Als ondernemende slager heb je niet alleen een passie voor vlees. Je wilt aan het einde van de dag ook voldoende omzet. Goede marketing helpt hierbij.
Marketing is meer dan sales. Het gaat om alles wat je doet om de markt te veroveren. Naast promotie gaat marketing over je producten, prijzen, plaats en personeel. Deze onderdelen vormen samen de 5 p’s. Je vindt ze terug in dit magazine, samen met inspirerende voorbeelden van collega-slagers.
Slagerij Wapenaar
De 5 p’s zijn je marketinginstrumenten. Met deze instrumenten geef je invulling aan je marketingplan en je marketingstrategie. Om succesvol te zijn moet je alle p’s op elkaar en op je doelgroep afstemmen.
Heb je veel oudere klanten, dan kies je bijvoorbeeld eerder voor een traditioneel assortiment en een andere manier van communiceren met klanten dan een slager in een nieuwbouwwijk met vooral jonge gezinnen.
Product:
Alles wat je verkoopt.
Prijs:
Je prijsniveau en tarieven.
Plaats:
Je vestigingsplaats, marktgebied en distributie.
Promotie:
Je reclame en communicatie.
Personeel:
Je medewerkers.
Wat zijn jouw sterke kanten en waarmee wil je je onderscheiden? Plaats? Prijs? Producten? Bepaal de speerpunten in je bedrijfsvoering.
Kijk ook naar slagerijen en andere winkels in de omgeving. Denk eraan, de wereld en je concurrenten staan niet stil. Blijf dus altijd alert op veranderingen in je omgeving en bedenk of je daar iets mee moet.
En.... je hoeft natuurlijk niet altijd af te wachten wat er in je omgeving gebeurt, blijf ondernemend!
Luister naar je klanten en blijf nieuwsgierig. Klanten veranderen en jij moet daarin meegaan. Als je goed met je klanten omgaat komen ze vaker, besteden ze meer, en vertellen ze hun kennissen over jouw winkel.
Doe af en toe eens een marktonderzoek. Dat kan op papier, met vragenlijsten. Of je kunt gewoon in gesprek gaan met je klanten. Vraag ze wat ze van je slagerij en van je producten vinden. Blijf jezelf verbeteren door aan de slag te gaan met de informatie die je krijgt.
Nadat je informatie hebt verzameld over je doelgroep, je klanten en je concurrenten wordt het tijd om concrete plannen te maken. Welk doel of doelen heb je voor ogen? Welke acties ga je ondernemen en op welke termijn? Bedenk wat je wilt bereiken en welke p’s je daarvoor gaat inzetten.
In je marketingplan komen je analyses, je doelen, je strategie en acties samen. Hoe klein of groot je marketingplan wordt, bepaal je zelf.
In een marketingplan combineer je de 5 p’s of marketinginstrumenten. De doelgroep staat bij het opstellen van een marketingplan centraal. Wanneer je winkel en je assortiment niet aansluiten bij de wensen van jouw klant loop je omzet mis.
Waarom kiest de klant voor jou? Of waarom juist slechts af en toe? En hoe kun jij hierop inspelen?
De stappen voor het maken van een marketingplan:
1. Ken jezelf en je markt
2. Ken je klanten
3. Stel doelen en maak plannen (met de 5 p’s)
Thomas de With-Keurslagerij De With
Slager Thomas de With kent zijn klanten en betrekt hen bij de bepaling van het assortiment:
Als je tien producten lanceert, blijven er drie goede over. Dat wijst de praktijk uit. Wij gebruiken onze klanten daarom als een gigantisch testpanel. Kort geleden hebben onze klanten vijf rundvleesschotels getest. We gaven klanten een kleine portie van één of twee soorten mee en vroegen hun mening. Alleen de beste schotel wilden we lanceren. Uiteindelijk hebben we een Japanse en een Thaise rundvleesschotel gelanceerd. Zelfs ouderen en klanten waarvan we het niet verwachtten waren écht enthousiast, terwijl sommige schotels best pittig waren.
Deze methode werkt heel goed voor ons. We kunnen nieuwe producten testen, klanten waarderen dat je hun mening vraagt, en ze proberen eens iets nieuws uit. Klanten die altijd alleen vlees kwamen halen, maken nu ook kennis met de maaltijden en maken daar misschien vaker gebruik van. Door deze test merkten we dat mensen toch wel makkelijk een stapje opzij doen van het vaste patroon. Je kunt blijkbaar prima onderscheidend koken en toch toegankelijk blijven.
Die onderscheidenheid wordt in de toekomst steeds belangrijker, net als het betrekken van klanten bij je bedrijf.
Thomas de With-Keurslagerij De With
Ongeveer 20 procent van de klanten zorgt voor ongeveer 80 procent van je omzet. Wees dus zuinig op die vaste klanten en houd ze tevreden, zodat ze niet naar een andere slager gaan.
Door bijvoorbeeld:
- Constante kwaliteit en service te leveren (product en personeel)
- Kookdemonstraties te geven (product en promotie)
- Kortingsacties (promotie en prijs)
Je kent ze wel, die klanten die heel af en toe langs komen als ze een speciaal stukje vlees willen. Ze zijn heel trouw, maar komen niet vaak. Als ze vaker komen betekent dit een verhoging van je omzet.
Door bijvoorbeeld:
- Spaarkaarten (promotie en prijs)
- E-mail nieuwsbrief (promotie)
- Cadeaukaart Special (product)
Klanten komen in jouw winkel en kopen wat ze nodig hebben. Maar wat als je nu kunt zorgen dat elke klant iets extra's meeneemt? Dat betekent meer omzet!
Door bijvoorbeeld:
- Luxere producten naast een goedkoper product in de toonbank te leggen (product)
- Producten in maaltijdperspectief te presenteren (product en promotie)
- Medewerkers te leren over hoe je kunt bijverkopen (personeel)
De grootste uitdaging is het aantrekken van nieuwe klanten. Deze mensen komen nu niet naar je winkel en kun je lokken met een goede actie. Zijn ze eenmaal binnen, zorg dan dat ze terugkomen en een vaste klant worden.
Door bijvoorbeeld:
- Flyers verspreiden in nieuwbouwwijk in de buurt (promotie en plaats)
- Proeverij organiseren (product en promotie)
- Deel en like acties op sociale media (promotie)
Een goede marketingstrategie helpt je om je doelstellingen te realiseren. Belangrijk daarbij is dat jouw klant altijd centraal staat en dat je je boodschap op de klant aanpast.
Doelen die je met marketing kunt bereiken:
Een huisstijl bestaat uit design, communicatie en gedrag. Zorg voor eenheid in deze elementen om de boodschap van jouw slagerij uit te dragen.
Het design ( naam, logo, kleur en lettertype) moet je consequent in alle visuele uitingen van jouw bedrijf gebruiken. Van posters en reclameborden tot je bedrijfskleding en verpakkingsmateriaal.
Je website is je online visitekaartje. Plaats regelmatig nieuwe inhoud om bezoekers te laten terugkomen. Hiermee eindig je ook hoger in de resultaten van zoekmachines. Een goede basis is heel belangrijk: overzichtelijkheid en leesbare teksten. Mooie foto's inspireren zeker ook!
Goed gebruik maken van sociale media als Twitter, Instagram en Facebook is het halve werk. Deel wat er achter de schermen gebeurt, plaats foto’s, luister naar klanten, stel vragen, geef antwoorden, beloon volgers met leuke aanbiedingen en retweet goede tweets van volgers of klanten.
Facebook is een goed middel om in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten. Laat bereidingen zien of publiceer iets over je medewerkers of over de herkomst van je vlees. Inspireer jouw klanten met leuke verhalen en mooie producten.
Klanten willen verleid, geprikkeld en geïnspireerd worden. Dat kun jij doen, met goede communicatie als onderdeel van jouw marketingstrategie.
Gebruik je marketingstrategie om een manier te vinden om je klanten zo origineel mogelijk aan te spreken, passend bij je speerpunten natuurlijk. Zorg dat je totaalplaatje klopt!
Beginnend ondernemer Kevin van der Veen (De Stadsslager, Groningen) over marketing
Hoe heb je Groningen laten weten dat De Stadsslager er is?
Er zijn weinig Groningers die het niet hebben opgemerkt, denk ik! Het is op het lokale nieuws geweest, op de lokale radio, het heeft in de krant gestaan en we hebben op Facebook en Instagram geadverteerd. We hebben alles helemaal volgegooid en er geld tegenaan gegooid zodat mensen in de omgeving het in beeld krijgen. Dus we hebben er alles aan gedaan om publiciteit te genereren. Ik ben opgegroeid met sociale media. Ik merk zelf dat als ik een gesponsord bericht zie, ik denk dat ik er toch niets mee zal doen. Maar af en toe koop je toch iets, dus het werkt wel. Als het werkt, ga ik het ook doen!
Hoe reageren klanten op De Stadsslager?
Heel positief. Ze zijn heel blij dat er weer een slager in de binnenstad van Groningen is. Ze vinden het een mooie, nette winkel. Alles wat je kan zien is nieuw. Achter de schermen staan ook echt wel wat tweedehands machines, maar alles wat de klant ziet is splinternieuw. Klanten vinden het een hele luxe winkel. Dat is mooi, want dan verwachten ze ook wel wat qua producten. Daar staan wij ook voor.
Heb je nog marketingtips voor collega-slagers?
Voor een paar euro per week kun je een paar duizend mensen bereiken. Verkoop is dan niet het belangrijkste doel. Kijk maar naar de grote merken en bedrijven: iedereen weet wel dat ze bestaan, maar toch maken ze nog reclame. Dat komt omdat ze willen dat mensen constant hun naam zien. Als duizend mensen van je winkel afweten en er maar één komt, is dat genoeg. Zeker als die ene dan een vaste klant wordt. Je hoeft het niet gelijk reclame te maken met aanbiedingen. Je kunt ook eens een workshop voor de deur doen. Bij de opening van De Stadsslager kwam er iemand met een barbecue voor de deur hapjes klaarmaken. Dat trekt aandacht en dat heb je zoveel mogelijk nodig.
Beginnend ondernemer Kevin van der Veen (De Stadsslager, Groningen) over marketing
Marketing hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Er zijn genoeg kleine dingen die je kunt doen om je producten aan de man te brengen en meer omzet te maken. Drie tips:
Bereid producten in de winkel en laat klanten proeven. Zeker weten dat de heerlijke geuren klanten aanzetten om meer te kopen.
Maak gebruik van je netwerk voor meer effect van acties tegen gedeelde kosten. Dat kan een groenteman zijn, maar bijvoorbeeld ook een boekwinkel.
Verspreid cadeaubonnen voor een gratis product. De kosten wegen al snel op tegen de extra omzet die je krijgt van klanten die nog iets extra's meenemen.
Een mooi en lekker geschenkpakket voor moederdag van Slagerij Kokkelkoren
Inspiratie voor Koningsdag
Origineel moederdagcadeau: een workshop BBQ'en bij de slagerij
Een bijzondere gebeurtenis kan je gebruiken voor marketing!
Een samenwerking tussen de banketbakkerij en Slagerij Boonstra
Mooie tasjes van Keurslagerij Warmenhoven: echte blikvangers!
Specialiteiten slagerij Kempenaar
Kwaliteitsslagerij van Loo
Mijn medewerkers zijn al wat ouder en daarom vrij duur, maar dat is een bewuste keuze. Advies geven vind ik erg belangrijk en een ouder iemand heeft naar mijn gevoel meer overtuigingskracht, daarom is dat zo gegroeid. Ik leg mijn medewerkers uit dat het advies dat ze geven aan een klant ook door de andere klanten gehoord wordt. Als ik in geuren en kleuren aan een klant vertel hoe hij een onbekend stuk vlees moet klaarmaken staan daar altijd wel mensen bij die even meeluisteren. Die gaan dat dan ook makkelijker bestellen.
Bijverkoop doen we heel bewust om de klant een compleet pakket te bieden. Als klanten bijvoorbeeld een gourmetschotel bestellen vraag ik mijn medewerkers om ze ook te wijzen op saus, ontbijtspek, kruidenboter en stokbrood. Vaak verkoop je minimaal één van die vier dingen.
We weten de achtergrond van de meeste klanten en proberen heel persoonlijk te zijn. De winkeldames noemen de klanten bij naam en vinden het leuk om een praatje met ze te maken. Daar moeten ze ook de tijd voor nemen vind ik. Dan voelen de mensen zich op hun gemak en komen ze hier graag.
Slagerij Beerens
Op goede medewerkers moet je zuinig zijn. Het werkt om in ze te investeren en om ze af en toe een schouderklopje geven, dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd.
Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld met zijn allen een commerciële training gedaan. Erg gezellig én nuttig. Het blijft natuurlijk zo dat sommige mensen hier gewoon heel goed in zijn en andere minder. Maar als je niks doet gebeurt er zeker niks. Mijn medewerkers weten heel goed dat ze een verlengstuk zijn van het bedrijf. Ik kan een mooi product maken, maar verder ben ik machteloos.
Zíj zorgen ervoor dat klanten terugkomen.Ook de Slagerij van het Jaar Verkiezing is iets waar we met zijn allen vol gas voor zijn gegaan. Je ziet gedurende zo’n wedstrijd dat mensen enthousiast raken, omdat je elke keer een ronde verder raakt. Dat is heel leuk om te zien. Uiteindelijk zijn we vijfde geworden en heb ik mijn medewerkers bedankt met een paginagrote advertentie in de krant.
Medewerkers zijn belangrijk voor de marketing. Lees welke keuzes twee collega's maken.
Kwaliteitsslagerij van Loo
Slagerij Beerens
De 5 p's van marketing zijn product, prijs, plaats, promotie en personeel. Bewuste keuzes maken over hoe je deze instrumenten inzet helpt je om je producten te verkopen. Vertel het verhaal van jouw slagerij en onderscheid je daarmee van concurrenten.
Belangrijk om te onthouden is dat een marketingplan niet groots en ingewikkeld hoeft te zijn. Het gaat erom dat je nadenkt over de speerpunten van jouw slagerij en dat je die speerpunten doorvoert in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Stem de 5 p's goed op elkaar af voor het beste resultaat.
Wat zijn de speerpunten in jouw bedrijfsvoering?
Hoe zet jij je medewerkers in voor de marketing van je slagerij?
Welke kleine marketingacties voer jij uit? En wat zou je nog meer kunnen doen?
Heb je alle 5 p's goed op elkaar afgestemd?
Een kijkje bij andere versspecialisten
Kijk bewust naar andere versspecialisten. Bezoek de versspecialisten en stel jezelf de vragen die je ook aan jouw klanten stelt, dus:
- Waarom kopen klanten hier? En waarom koop jij hier?
- Wat zijn de speerpunten van deze versspecialist?
- Wat vind je van de communicatiemiddelen, reclames en acties van deze versspecialist?
- Zou je deze versspecialist aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?
Je medewerkers
Maak je medewerkers bewust van hun rol als marketinginstrument. Stimuleer ze om actief bepaalde acties of producten onder de aandacht brengen bij klanten en kijk wat het effect is.
Welk effect zie je? Deel dit in een reactie op deze pagina.