Marketing is alles wat je doet om de verkoop van producten te bevorderen. Marketing heeft te maken met de 5 p's; Product, Prijs, Promotie, Plaats en Personeel. Het is dus meer dan aanbiedingen, acties en posters ophangen. De ondernemer bepaalt de marketingstrategie van de slagerij, maar ook jij kunt je steentje bijdragen aan de marketing. Jij bent immers de p van personeel, dus een belangrijk onderdeel van de marketing. Daarover gaat dit artikel.
Elke klant houdt van aandacht. De kwaliteit van jullie producten is belangrijk, maar klanten komen vooral terug als ze zich gewaardeerd voelen en persoonlijke aandacht krijgen. Het is heel simpel en het kost niks. Een glimlach, een blijk van herkenning, een vriendelijke begroeting is alles wat er voor nodig is.
TIP: Laat vaste klanten merken dat je ze herkent als ze de slagerij binnenkomen. Begroet ze even, ook al ben je een andere klant aan het helpen.
Elke slagerij heeft iets unieks, dus ook jullie slagerij. Verkopen jullie bijvoorbeeld alleen biologisch vlees? Hebben jullie de lekkerste huisgemaakte worst in de stad? Als je weet wat de speerpunten van de slagerij zijn is het belangrijk om dit ook aan klanten te laten weten. Dit doe je misschien al in folders of advertenties, maar vertel het ze ook eens persoonlijk.
TIP: Vraag eens aan je werkgever wat de speerpunten zijn van jullie slagerij.
Verras klanten zo af en toe. Laat ze iets proeven, geef ze een bereidingstip bij het product dat ze kopen of vertel ze welke combinaties van smaken lekker zijn. Zo smaakt het stukje vlees dat ze kopen nóg lekkerder. Klanten voelen zich speciaal en komen zeker bij je terug. En als ze terug komen, vraag dan eens hoe het stukje vlees van de vorige keer heeft gesmaakt.
TIP: Geef klanten eens een bereidingstip bij het product dat ze kopen of adviseer een combinatie van smaken.
Als medewerker ben je het visitekaartje van de slagerij. Jij bepaalt mede welk beeld de klanten hebben van de slagerij. Je bent dus onderdeel van de communicatie. Op de volgende pagina's zie waarom jouw inbreng belangrijk is en hoe jij je steentje kunt bijdragen.
Het is natuurlijk belangrijk dat de producten die jullie verkopen goed zijn. Maar dat alleen zorgt niet voor tevreden klanten.
Slagerij Koelewijn
Je hebt het gezien, marketing hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Hieronder nog eens vijf tips waarmee jij je steentje kunt bijdragen.
Werk met plezier. Dit straal je uit naar je klanten, waardoor ze graag bij je kopen.
Zorg voor een perfect verzorgde toonbank en een schone, nette winkel.
Wijs klanten op de proefschaal als jullie iets hebben om te laten proeven.
Luister naar je klanten en reageer op wat ze zeggen.
Als je nog weet wat de klant de vorige keer heeft gekocht, vraag dan wat hij ervan vond.
De 5 p's van marketing zijn product, prijs, plaats, promotie en personeel. In de slagerij ben jij de P van Personeel. Je kunt de marketing in de slagerij ondersteunen door je klanten aandacht te geven, je klanten te vertellen over jullie slagerij en door je klanten eens te verrassen met een bereidingstip of een advies voor smaakcombinaties. Belangrijk is dat jij zelf je werk met plezier doet. Dit straal je uit naar je klanten en dan komen ze graag bij je terug.
Wat kun jij doen om de verkoop van producten te bevorderen?
Waarop onderscheidt jullie slagerij zich van andere slagerijen?
Welke producten zijn jullie specialiteiten?