Weet jij wat de herkomst is van jouw vlees? En wat weet je dan? Van welk ras het vlees is; uit welke regio het dier vandaan komt; of juist uit welk vleesdeel het product komt? Dit is allemaal belangrijk om te weten voor de bereidingswijze en dus voor het advies naar de klant! Met een goed verhaal en advies kun je je onderscheiden. Zo geef je de klant een goed beeld van het product en geef je een stukje beleving mee. Daarom krijg je in dit magazine achtergrondinformatie over runderen en varkens en tips hoe je het verhaal vertelt aan de klant.
Starbucks heeft winkels over de hele wereld. Elke winkel vertelt zijn eigen verhaal uit de regio. In Nederland wordt bijvoorbeeld de koffiegeschiedenis van Nederland verteld. Ook de inrichting verschilt: berkenhout in Amsterdam en bamboe in Tokio! Sinds deze werkwijze heeft Starbucks 15 tot 70% meer omzet.
Op de streekmarkt in Woerden worden lokale producten zoals pannenkoeken-mix, tarwemeel en bloem verkocht. Deze producten komen van de Woerdense korenmolen. De plaatselijke bakkers gebruiken dit meel ook voor hun producten. Ze vertellen dit aan hun klanten en zetten dit op het etiket. De klanten vinden het leuk om lokale producten te kopen. Het geeft ze een goed gevoel de plaatselijke middenstand een steuntje in de rug te geven. Verder zijn ze ook gewoon trots op een lokaal product.
Wat voor jou zo vanzelfsprekend is, is voor de klant leuk om te weten. Laat zien dat je een specialist bent en vertel je verhaal! Je geeft zo beleving en emotie mee. Klanten krijgen zo een goed gevoel bij het product, waardoor ze het sneller kopen. Zorg dus dat je genoeg kennis in huis hebt om het verhaal te vertellen en bedenk ook hoe je dit doet.
Klanten kopen graag producten met een verhaal. Voorbeelden uit een andere branche laten zien wat het effect van dit verhaal is.
Weet jij waar jouw dieren opgroeien? Leuk om dit aan de klant te vertellen. Ze hebben misschien al wel eens langs het weiland gefietst. Organiseer samen met de boer een open dag en neem je klanten hier mee naar toe.
Laat de klant zelf de smaak en bite van het vlees ervaren. Wat zegt de kleur en de structuur over het vlees? Wat zijn de toepassingen van de verschillende delen? Jij als vleeskenner geeft het antwoord. Laat ook wat foto en foldermateriaal zien van bijvoorbeeld het ras. Dit helpt bij het vertellen van je verhaal.
Jouw winkel en producten helpen bij het vertellen van het verhaal. Hang een poster op van het ras dat jij verkoopt. Zo ziet de klant waar zijn vlees vandaan komt. Wil je dat de klant ook thuis terugdenkt aan het verhaal? Zet het op het etiket! Met innovatieve kassasystemen kun je dit makkelijk doen.
Gebruik social media om je verhaal te vertellen! Plaats een foto van de koeien in de wei. Of geef de klant een kijkje achter de schermen en plaats een foto als je worst maakt. Zo weet de klant waar het stuk vlees op zijn bord vandaan komt.
Vertel het verhaal van jouw vlees als een klant even moet wachten, of tijdens het verkoopgesprek. Van welk ras zijn de dieren, zijn ze mannelijk of vrouwelijk, wat eten ze en hoe leven ze? Voor jou is dit logisch, voor de klant een interessant verhaal!
Je kunt je verhaal over jouw vlees en producten op verschillende manieren vertellen. Inspiratie nodig? Klik op een foto.
Waarom is de herkomst van producten zo belangrijk?
“Als slager wil je graag weten waar je producten vandaan komen. We stellen ook bepaalde kwaliteitseisen aan onze producten. Niet alleen wij doen dat: ook onze leveranciers en onze klanten verwachten een bepaalde kwaliteit. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten waarmee de dieren zijn gevoerd. Dat soort dingen vind je terug in de smaak van het vlees.”
Hoe waarborg je de herkomst van je producten?
“Zoveel mogelijk van ons vlees halen we uit de regio. Zo gaan we regelmatig langs bij onze leveranciers. Dan zien we met eigen ogen waar onze producten vandaan komen. Het zijn gerenommeerde bedrijven, dus ze hebben een eigen kwaliteitscontrole, maar toch is het goed om regelmatig bij de bedrijven te kijken waar de producten vandaan komen en hoe ze worden geleverd.”
Hoe informeer je je klanten over de herkomst van producten?
“Wij tonen het op televisieschermen in de winkel en met folders, maar het wordt vooral door onszelf verteld aan de klanten. Dat is het belangrijkste. De consument van tegenwoordig wil weten waar de producten vandaan komen en je moet gewoon een goed en eerlijk verhaal hebben. Door zelf bij bedrijven te gaan kijken, weet je ook waar je producten vandaan komen. Dan kun je er makkelijker iets over vertellen.”
Slagerij Hendrikse
Runderen van echte vleesrassen hebben vaak meer bevleesde delen dan runderen van melkrassen of dubbeldoelrassen. Binnen de vleesrassen zijn er ook verschillen. De belangrijkste rassen met hun kenmerken zijn voor je op een rijtje gezet.
Maas Rijn en IJsselrund (MRIJ) is een dubbeldoel koe. Het is een robuuste roodbont, met een hoge bespiering en dikke dijen.
Het enige vleesras dat echt uit Nederland komt is verbeterd roodbont: relatief mager met weinig vetbedekking.
Belgische blauwe is een vleesras met mager, mals en sappig vlees. Dit komt door de fijne spiervezels.
De Piemontese komt oorspronkelijk uit Italie. Dit ras is erg gespierd en heeft mager en zacht vlees.
Het vlees van de Limousin is mals en stevig, niet te vet en bevat weinig bindweefsel.
Charolais is met zijn forse lichaamsbouw een vleesras dat wereldwijd gewaardeerd wordt. Kenmerkend voor dit ras is het weinige vet.
Blonde d'aquitaine runderen zijn ruim bespierd, het vlees heeft fijne spiervezels en maar weinig bindweefsel.
Arno de Best over herkomst
Wat is de herkomst van jullie vlees?
“Voor ons rundvlees heb ik een vaste boer uit de regio. Die heeft verschillende natuurgebieden waar de runderen lopen. Ik weet daardoor waar de runderen hebben gelopen en vandaan komen. Dat vind ik echt belangrijk. Die boer weet inmiddels heel goed wat ik wil hebben, maar toch kies ik nog altijd graag zelf. We verwerken alleen vrouwelijke runderen, vanwege de kwaliteit. Als je een vaste leverancier hebt, dan heb je ook meer constantie in je kwaliteit. Het is belangrijk om daar een lijn in te hebben. Zo kunnen klanten altijd op je vertrouwen en weten ze wat ze bij jou in de slagerij krijgen.”
“Voor ons varkensvlees werken we met het Wroetvarken. Mijn zwager fokt ze en zo ben ik daarmee bekend geraakt. Ook van de varkens gebruiken we alleen de vrouwelijke varkens. Dierenwelzijn vind ik nou eenmaal belangrijk. Daarom kies ik voor kleinschalige bedrijven waar het voedsel voor de dieren vrij is van genetische manipulatie en zo min mogelijk anti-biotica wordt gebruikt. Onze kippen komen van Tante Door.”
Is de herkomst van vlees altijd al belangrijk geweest in jullie slagerij?
“Ja, voor ons is herkomst altijd al een bewuste keuze geweest. We zijn altijd op zoek naar vlees waar we ons mee kunnen onderscheiden. We maken veel zelf in de slagerij en ook de grondstoffen voor producten komen uit de ketens waar ik over vertelde. Alles wat we hier produceren is van goede afkomst. Daar kan de klant op vertrouwen. Ik moet me als slager toch onderscheiden en ik doe dat door bewust keuzes te maken in herkomst. En door de producten zelf te maken, want zo onderscheid je je van de supermarkt. Dat is, denk ik, de enige manier om onderscheidend te zijn en om het hoofd boven water te houden.”
Waarom vind je een duidelijke herkomst van het vlees dat je verkoopt belangrijk?
“Klanten vinden de herkomst van het vlees belangrijk. Ook dierenwelzijn wordt daarbij steeds belangrijker. Als klanten vragen hebben, dan kan ik ze goed beantwoorden. Daarom is het belangrijk om te weten waar je vlees vandaan komt, want dan kun je dat verhaal goed overbrengen. Klanten waarderen dit en proeven het verschil ook duidelijk. En daar komen ze dan voor terug!”
Arno de Best over herkomst
Er zijn verschillende varkensrassen. Elk ras heeft weer andere eigenschappen. Niet alleen het ras, maar ook het voer en de leefomstandigheden zijn van invloed op de smaak en de kwaliteit van het vlees. De belangrijkste rassen kun je hier bekijken.
Het Livar varken heeft een unieke smaak. Het verliest bijna geen vocht bij de bereiding. Zo blijft het vlees mals en sappig.
Friberne is een ras uit Friesland. Het voer wordt aangevuld met kruiden die varkens in de natuur graag eten.
Het Hongaars Krullvarken bevat twee tot drie keer meer onverzadigde Omega3 verzuren bevat dan vis. Deze zuren verlagen het cholesterolgehalte in ons bloed.
Het Iberico ras komt uit Spanje. Deze varkens eten voornamelijk eikels, waardoor het vlees meer vetzuren bevat die voor de mens gezond zijn.
Het vlees van het Beemsterlant's varken is diervriendelijk geproduceerd.
Vertel waar je product vandaan komt en geef een goed bereidingsadvies. Zo geef je de klant een extra stukje beleving, emotie en expertise mee. Met een goed verhaal en advies kun je je onderscheiden. Bedenk goed hoe je je verhaal wilt vertellen en op welke plek je dit doet. Natuurlijk vertel je je verhaal in de winkel, maar denk ook eens aan social media of vertel je verhaal tijdens een boerderijbezoek of workshop.
Hoe zorg je dat jij een verhaal bij je producten kunt vertellen?
Waarom vertel je het verhaal van jullie producten?
Hoe vertel je het verhaal van jullie producten? Kun je dit ook op een andere manier doen?
Waarom is het belangrijk een goed bereidingsadvies te geven?
Hoe zorg jij ervoor dat je altijd een goed bereidingsadvies geeft?
Waar komt jouw vlees vandaan?
Neem je medewerkers mee naar de boer en laat ze zien waar jullie vlees vandaan komt. Zo ervaren ze zelf hoe de dieren opgroeien en kunnen ze dit nog beter aan de klanten vertellen.
Geef jouw medewerkers de opdracht om de komende maand dit verhaal aan de klanten te vertellen. Bespreek daarna hoe het gegaan is.
Vertel je verhaal
Organiseer een workshop of barbecue voor je medewerkers. Vertel over het vlees dat jullie verkopen en hoe je dit het beste kunt bereiden. Het wordt dan makkelijker voor medewerkers het verhaal aan de klant door te vertellen.
Verhaal van het product
Laat je klanten op een andere manier kennismaken met een verhaal achter het product. Zet bijvoorbeeld elke week een leuk verhaal achter een product op Facebook of Twitter, of maak een leuke poster voor in de winkel.
Deel jullie ideeën met elkaar en plaats het leukste idee als reactie op deze pagina.
Hoe doen zij dat?
Ga op onderzoek uit en bezoek andere winkels. Hoe vertellen ze bij de bakker, theewinkel of de viswinkel hun verhaal achter het product? Misschien doe jij zo nog leuke ideeën op!