Innoveren van je productieproces betekent dat je een nieuw proces ontwikkelt of een bestaand proces vernieuwt. Je krijgt een kwalitatief beter product (of een product in constantere kwaliteit), een nieuw product en/of een efficiënter werkproces. Nieuwe ideeën zijn vaak leuk en dan wil je het liefst meteen beginnen met het invoeren ervan. Toch is het goed extra aandacht te besteden aan de keuze en het invoeren ervan. Dit magazine geeft je handvatten om het invoeren van de innovatie nog succesvoller te laten verlopen.
“Ik ga veel naar beurzen en doe daar ideeën op."
“Ik zit op Facebook en ben daar lid van een besloten club van slagers. Wij delen ook informatie over innovaties.”
“Ik heb veel contact met collega-slagers. Daar hoor en leer ik veel van. Soms zit er dan iets tussen waarvan je denkt: ja, dat ga ik ook proberen.”
“Ik doe veel mee aan vakwedstrijden. Daar zie en hoor ik veel. Dat brengt mij op nieuwe ideeën.”
Hoe bereken je dat? Bleek je berekening uiteindelijk te kloppen?
Het klinkt logisch: je investeert alleen als je van tevoren weet dat je het terugverdient. Je weet het nooit helemaal precies, maar je kunt wel een inschatting maken door van tevoren te begroten wat de investering je gaat kosten. Schat ook in hoeveel het product gaat kosten en hoeveel je moet verkopen om de investering er uit te halen. Is dit haalbaar? Zo voorkom je dat je uit enthousiasme in iets investeert dat je uiteindelijk niets oplevert.
Een nieuw of vernieuwd proces is vaak een uitdaging! Hier een aantal tips om het invoeren nog soepeler te laten verlopen.
Richt je op één product tegelijk. Dat is niet alleen voor jou overzichtelijker maar ook voor de klant.
Houd rekening met dervingskosten. Het gaat vaak niet in één keer goed waardoor je producten moet weggooien.
Een nieuw proces leren kost tijd. Houd hiermee rekening in de planning.
Besteed aandacht aan het inwerken van je medewerkers. Zorg dat ze het verhaal kunnen delen met de klant.
Vraag de fabrikant van je nieuwe machine welke collega-slagers je om ervaringsadvies kunt vragen.
Laat het nieuwe proces en/of de nieuwe machine zien. Staat deze niet in het zicht? Organiseer dan een open dag. Klanten worden nieuwsgierog als ze het zien.
Geef het met de klant mee of laat het in de winkel proeven. Helemaal mooi als je het in de winkel zelf bereidt. De geur trekt mensen.
Maak gebruik van je toonbankkaartjes, bordjes, etiketten, folders, en niet te vergeten jullie zelf! Vertel wat er nieuw of anders is, waarom je hiervoor hebt gekozen en wat de klant er aan heeft. Heb je een regiofunctie? Zorg dat je met je communicatie de hele regio bereikt.
Je hebt een nieuw of vernieuwd proces. Als daar een nieuw of verbeterd product uitkomt, wil je dit je klanten natuurlijk laten weten. Hoe dan?
Een nieuw of vernieuwd productieproces zorgt voor een nieuw product, een efficiëntere werkwijze of een product van constantere kwaliteit. Je kunt op beurzen en via collega-slagers, social media en vakwedstrijden nieuwe ideeën opdoen.
Het nieuwe of vernieuwde proces moet niet alleen bij de slagerij passen maar het moet zichzelf ook terugverdienen. Bedenk van tevoren goed hoe je het proces gaat invoeren en denk dan gelijk na over hoe jullie je klanten laten weten dat jullie iets nieuws hebben.
Waar haal jij je ideeën voor een (ver)nieuw(d) productieproces vandaan?
Hoe pak jij een nieuw of een vernieuwd productieproces aan?
Bekijk jij voordat je de keuze maakt of je de investering terug kunt verdienen?
Hoe betrek jij je medewerkers en klanten bij het (ver)nieuw(d)e productieproces?
Teamoverleg
Ben je bezig met het vernieuwen van een proces of het invoeren van een nieuw proces? Of zit dit in de planning? Organiseer een teamoverleg om je medewerkers er meer over te vertellen.
- Wat is het?
- Wat is er speciaal aan?
- Wat vertellen jullie de klanten erover?
- Wat zijn andere manieren om klanten te laten weten over het nieuwe of vernieuwde product?
Kortom: hoe zorgen jullie er met elkaar voor dat het een succes wordt?
Innovatie bij een ander
Ga eens naar een versspecialist en vraag of ze een nieuw product hebben. Vraag verder door:
- Wat is het dan?
- Waarom is het speciaal?
- Hoe is hij op het idee gekomen?
- Wat vond je van het gesprek?
Welke ideeën heb je opgedaan voor jullie eigen gesprekken met klanten over nieuwe producten? Vraag ook je medewerkers eens bij een versspecialist langs te gaan om ideeën op te doen.
Jullie eigen innovatie
Hebben jullie onlangs een productieproces vernieuwd of zijn jullie pas geleden een nieuw productieproces gestart? Vraag aan je werkgever zoveel mogelijk informatie.
- Wat is er nieuw en speciaal aan?
- Hoe ziet het productieproces eruit?
- Hoe is hij op het idee gekomen?
Gebruik deze informatie om klanten te informeren en adviseren.
Tip: Weet je alle informatie over het nieuwe of vernieuwde proces al? Deel je kennis dan met je collega's en klanten!
Innovatie bij een ander
Ga eens naar een versspecialist en vraag of ze een nieuw product hebben. Vraag verder door:
- Wat is het dan?
- Waarom is het speciaal?
- Hoe is hij op het idee gekomen?
Wat vond je van het gesprek? Welke ideeën heb je opgedaan voor je eigen gesprekken met klanten over nieuwe producten?