Gemak is de trend en door het aanbieden van maaltijden kun je hier goed op inspelen. Veel slagers bieden al maaltijden aan, maar hoe kun je met maaltijden meer omzet halen voor je slagerij? Laat je door dit magazine inspireren over de mogelijkheden en lees wat aandachtspunten zijn bij het kiezen van het assortiment en bij de productie en presentatie van maaltijden.
Pepijn Putman van Slagerij Putman uit Arnhem over gemak
"Naast maaltijden merk ik dat de grillproducten in trek zijn. Hier proberen we steeds iets nieuws voor te verzinnen."
“De verkoop van maaltijden heeft mij een nieuwe groep klanten opgeleverd. Mijn maaltijden zijn erg populair bij alleenstaande, werkende mensen. Een doelgroep die ik zonder maaltijden niet in mijn winkel zou hebben."
“Ik wil mijn klanten meer bieden dan alleen een stukje vlees. Daarom verbreed ik mijn assortiment door complete maaltijden te verkopen. Het levert mij meer omzet per klant op.”
“Mensen vinden gemak in deze tijd erg belangrijk. Met de verkoop van mijn warme, kant- en-klare maaltijden speel ik hier goed op in."
“Sinds ik maaltijden verkoop, gooi ik minder vlees weg. Ik kan gehakt dat is verkleurd, maar nog prima van smaak en kwaliteit is, toch nog verkopen door het in een ovenschotel te verwerken."
Een belangrijke doelgroep voor slagers zijn oudere mensen die niet meer voor zichzelf kunnen of willen koken, maar wel vers willen eten. Zeker voor alleenstaande ouderen zijn maaltijden van de slager een goed alternatief. Oudere mensen eten over het algemeen het liefst traditionele maaltijden, zoals stamppotten. Kies voor traditionele recepten en voor het aanbieden van éénpersoonsporties. Je kunt ook maaltijden thuis laten bezorgen voor mensen die niet of minder mobiel zijn.
De doelgroep werkenden bestaat uit mensen met een drukke baan die gemak, snelheid, kwaliteit en afwisseling in maaltijden belangrijk vinden. Het aanbieden van verse, warme maaltijden kan voor deze groep een uitkomst zijn. Deze groep is meestal bereid om meer voor een maaltijd te betalen. Kies voor niet-traditionele recepten en een wisselend assortiment. De slagerij langer openhouden zodat mensen ’s avonds nog een maaltijd kunnen halen is ook een manier om in te spelen op de behoeften van deze doelgroep.
Met de ‘gewone man’ worden de klanten bedoeld die af en toe kiezen voor het gemak van een kant-en-klare maaltijd of voor een maaltijd waar nog weinig bereiding voor nodig is. Denk aan gezinnen met sportende kinderen waarbij iedereen op een ander moment moet eten of waarbij de een vegetarisch eet en de ander niet. Hiervoor kan het aanbieden van diepvriesmaaltijden een uitkomst zijn. Bij deze doelgroep passen maaltijden die minder traditioneel zijn dan bij ouderen, maar ook minder luxe dan voor de werkenden. Gezond en praktisch is belangrijk voor deze groep.
Als je grote hoeveelheden maaltijden kunt produceren, zijn bedrijven een interessante doelgroep. Je kunt maaltijden leveren als cateringservice, maar ook meer structureel voor in de bedrijfskantine. Het verschilt per bedrijf wat zij belangrijk vinden als het gaat om assortiment en prijzen en hoe de maaltijden aangeleverd worden.
Kies bewust voor een doelgroep en sluit je aanbod hierop aan. Hiermee kun je meer klanten en omzet halen voor je slagerij. Een paar voorbeelden van doelgroepen en hoe je hier op in kunt spelen:
Roerbakschotel en jachtschotel bij Keurslager Hoeksma
Pasta van Klasseslager Hoeve Liekens
Seizoensmaaltijd met asperges
Veel keuze bij Keurslager Jacco van Zoonen
Maaltijden in handige porties bij Ambachtelijke Dorpsslagerij Amersfoort
Kleurrijke display van maaltijden bij Slagerij Lantinga
Soorten stamppot, lasagne, macaroni en pasta bij Keurslager de Haas
Keurslagerij Spijkerman
Onze slagerij is gevestigd in een dorp van 4000 mensen. Met een beperkte toonbankruimte hebben wij er toch voor gekozen om ook maaltijden te verkopen. De maaltijdenverkoop is nog steeds een groeiende markt in een tijd waarin mensen vragen om gemak. Om de mensen een maaltijd te bieden die men thuis ook had kunnen maken, kiezen wij ervoor om bijna alle maaltijden zelf te maken. Op deze manier ben je ook onderscheidend ten opzichte van andere bedrijven.
Met de verkoop van verse maaltijden trekken wij alle leeftijdsgroepen naar onze slagerij. Ook veel jonge mensen kiezen eerder voor een kant- en-klaarmaaltijd bij de slager. Ik merk dat veel jongeren bij mij in de slagerij zelf (nog) geen ouderwets lekkere stamppot kunnen maken zoals ze die vroeger thuis kregen.
Het is wel belangrijk om slim om te gaan met je assortiment. Ik zorg voor genoeg variatie en stuur goed op cijfers en kilo’s. En als je vertelt dat je ‘vers’ verkoopt, moet je ook maaltijden weg durven gooien. Dat hoort erbij. Ik houd er met de marge op mijn maaltijden rekening mee.
De With Maaltijden/Keurslager De With
Wij kiezen bewust voor een breed assortiment aan maaltijden omdat onze klanten variatie willen. Klanten kunnen bij ons terecht voor maaltijdcomponenten, complete kant-en-klaarmaaltijden en zelfs warme maaltijden aan het einde van de dag.
Slagerijen worden steeds meer gemakswinkels en hier spelen wij op in met ons eigen maaltijdproductiebedrijf. We verkopen onze maaltijden niet alleen in de slagerij, maar we leveren door het hele land. Ik zie ons meer als een traiteur dan alleen een slager. Een groot en divers aanbod aan maaltijden hoort daarbij.
Met alleen een breed assortiment ben je er nog niet. De maaltijden moeten van goede kwaliteit zijn en je moet veel aandacht besteden aan de verkoop. Wij hebben medewerkers die zich echt met maaltijden bezighouden. Zij zorgen ervoor dat de maaltijden er netjes uitzien, houden in de gaten hoe snel een maaltijd loopt en ze informeren klanten. Persoonlijke verkoop is heel belangrijk als je maaltijden wilt verkopen, omdat je je hiermee onderscheidt van de supermarkten. Met passie en creativiteit kun je ervoor zorgen dat mensen voor jouw maaltijden omrijden.
Twee slagers die met maaltijden werken, maar op een verschillende manier omgaan met hun assortiment. De ene slager heeft een klein afzetgebied en kiest voor minder produceren . De ander heeft een groot afzetgebied en kiest juist voor een breed assortiment. Lees over de keuzes die zij maken.
Keurslagerij Spijkerman
De With Maaltijden/Keurslager De With
Je hebt verschillende opties: volledig inkopen, zelf produceren of een combinatie. Bij een combinatie heb je de focus op jouw verse, eigen maaltijdspecialiteit en ook een breed assortiment. Welke optie je kiest, hangt af van wat je belangrijk vind in je aanbod. En van wat je mogelijkheden zijn als het gaat om medewerkers, je middelen en de keuken.
Je hebt verschillende opties: volledig inkopen, zelf produceren of een combinatie. Bij een combinatie heb je de focus op jouw verse, eigen maaltijdspecialiteit en ook een breed assortiment. Welke optie je kiest, hangt af van wat je belangrijk vind in je aanbod. En van wat je mogelijkheden zijn als het gaat om medewerkers, je middelen en de keuken.
Slagerij van Engelen
Klanten die maaltijden kopen bij een slager vinden gemak belangrijk. Deze tips helpen je om het de klant nog makkelijker te maken.
Verkoop warme maaltijden in de winkel rond etenstijd.
Bezorg maaltijen bij mensen thuis en/of bij bedrijven.
Maak het mogelijk voor mensen om maaltijden van tevoren te bestellen, bijvoorbeeld online.
Geef informatie over de bereidingswijze van een gerecht, bijvoorbeeld door een kaartje bij de maaltijd te leggen.
Bied naast maaltijden ook bij- en nagerechten aan de klanten aan, zoals kroepoek bij een oosterse maaltijd of tiramisu als dessert bij een Italiaans gerecht.
Dennis van Dun over maaltijden
Welk onderdeel neemt maaltijden in in jouw slagerij?
“Maaltijden zijn heel belangrijk in onze slagerij. De omzet komt voor wel een kwart uit de maaltijden, dat is echt veel. Dit valt bij ons onder de traiteurafdeling en dat is een grote poot in het bedrijf. Zowel in omzet als in presentatie. Doordat het zo’n grote rol inneemt, is dit ook erg belangrijk bij de inkoop. We maken alles zelf. Toen we namelijk begonnen met maaltijden waren er nog geen leveranciers, dus hebben we alles zelf opgebouwd.”
“Maaltijden aanbieden geeft een andere doelgroep in je slagerij. Soms komen klanten alleen om een maaltijd te halen. Je merkt dat klanten steeds meer op zoek zijn naar gemak en daar speelt onze afdeling op in.”
Wat vind je belangrijk bij het aanbieden van maaltijden?
“Je doet het er niet zo maar even bij, dat wordt nog wel eens onderschat. Je hart moet er wel liggen. Wij hebben een grote slagerij en daarom ook vier koks in dienst. Het is echt een serieus onderdeel van onze slagerij. Je kunt met maaltijden mooi een combinatie maken met producten uit andere afdelingen van de slagerij, maar het aanbieden van de maaltijden is een specialisme. Je wilt er uiteindelijk wel aan kunnen verdienen natuurlijk. Je moet ook durven weggooien, want het blijven natuurlijk verse producten.”
“Voor slagers die willen beginnen met maaltijden, zeg ik: ‘bezint eer u begint!’ Kijk goed of je het in de slagerij past, zowel in ruimte als qua werkprocessen. Denk daarbij aan goed terug koelen en de hygiëne. De keukenafdeling moet je bijvoorbeeld splitsen van waar je je varkens verwerkt.”
Hoe kom jij aan je inspiratie?
“Dat doen we met elkaar in de slagerij: we zitten met het culinaire team bij elkaar en dan sparren we. We kijken naar seizoenen voor inspiratie, maar ook naar de inkoop. Denk hierbij ook aan je eigen voorraad: waar wil je vanaf? Wat ook helpt om geïnspireerd te raken, is uit eten gaan en in bladen kijken. In de horeca gebeurt veel, dat is een branche die je eigenlijk moet volgen om in je slagerij goede maaltijden aan te kunnen bieden.
Uiteraard sparren we ook met andere slagers en gaan we bij elkaar kijken.''
Dennis van Dun over maaltijden
Je maaltijden aantrekkelijk presenteren komt de verkoop ten goede. Laat je inspireren door deze voorbeelden:
Serveer maaltijden in mooie schalen. Het eten ziet er aantrekkelijk uit en je geeft het een exclusieve uitstraling.
Kleinere porties zien er vaak aantrekkelijker uit dan grote schalen of bakken.
Geef maaltijen een aparte plek in je toonbank of slagerij. Dan onderscheid je het duidelijk van de vleeswaren en andere producten.
Maak hapjes om te proeven en presenteer deze in de winkel aan de klanten.
Besteed aandacht aan de fotografie als je je maaltijdenaanbod online presenteert. Eten goed op een foto zetten is een vak apart.
De markt voor maaltijden groeit en dit biedt kansen voor slagers. Er zijn veel verschillende manieren waarop je kunt werken met maaltijden. Je kunt zelf produceren , maar ook maaltijden inkopen. Je kunt werken met of zonder concept. Het is in ieder geval goed om bewuste keuzes te maken die passen bij je slagerij en het doel dat je wilt bereiken. Kies ook bewust voor een doelgroep en sluit je aanbod aan op wat deze doelgroep belangrijk vindt. Door maaltijden aantrekkelijk te presenteren en door het gemak voor klanten groter te maken kun je meer omzet voor je slagerij halen uit de verkoop van maaltijden.
Welk doel wil je met de verkoop van maaltijden bereiken?
Op welke doelgroep richt je je met maaltijden en hoe sluit je het aanbod hierop aan?
Hoe zorg je voor nog meer gemak voor de klant?
Hoe zou je maaltijden nog aantrekkelijker kunnen presenteren in jouw slagerij?
Wat wil mijn klant?
Onderzoek wat de behoeften van jouw klanten zijn als het gaat om maaltijden. Vraag klanten in de winkel of op social media naar hun wensen en ideeën, bijvoorbeeld als het gaat om menukeuze, gemak en bereiding. Stel hiervoor met medewerkers een lijstje met vragen op.
Nieuw recept
Vraag je medewerkers een nieuw recept voor een maaltijd te bedenken. Geef aan dat het recept moet passen bij de slagerij en de doelgroep en dat het haalbaar moet zijn om de maaltijd te produceren. Kies het beste of meest originele recept en laat deze maaltijd bereiden. Vraag een aantal klanten de maaltijd te proeven en te beoordelen. Als het recept in de smaak valt, kun je het opnemen in je assortiment.
Wat wil de klant?
Bedenk vragen die je aan klanten kunt stellen om erachter te komen wat zij belangrijk vinden bij het kopen van maaltijden. Denk bijvoorbeeld aan de keuze in het aanbod, gemak en informatie over bereiding. Stel hiervoor een lijstje met vragen op en bespreek dit met je werkgever.
Nieuw recept
Bedenk een nieuw recept voor een maaltijd om te verkopen in de slagerij. Zorg ervoor dat het recept past bij de slagerij en de doelgroep en dat het haalbaar is om de maaltijd te produceren. Presenteer het recept aan je werkgever en geef aan waarom dit recept past bij de slagerij. Denk ook na over hoe je deze maaltijd op een aantrekkelijke manier presenteert.