel de particuliere als de zakelijke klanten bedienen?
Hoe aantrekkelijk pak jij geschenken in?
Wat vind jij het leukste moment in het jaar? Bedenk daar een geschenk bij waar jij blij van zou worden. Gebruik naast vlees ook andere producten, zoals noten, kaas of wijn.
Hoe kan jij de geschenken, die je aanbiedt, onder de aandacht brengen? Misschien maak je sommige geschenken op bestelling en kunnen klanten deze niet zien in de winkel. Ontwerp een flyer of advertentie. Of maak een fotoreportage voor op de tv in de slagerij.