In dit magazine
Als slager kun je in de media komen. Bijvoorbeeld in de krant, op televisie of op de radio. Positieve media-aandacht geeft je meer naamsbekendheid en een beter imago. Dat kan jouw slagerij helpen om meer omzet te krijgen. In dit magazine lees je onder andere hoe je voor positieve media-aandacht kunt zorgen. Daarnaast lees je ook een aantal tips voor het omgaan met ongeplande media-aandacht.
In 2014 zijn “de klusjesmannen” bij ons in de slagerij geweest. Dit was een humoristisch item in de reguliere uitzending van Serious Request 2014. Een klant had mij genoemd in een reactie op Facebook waar ze een oproep hadden geplaatst. Laatst ben ik weer gebeld door een van de presentatoren, die ook een radioprogramma heeft. Ze hebben iedere dag een beroep van de dag en belden mij omdat ik nog in hun bestand stond. Zo gaat dat dus. Erg leuk!
Op Radar was een onderwerp over C1000. C1000 noemde zichzelf de grootste slager van Nederland. Ik heb Radar gebeld dat dat niet klopt, omdat ik dat ben met mijn 2,10 meter. Radar vond dat leuk en heeft mij toen uitgenodigd in de studio. Na een item over C1000 kwam ik in beeld als de grootste slager van Nederland.
Ik benader de lokale en nationale media actief als ik bijvoorbeeld aan vakwedstrijden heb meegedaan of wanneer ik iets doe wat net even anders is. Ik probeer in te spelen op wat er op dat moment in de media speelt. Zo ben ik rond Kerst op verschillende radiozenders en op SBS6 gekomen met de grootste kalkoen. Die media heb ik zelf benaderd. Soms reageren ze niet, maar andere keren happen ze wel.
Tip: zorg dat je de boodschap niet commercieel insteekt, want dan plaatsen ze je niet.
Ik vind het leuk om met nieuwe ideeën bezig te blijven. Daarbij krijg ik hulp van iemand die meedenkt voor de pr. Zo hebben we bedacht om een broodje kameel te maken. We zijn op radiozenders geweest en ook het AD heeft het opgepikt. Een ander voorbeeld is de grootste gehaktbal ter wereld. Ik wilde voor een braderie iets met gehaktballen doen omdat wij die veel verkopen. Toen ik het hele plan en de voorbereidingen rond had, heb ik het idee naar buiten gebracht. Het is uiteindelijk best groot geworden in de lokale media.
De Luis Suárez-burger was een spontane ingeving na het incident waarbij de voetballer een hap uit het oor van zijn tegenstander nam. Ik heb het idee direct uitgevoerd: met een uitsteekvorm voor koekjes namen we een hap uit de burger. De mensen konden er wel om lachen en het kreeg veel publiciteit. Dat geeft je dan weer naamsbekendheid.
Hoe en waarmee kun je in de media komen? Laat je inspireren door deze voorbeelden.
Als je een goede relatie hebt met de (lokale) media, vergroot dat je kans om in de media te komen. Maak jezelf zichtbaar. Een aantal tips:
Nodig mensen van de media uit in je slagerij als je een bijzonder evenement hebt. Bijvoorbeeld tijdens workshops of demonstraties.
Stuur de media producten of foto’s van bijvoorbeeld nieuwe bijzondere producten.
Maak eens kennis op de redactie van bijvoorbeeld een lokale krant en neem dan vooral iets lekkers mee.
Stuur zelf een persbericht wanneer je een prijs hebt gewonnen of bij de (her)opening van je winkel.
Marije Hulsbosch
Zorg dat je persbericht nieuwswaarde heeft. Bedenk of jouw bericht interessant genoeg is voor de doelgroep van het medium dat je benadert. Korting op rundvlees heeft geen nieuwswaarde, een vakwedstrijd winnen heeft dat wel.
Een persbericht is iets anders dan een reclametekst. Schrijf daarom niet te wervend. Journalisten zijn geen doorgeefluik voor aanbiedingen van de week.
Verzin een pakkende titel die meteen de aandacht trekt van lezers. De titel kan bijvoorbeeld een vraag zijn. Je kunt in de titel ook een ‘call to action’ verwerken. Dit is eigenlijk een kleine opdracht die je de lezer geeft.
Breng structuur aan in je persbericht. Vermeld dat de tekst een persbericht is en noem de plaats en datum. Hieronder komen de titel en een korte inleiding. Probeer in de inleiding antwoord te geven op de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Vervolgens werk je deze informatie uit. Vermeld de contactgegevens van je bedrijf zodat de pers eventueel contact met je kan opnemen.
Laat je bericht controleren door collega’s of medewerkers voordat je het verstuurt. Je wilt niet dat er taalfouten en onjuistheden in de tekst staan, want dit schaadt het imago van je onderneming.
Een goed middel om lokale pers zoals kranten mee te bereiken is een persbericht. Dit is een stuk tekst met nieuws over je bedrijf, product of dienst. Als je lokale pers kunt overtuigen om jouw persbericht te plaatsen, genereer je gemakkelijk gratis publiciteit. Lees hier tips voor het schrijven van een goed persbericht.
Wanneer je onverwachts wordt benaderd, kun je vragen om contactgegevens zodat je (kort) daarna kunt terugbellen. Dit geeft je tijd om uit te zoeken wat er speelt en te bedenken wat je wilt zeggen. Tip: raadpleeg de brancheorganisatie. Zij hebben vaak een antwoord klaar waarmee jij je voordeel kunt doen.
Formuleer voor jezelf wat je wilt vertellen over het onderwerp. Houd je bij deze boodschap. Laat je niet verleiden tot uitspraken die je achteraf niet had willen doen. Het helpt daarbij om voor jezelf op te schrijven wat je vooral niet wilt zeggen.
Zorg ervoor dat wat je zegt, ook klopt. Alles wat je zegt, kan worden opgeschreven en gepubliceerd. Je hoeft ook niet overal antwoord op te geven. Als je het antwoord niet weet, geef je dit aan. Verzin geen dingen om toch maar antwoord te kunnen geven.
Je hebt hart voor je vak en een onderwerp kan jou persoonlijk raken, zeker als je pittige vragen krijgt. Je kunt er boos of geïrriteerd van worden. Probeer toch om rustig te blijven. Je mag stellig zijn in wat je vindt, maar probeer de toon vriendelijk te houden.
Vraag wanneer het om een geschreven artikel gaat of je het van tevoren mag inzien om het te controleren op feitelijke onjuistheden.
Sluit het gesprek positief af door bijvoorbeeld de journalist te bedanken. Je weet nooit wanneer je hen in weer tegenkomt of in de toekomst nog nodig hebt.
In het nieuws: “WHO stelt dat het eten van bewerkt vlees kanker kan veroorzaken.” Als er zo’n nieuwsbericht in de media komt en breed wordt uitgemeten, is er een kans dat jij als slager wordt benaderd door de media. Hoe ga je om met zulke ongeplande media-aandacht?
Je kunt er zelf voor zorgen dat je in de media komt. Je hebt dan wel iets nodig dat nieuwswaarde heeft. Denk bijvoorbeeld aan een bijzonder product of een ludieke actie. Het belangrijkste is: heb een goed verhaal en bedenk je kernboodschap breng die over. Denk ook na over hoe je goed contact kunt onderhouden met (lokale) media.
Het kan voorkomen dat je onverwachts wordt benaderd door de media. Ook hierbij geldt: bedenk wat je kernboodschap is. Neem de tijd en vraag desnoods of je terug kunt bellen zodat je kunt bedenk wat je wel en niet wilt zeggen.
Hoe zou je meer in de media kunnen komen?
Wat zou je kernboodschap zijn?
Welke (lokale) media zouden je kunnen benaderen?
Hoe ga je om met ongeplande media-aandacht?
09:06