Een goede sfeer en gemotiveerde medewerkers die hun werk goed doen. Dat is toch wel het ideaalplaatje dat je voor ogen hebt. Dit gaat niet vanzelf. Natuurlijk heeft het te maken wie je medewerkers zijn maar ook met wat jij uit ze haalt. Het is een wisselwerking. Hoe jij ervoor kunt zorgen dat je het beste uit je medewerkers haalt, lees je in dit magazine. Je krijgt tips en voorbeelden van collega's.
Hoe krijg je graag leiding?
Arno de Best over het beste uit je medewerkers halen
Wat is jouw kijk op goed werkgeverschap?
“Ik vind eerlijkheid belangrijk. Wij hebben 13 medewerkers in dienst, zowel fulltimers als parttimers. Ik vind het belangrijk om op een goede manier om te gaan met medewerkers en naar ze te luisteren. Medewerkers moeten zich echt een team voelen en hun eigen verantwoordelijkheden en vrijheden krijgen.”
Hoe breng je dat in de praktijk?
“We volgen met elkaar als team trainingen en dan ga je samen met een onderwerp aan de slag. Daar creëer je een gezamenlijke visie door en je maakt met elkaar keuzes. Je moet luisteren naar waarom je medewerkers vinden dat iets niet loopt. Dat geldt voor zowel voorin als achterin de winkel. Zij moeten elkaar daar op kunnen aanspreken en met elkaar in gesprek blijven om oplossingen te verzinnen. Soms zijn die oplossingen maar heel klein, maar kan het toch heel erg helpen. Bijvoorbeeld: producten voorzien van productiedatum. Als dat vergeten wordt, moet je elkaar hierop kunnen attenderen. Het is belangrijk dat ieder hierin zijn verantwoording neemt.
Mijn team is al langere tijd bij elkaar, dus ze kennen elkaar goed in positieve en negatieve punten. Als je steeds wisselende werknemers hebt, is dat toch lastiger.”
Hoe bind je werknemers langdurig aan je slagerij?
“Mijn medewerkers hebben een bepaalde vrijheid, dat is belangrijk. Ik neem de slagers wel eens mee naar de Ambachtelijke Slagers, daar betrek ik ze in. Zij wilden graag meedoen aan de vakwedstrijden, maar ik vond dat daar dan wel een topproduct neergezet moest worden. Verder heb ik ze vrij gelaten. Daarna zijn we winnaar geworden! Ze zijn fanatiek aan de slag gegaan om topproducten neer te zetten. Dan gaan we met z’n allen naar de prijsuitreiking en dat draagt bij aan het teamgevoel. Het is belangrijk dat zij erkenning krijgen van hun werk, niet alleen met wedstrijden maar ook in de slagerij.”
“Als een medewerker aangeeft iets te willen leren bij een cursus of bijscholing, dan mag dat van mij. Het is belangrijk voor de slagerij om op niveau te blijven en daarom te investeren in je medewerkers. Als er iets niet goed loopt bij je medewerkers komt dat vanzelf bij de klanten terecht. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom moeten alle facetten gewoon goed zijn. Vrijheid en verantwoordelijkheid geven zijn voor mij de speerpunten daarin.”
Arno de Best over het beste uit je medewerkers halen
Slagerij Fons Pessers
Tilburg
Het voordeel van jouw manier is dat mensen precies weten wat ze moeten doen. Bedenk wel dat je je medewerkers niet aanmoedigt om zelf na te denken over oplossingen als je te sturend bent. Ze komen ook minder snel met nieuwe ideeën.
Het voordeel van jouw manier is dat mensen met je meedenken en zich betrokken voelen. Ze komen sneller met eigen ideeën en oplossingen. Bedenk wel dat iemand die bijvoorbeeld een nieuwe vaardigheid moet aanleren, precies wil weten hoe het moet.
De buffetkoning
Praten met je medewerkers en ze bij de slagerij betrekken, dat is mijn manier van leiding geven. Ik ben duidelijk en eerlijk. Dit zorgt voor een goede sfeer. Natuurlijk moet je de een anders benaderen dan de ander. Sommige medewerkers vinden het prima als ik gewoon zeg dat ze iets niet goed doen en anderen neem ik even apart. Ik betrek mijn medewerkers zoveel mogelijk bij wat er gebeurt in de slagerij. Ik deel bijvoorbeeld de omzetcijfers met ze. Als er een nieuw product is dat misschien wel iets voor ons is, dan vraag ik mijn medewerkers wat zij ervan vinden. Zo is het iets van ons allemaal.
Ik doe dus veel in overleg maar er zijn ook zaken die ik niet overleg.
Laatst ontstond er bijvoorbeeld onenigheid tussen medewerkers over de planning. Ze willen namelijk graag overwerken. Toen ik dat merkte heb ik gezegd dat ik bepaal wie wanneer werkt. Zo voorkom ik een vervelende sfeer binnen het team.
De buffetkoning
"Als er iets gebeurt wil ik daar het liefste zo snel mogelijk wat van zeggen. Dat werkt het beste. Dan heb ik het niet alleen over dingen die fout gaan, maar ook over dingen die goed gaan. Natuurlijk kan dat niet altijd. Als er klanten bij staan is het bijvoorbeeld niet handig te zeggen wat iemand fout doet. Een medewerker voelt zich dan te kijk gezet."
"Wij stellen doelen met medewerkers die iets lastig vinden, zoals: geef per dag drie klanten bereidingsadvies. Aan het einde van de dag nemen we een moment om te bespreken hoe het is gegaan."
"Je ziet op de werkvloer wat er goed gaat en wat er beter moet. Als er iets is waar iedereen aan moet werken, dan bespreken we dat in een teamoverleg. Je hebt het er met elkaar over en je maakt afspraken. Dan staan alle neuzen weer dezelfde kant op."
"Wij zitten een keer in het jaar met elke medewerker apart om te bespreken hoe het gaat. Wij leggen vooral de nadruk op wat goed gaat, maar we bespreken ook wat er beter moet en hoe we dat gaan aanpakken. Deze afspraken leggen we vast. Onze medewerkers vinden dit gesprek prettig. Er wordt tijd voor ze vrij gemaakt en ze voelen zich serieus genomen. Dat komt ook omdat ook zij de kans krijgen om te zeggen waar zij tegenaan lopen en wat zij anders zouden willen zien."
Lees over de manieren waarop collega's hun medewerkers vertellen of iets goed gaat of minder goed gaat!
"Gemotiveerde medewerkers stralen dat uit. Klanten zien dat graag!"
"Ik merk dat de sfeer in de winkel veel beter is als medewerkers gemotiveerd zijn. En dat motiveert alleen maar weer meer."
"Motivatie is een goed middel tegen verzuim. Medewerkers die gemotiveerd zijn, zijn minder snel ziek."
"Ik ben ervan overtuigd dat een gemotiveerde medewerker meer verkoopt."
Je motiveert medewerkers door ze bij je slagerij te betrekken. Een paar tips om je medewerkers meer te betrekken.
Vraag je medewerkers naar hun ideeën over wat er beter kan, bijvoorbeeld over slim omgaan met materialen.
Praat medewerkers elke week bij over bijvoorbeeld nieuwe aanbiedingen of producten.
Stel doelen met elkaar en vier het als het is gelukt, bijvoorbeeld een dagomzet die jullie willen halen.
Geef (nieuwe) producten mee naar huis en vertel erover. Je medewerkers krijgen dan meer gevoel bij het product.
Vertel wat er komen gaat. Wat zijn je plannen voor kerst? Wat voor nieuw product ben je aan het ontwikkelen?
Wim Koelewijn over medewerkers enthousiasmeren en motiveren
Heb je een unieke aanpak als het aankomt op het enthousiasmeren van je medewerkers?
“Voor mij is het belangrijkste dat mijn medewerkers een uitdaging hebben in het bedrijf. Wanneer er bijvoorbeeld wedstrijden zijn, dan daag ik mijn medewerkers uit om iets nieuws te maken. Een andere manier om mensen te motiveren is om ze verantwoordelijkheid te geven over een bepaalde afdeling. Ik laat ze af en toe ook eens van plek wisselen, zodat ze niet altijd op dezelfde afdeling zitten. Ik vraag ook of ze het nog steeds leuk vinden op de afdeling of dat ze een andere uitdaging ook zien zitten.''
Hoe help je collega’s wanneer je merkt dat ze ergens moeite mee hebben?
“We hebben altijd een paar vertrouwenspersonen in het bedrijf die signalen doorgeven. Als die bijvoorbeeld in de kantine iets van een werknemer horen dat ik niet hoor, geven ze mij een seintje. We zijn heel laagdrempelig: ik help ook klanten, krab het blok en maak schoon, dus negen van de tien keer hoor ik het direct. Alles heeft een reden, dus als medewerkers met iets zitten, dan is het altijd bespreekbaar. Blijkt het toch lastig om het direct te bespreken, dan kan ik via het zijspoor van de vertrouwenspersonen de medewerker toch zo ver krijgen om het met mij te delen.”
Heb je concrete tips voor collega-slagers?
“Voer de druk niet te hoog op en probeer niet om alles tegelijkertijd te doen. Als je de dingen stapje voor stapje doen, dan gaat het perfect.”
Wim Koelewijn over medewerkers enthousiasmeren en motiveren
Je kunt sturend leiding geven of ondersteunend leiding geven of deze twee combineren. Als je weet wat je voorkeur is, dan weet je welke voor- en nadelen er zitten aan jouw stijl.
Het is goed om je manier van leiding geven aan te passen aan de persoon, situatie en doel dat je voor ogen hebt. Een onderdeel van leiding geven is ook je medewerkers motiveren.
Betrek je medewerkers bij je slagerij en delegeer taken. Zorg er wel voor dat als je delegeert, je ook de verantwoordelijkheid echt uit handen geeft.
Op welke manier stuur jij je medewerkers aan? Wat zijn de voordelen en nadelen ervan?
Op welke momenten kun je je manier van leiding geven aanpassen aan de persoon of situatie?
Hoe betrek jij je medewerkers bij je slagerij?
Welke taken delegeer je? Welke verantwoordelijkheden passen daarbij?
Stijl van leiding geven
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat voor leidinggevende ben jij?
- Wat voor leidinggevende wil je zijn?
Vraag daarna aan je medewerkers hoe zij jou zien als leidinggevende. Je kunt dan bekijken of jouw eigen beeld klopt met die van je medewerkers.
Als dit niet zo is: wil je dit dan veranderen? En zo ja: hoe ga je dat veranderen? Je kunt ook een onderdeel van leiding geven eruit pakken. Voorbeeld: Wat vind je van de manier waarop ik jullie motiveer?
Tip: Vraag dit tijdens een evaluatiegesprek van je medewerker. Je laat dan zien dat jij ook open staat voor feedback.
Delegeren
Schrijf een aantal taken op die je kunt delegeren. Je geeft je medewerkers meer verantwoordelijkheid en dat werkt motiverend. Daarnaast heb jij tijd en handen vrij voor andere dingen.
Bedenk aan wie je dat wilt delegeren en welke verantwoordelijkheden erbij horen. Draag de taak goed over en leg goed uit wat je van je medewerker verwacht.
Spreek in het begin een vast moment af waarop jullie met elkaar bespreken hoe het gaat.