Waarom het belangrijk is om je medewerkers te motiveren
Goede arbeidsomstandigheden
Open communicatie met je medewerkers
De medewerkers in jouw slagerij zijn van grote waarde. Daarom is het belangrijk dat zij over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Minstens zo belangrijk is hun motivatie. In dit magazine ontdek je hoe je je medewerkers optimaal kunt motiveren.
Jouw medewerkers hebben één ding met elkaar gemeen: ze werken in jouw slagerij. Toch zijn er ook veel verschillen. Bijvoorbeeld hun leeftijd, opleiding en karakter. Waar de ene medewerker bijvoorbeeld duidelijk aangeeft wat hij wil, laat de andere medewerker nooit ongevraagd van zich horen. Daarom kun je niet iedere medewerker op dezelfde manier benaderen. Zorg dat je je medewerkers goed kent zodat je iedere medewerker op een passende manier kunt aanspreken en behandelen.
Geef medewerkers vertrouwen. De meeste werknemers vinden het fijn om zelfstandig te werken en dingen op hun eigen manier te doen. Geef ze die ruimte.
Zorg voor een open werksfeer. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij denkt. Wees zelf ook open.
Ook plezier en waardering horen bij een fijne werksfeer. Laat merken dat je ziet hoe hard de medewerkers hebben gewerkt rond bijvoorbeeld feestdagen. Dit kan al met een cadeautje of opmerking. Denk ook aan een feestje op zijn tijd. Als je dit door enkele medewerkers laat organiseren zullen zij dit nog meer waarderen.
Je besteedt veel aandacht aan een gevarieerd aanbod voor jouw klanten, maar je medewerkers zijn net zo belangrijk als je vlees. Zij komen dagelijks in contact met de klant. Hoe gemotiveerder je medewerkers, hoe tevredener de klant. Ook is bij gemotiveerde medewerkers de kans dat zij uitvallen door gezondheidsklachten kleiner. Hoe zorg je voor gemotiveerde medewerkers?
Bij een goede werksfeer hoort een goede communicatie. Ontdek met deze tips hoe je nog beter met je medewerkers kunt communiceren.
Luisteren is minstens zo belangrijk als zelf praten. Door goed te luisteren ontdek je wat er speelt op de werkvloer. Neem eventuele zorgen serieus.
Vertel niet alleen wat er niet goed gaat, maar ook wat er wel goed gaat. Probeer een compliment niet alleen over het eindresultaat te laten gaan maar ook over het proces.
Betrek je werknemers waar mogelijk bij belangrijke beslissingen. Leg uit waarom je bepaalde keuzes maakt.
Spreek realistische doelen af. Als er veel werk ligt, kun je dit bijvoorbeeld opdelen in kleinere tussendoelen.
Goed dat je je medewerkers vertelt over je beslissingen! Hierdoor voelen zij zich betrokken. Natuurlijk kun je niet altijd beslissingen nemen waar iedereen blij mee is. Vertel wel altijd waarom je een bepaalde beslissing neemt.
Probeer je medewerkers vaker te vertellen welke beslissingen je neemt en vooral ook waarom je bepaalde beslissingen neemt. Misschien vind je het spannend om je kwetsbaar op te stellen. Toch is dit de moeite waard. Je medewerkers zullen zich meer betrokken voelen.
met Keurslagerij van Kraaij
Werken met de juiste materialen verhoogt het werkplezier. Niets is frustrerender dan dagelijks te moeten werken met een bot mes of een haperende machine. Zorg daarom dat het materiaal in de winkel en in de slachterij op orde is.
Denk ook aan medewerkers die dankzij hulpmiddelen minder lichamelijke klachten hebben. Door bijvoorbeeld een kruk of speciale handschoenen aan te schaffen maak je hun werk een stuk gezonder en veiliger.
Houd rekening met de thuissituatie van je medewerkers. Maak bijvoorbeeld individuele afspraken over werktijden zodat een medewerker het werk net iets makkelijker kan combineren met een gezin.
Geef je medewerkers de mogelijkheid een cursus of opleiding te volgen. Kijk samen wat een passende opleiding is. Wil een medewerker bijvoorbeeld graag doorgroeien naar een andere functie? Welke opleiding is daarvoor nodig?
Aan de ene kant is het goed om te streven naar gelijkheid tussen je medewerkers. Maar het is ook belangrijk om oog te hebben voor het individu. Wat de ene persoon fijn vindt, kan bij een ander minder goed werken. Denk bijvoorbeeld aan leeftijdsverschillen. Jonge mensen benader je anders dan oudere medewerkers.
Goed dat je oog hebt voor het individu! Wat de ene persoon fijn vindt, kan bij een ander minder goed werken. Let wel op dat je iedereen evenveel aandacht geeft, ook de wat stillere medewerkers.
Heb je een unieke aanpak als het aankomt op het motiveren van je medewerkers?
“Voor mij is het belangrijkste dat mijn medewerkers een uitdaging hebben in het bedrijf. Wanneer er bijvoorbeeld wedstrijden zijn, dan daag ik mijn medewerkers uit om iets nieuws te maken. Een andere manier om mensen te motiveren is om ze verantwoordelijkheid te geven over een bepaalde afdeling. Ik laat ze af en toe ook eens van plek wisselen, zodat ze niet altijd op dezelfde afdeling zitten. Ik vraag ook of ze het nog steeds leuk vinden op de afdeling of dat ze een andere uitdaging ook zien zitten.
Tegen mijn medewerkers zeg ik altijd: “Om de hoek zit een megasupermarkt waar klanten alles kunnen kopen. Ze hoeven eigenlijk niet meer naar een verswinkel te gaan. Dan is de kunst van ons om de mensen met het winkelwagentje door te laten lopen bij de versproducten of het vlees en dan bij ons die producten te komen halen.”
Hoe help je collega’s wanneer je merkt dat ze ergens moeite mee hebben?
“We hebben altijd een paar vertrouwenspersonen in het bedrijf die signalen doorgeven. We zijn heel laagdrempelig: ik help ook klanten, krab het blok en maak schoon, dus negen van de tien keer hoor ik het direct.”
Heb je concrete tips voor collega-slagers?
“Voer de druk niet te hoog op en probeer niet om alles tegelijkertijd te doen. Als je de dingen stapje voor stapje doet, dan gaat het perfect.”
Gemotiveerde werknemers leveren uiteindelijk tevredener klanten op. Ook is de kans op uitval van gemotiveerde werknemers door gezondheidsklachten kleiner. Geef je werknemers vertrouwen en heb oog voor het individu. Daarbij helpt het geven van complimenten en het organiseren van feestjes of bedrijfsuitjes. Door heldere communicatie bij bepaalde beslissingen voelen werknemers zich ook meer betrokken.
Is er in jouw slagerij ruimte om fouten te maken?
Hoe leg je bepaalde keuzes aan je medewerkers uit?
Wat kun je nog meer doen om het werkplezier van je medewerkers te verhogen?
Geef complimenten
Gemotiveerde werknemers leveren uiteindelijk tevredener klanten op. Ook is de kans op uitval van gemotiveerde werknemers door gezondheidsklachten kleiner. Geef je werknemers vertrouwen en heb oog voor het individu. Daarbij helpt het geven van complimenten en het organiseren van feestjes of bedrijfsuitjes. Door heldere communicatie bij bepaalde beslissingen voelen werknemers zich ook meer betrokken.
Vraag feedback
Neem bewust de tijd om jouw medewerkers te vragen naar hun ideeën en ervaringen. Wat gaat goed? Wat zouden ze graag anders zien? Luister vooral en stel vragen om te controleren of je hen goed begrijpt. Geef niet meteen een inhoudelijke reactie. Kom er wel na een paar dagen op terug. Wat kun je veranderen? Waarom? Wat kunnen de medewerkers zelf doen?