Je toonbank goed gevuld houden? Klinkt logisch, maar je weet dat het niet makkelijk is. Het is een kwestie van je inkoop en voorraadbeheer goed organiseren. Dit magazine helpt je bij een correcte inkoop, goederenontvangst en voorraadbeheer.
In je inkoopbeleid bepaal je hoe je inkoopt. De manier van inkopen moet passen bij je slagerij. Past dit bij je visie; wie je wilt zijn als slagerij? Niet onbelangrijk zijn ook de prijs- en kwaliteitsafspraken. Kijk regelmatig of je beleid nog 'klopt'. Zo zorg je voor een optimale inkoop die past bij je slagerij en betaal je niet te veel.
Er zijn vaak meerdere mensen die de bestellingen doen. Hoe dit zit? Dat hangt af van je slagerij. Je kunt bestellingen verdelen in vers vlees; vers producten (vleeswaren, salades) en hulpstoffen (kruiden, verpakking). Vooral in het laatste gaat ongemerkt veel geld om, wanneer kruiden op een rek blijven staan. Het is daarom belangrijk om goed bij te houden wat de voorraad is. Zonder een goed voorraadbeheer geen goede bestelling.
Wie zorgt er dat de toonbank gevuld blijft? Dat doen de ondernemer en de medewerker samen. De ondernemer is verantwoordelijk voor het inkoopbeleid. De medewerker doet vaak de praktische uitvoering, het bestellen.
Slagerij Aad van Eijk
Samen met mijn twee broers heb ik een ambachtelijke slagerij. Het is een bedrijf waar ik trots op ben. Wij maken al onze producten zelf en weten ook waar ons vlees vandaan komt.
Het rund en het lamsvlees fokken we namelijk zelf. Het andere vlees kopen we al jaren in bij een boer/leverancier die we goed kennen. Zo weten we dat de dieren een goed leven hebben gehad en het vlees van goede kwaliteit is.
Het vlees komt bij ons in hele delen binnen, waarna we het uitbenen.
Zo kunnen we zelf bepalen hoe we het vlees verwerken.
Verder maken we veel vleeswaren zelf. Hier staan we ook echt bekend om. Deze manier van inkopen past goed bij onze missie: 'Kwaliteit door ambachtelijkheid'. Dit kent zijn oorsprong in de oprichting van de slagerij. Mijn vader kreeg zijn eerste koe van zijn vader, om te fokken en te slachten.
Met onze ambachtelijkheid en dit verhaal kunnen wij ons onderscheiden van supermarkten en andere slagerijen. Onze klanten komen echt voor iets speciaals, soms zelfs van ver. Daar zijn we trots op.
Slagerij Lotgering
Ik heb twee slagerijen. Het zijn allebei buurtwinkels. Onze kracht is de ambachtelijke productie. We maken veel zelf, zoals vleeswaren. Ons inkoopbeleid past hier bij.
De manier waarop de producten binnenkomen verschilt wel bij beide winkels. Bij de ene winkel komt alles uitgebeend en uitgevliest binnen, terwijl we dat bij de andere winkel zelf doen. Bij die laatste hebben we ook een eigen worstmakerij.
Deze keuze hangt af de personeels bezetting en beschikbare werk ruimte per winkel. Wanneer we tijdgebrek hebben of in de vakantieperiode, laten we alles afgevliest binnenkomen.
Je betaalt dan wel wat meer dan wanneer je het zelf uitsnijdt, maar soms heb je geen keus.
Onze klanten zijn vaak zelfstandigen en hebben middeninkomens. Ze komen voor kwaliteit en hebben interesse in goed eten.
Bij ons geen fabrieksdingen of eenheidsworst, maar een ambachtelijk onderscheidend product.
Kwaliteitsslagerij de Kievid
Ik heb een kwaliteitsslagerij in Barneveld. Mijn voorganger verkocht namelijk veel per tien kilo, daarom staan wij bekend als de kiloslager. Wij proberen het nu om te buigen naar een kwaliteitsslagerij, maar prijs is nog een belangrijk uitgangspunt.
Ik koop alles in bij vaste leveranciers tegen een scherpe prijs. Hierbij vind ik het belangrijk om de kwaliteit niet uit het oog te verliezen.
Wij richten ons vooral op de verkoop van producten. Er wordt veel gestunt met de prijs van vlees, vooral in de supermarkten. Daar hebben we last van.
De klant die tien kilo karbonade koopt voor een scherpe prijs, zie je daarna een tijd niet terug. Daarom heb ik mijn inkoop wat aangepast.
Ik bied nu een hogere kwaliteit en kan hier ook mijn prijs op aanpassen. Deze omslag kost wat tijd, maar je ziet nu wel dat de klant in het weekend bereid is meer uit te geven aan een stukje luxe vlees. Op deze manier proberen wij van de kilo slagerij een kwaliteitsslagerij te zijn.
Elke slagerij heeft een ander inkoopbeleid. Lees het verhaal van drie collega's.
Slagerij Aad van Eijk
Slagerij Lotgering
Kwaliteitsslagerij de Kievid
Slagerij Ketelaars
Keurslagerij Arie Klaver
Sinds vorig jaar werk ik in de slagerij van mijn vader. We streven naar perfectie. Dit is alleen mogelijk als je spullen hebt van een goede kwaliteit. Dit begint met goede inkoopafspraken. Ik maak met mijn leveranciers duidelijke afspraken.
Kan iemand niet de gewenste kwaliteit leveren? Dan ga ik naar een ander. Ook kijk ik of de kwaliteit echt geleverd wordt.
Als ik bij de ontvangst merk dat het niet de kwaliteit is, stuur ik het gelijk retour. Duidelijke afspraken zijn belangrijk. Hier kun je op terugvallen als het mis gaat. Heb je geen goede afspraken? Dan draai je zelf voor de gevolgen op.
Keurslagerij Arie Klaver
Als er iets mis is met de goederen, los dit ter plekke op. Spreek af bij wie hiervoor de verantwoordelijk- heid ligt. Zo ben je op tijd om actie te ondernemen.
Controleer de kwaliteit, verpakking en hoeveelheid goed. Dan zie je gelijk als er fouten gemaakt zijn. Een kapotte verpakking zorgt ervoor dat het product minder lang houdbaar is.
Voor de voedselveiligheid is het belangrijk dat je goederen onder de juiste omstandigheden opslaat. Wil je weten hoe dat ook alweer zat? Kijk het na in de hygiënecode voor het slagersbedrijf.
Let naast de goederen zelf ook eens op de vrachtwagen en de persoon die deze bestuurt. Is dit netjes, zoals jij wenst? Zo zorg je dat dit past bij de uitstraling van de slagerij.
Een juiste balans in voorraad is van belang. Een te grote voorraad zorgt voor waardeverlies. Met een te kleine voorraad moet je de klant teleurstellen. Hoe zit het bij jullie in de slagerij? Kan dit beter? Bespreek met elkaar hoe dat komt en wat je eraan kunt doen.
Een juiste balans in voorraad is van belang. Een te grote voorraad zorgt voor waardeverlies. Met een te kleine voorraad moet je de klant teleurstellen. Hoe zit het bij jullie in de slagerij? Kan dit beter? Bespreek met elkaar hoe dat komt en wat je eraan kunt doen.
Slagerij Ketelaars
Hoe verbeter je jouw voorraadbeheer? Misschien lees je hier de gouden tip die jou kan helpen het nog beter te doen.
Zorg dat je weet wat de omloopsnelheid is van producten. Zo heb je nooit teveel van iets wat weinig verkoopt.
Werk met lijsten waarop staat wat je op voorraad wil hebben. Staan er minder emmers van een bepaalde saus dan op de lijst staat? Dan bestel je bij.
Controleer de voorraad op vaste momenten op een dag of in de week. Als je verschillende momenten kiest, krijg je nooit een goed beeld.
Zorg dat verschillende mensen de voorraad beheren. Zo kunnen ze elkaar corrigeren.
Vertaal voorraad naar geld. Wat kost een pot saus die bederft, doordat deze niet goed genoteerd is? Zo krijg je bewustwording dat slecht voorraadbeheer geld kost.
Ik kijk naar de verkoop per week van de afgelopen jaren. Zo bepaal ik hoeveel voorraad ik nodig heb.
Kijk naar de televisie. Als de keuringsdienst van waarde vertelt dat de filet americain van de slager beter is, wordt het op dat moment meer verkocht.
Let op de tijd van het jaar. In het nieuwe jaar bezuinigen veel mensen en letten ze op hun gewicht. Dan heb ik andere producten op voorraad dan in de zomer.
Heb je te veel voorraad van een product? Organiseer een actie of geef het product een andere bestemming.
De manier van inkopen moet passen bij de slagerij. Neem regelmatig de inkoop onder de loep en kijk naar de prijs- en kwaliteitsafspraken. Zo zorg je voor een optimale inkoop en betaal je niet te veel.
Naast je inkoop moet ook je voorraad op orde zijn. Je wilt niet te weinig op voorraad hebben, maar zeker ook niet te veel! Maak binnen de slagerij duidelijke afspraken over de taakverdeling en ga zorgvuldig om met het ontvangen van goederen en het beheren van de voorraad. Zo heb je altijd een goed kwalitatief product in huis.
Past jouw inkoopbeleid bij de visie van het bedrijf? Welke kansen zie jij voor je inkoopbeleid?
Heb jij duidelijke inkoopafspraken?
Waarom ben je tevreden of ontevreden over de ontvangst van goederen?
Welke kansen zie je voor het verbeteren van je voorraadbeheer?
Goederenontvangst
Kijk samen naar de manier waarop jullie goederen ontvangen. Wat valt op en wat kan beter? Vragen die je jezelf en elkaar kunt stellen:
- Is er een duidelijke taakverdeling bij de goederenontvangst?
- Is het duidelijk wie er verantwoordelijk is?
- Weet je waar je op moet letten wanneer je goederen ontvangt?
- Ontvangen jullie de goederen op de juiste manier (hygiënecode)?
- Slaan jullie de goederen zo op dat iedereen er goed mee kan werken?
- Hoe instrueren jullie nieuwe medewerkers? Kan dit beter?
Voorraadbeheer
Vraag je werkgever wat hij belangrijk vindt bij het voorraadbeheer en wat beter kan. Vraag ook je collega's om hun mening. Bedenk oplossingen voor de problemen die jullie tegenkomen en bespreek dit met je werkgever.
Tip: Plaats een tip of ervaring als reactie op deze pagina om anderen op ideeën te brengen!
Goederenontvangst
Kijk samen naar de manier waarop jullie goederen ontvangen. Wat valt op en wat kan beter?
Vragen die je jezelf en elkaar kunt stellen:
- Is er een duidelijke taakverdeling bij de goederenontvangst?
- Is het duidelijk wie er verantwoordelijk is?
- Weet je waar je op moet letten wanneer je goederen ontvangt?
- Ontvangen jullie de goederen op de juiste manier (hygiënecode)?
- Slaan jullie de goederen zo op dat iedereen er goed mee kan werken?
- Hoe instrueren jullie nieuwe medewerkers? Kan dit beter?
Voorraadbeheer
Laat meerdere medewerkers een plan maken om het voorraadbeheer nog slimmer aan te pakken.
Punten die in het plan terug kunnen komen zijn:
- voorraadgrootte;
- manier van opslag;
- voorraadbeheer in combinatie met bestelwijze.
Wie bedenkt het beste plan? Voer dit plan uit.