Van kleding en cadeaus tot de dagelijkse boodschappen: consumenten bestellen steeds meer online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn, een online etalage te hebben en de klant de mogelijkheid te bieden om online aankopen te doen. Hoe zorg je ervoor dat de online verkoop succesvol is naast je fysieke winkel? Bekijk dit magazine voor tips en doe je voordeel met de ervaringen van andere slagerijen.
De meeste slagerijen zijn online te vinden. Ze hebben een website, sociale media en soms ook een bestelfaciliteit of webwinkel. Maar wanneer is er sprake van online verkoop?
Je doet aan online verkoop als de klant een overeenkomst met jou sluit via het internet. Dat wil zeggen dat de klant iets bij jou koopt via internet en dat er afspraken zijn over de levering van het product en de betaling. De klant accepteert hierbij altijd de algemene voorwaarden.
De klant kijkt in de toonbank en zoekt wat hij wil kopen.
De klant kiest en bestelt.
De klant betaalt in de winkel.
Bij online verkoop heb je dezelfde fasen, alleen vinden deze niet in de winkel plaats, maar online. De klant kan vaak kiezen om producten af te halen of te laten bezorgen en direct of later af te rekenen.
Als de klant in de winkel aankopen doet, doorloopt hij verschillende fasen.
Je kunt ervoor kiezen om klanten online te laten betalen wanneer zij hun bestelling plaatsen. Een veel gekozen online betaalmethode is iDeal. Hierbij logt de klant gemakkelijk in op de app van zijn of haar bank om de betaling te voltooien. Ouderen zijn soms bang voor online betalen. Achteraf betalen is voor hen dan een prettige betaalmethode.
Je kunt de klanten ook laten kiezen voor achteraf betalen. Dit is handiger met gewichten. In de webwinkel geef je dan een prijsindicatie. Klanten betalen dan voor wat ze echt krijgen.
Wanneer je online bestellingen bij de klanten thuisbezorgt, kun je ervoor zorgen dat de bezorger een mobiel pinapparaat bij zich heeft. Op deze manier kan de bestelling aan de deur worden afgerekend.
Je kunt ervoor kiezen om klanten online een bestelling te laten plaatsen die ze vervolgens in de winkel komen ophalen. Zo behoud je de persoonlijke interactie met de klant en kun je extra informatie over je producten geven.
Bij online verkopen kun je kiezen voor verschillende betaalmethoden:
Ben je ook tevreden over de webwinkel? Bel enkele klanten die hebben besteld en vraag naar hun ervaring. Met deze informatie kun je snel en makkelijk verbeteringen doorvoeren.
Is het een bewuste keuze dat er geen webwinkel is? Heeft jouw slagerij wel een website en/of sociale media?
Scharrelslagerij Micheal Welling
Zorg dat het assortiment aansluit op de doelgroep en jouw doelstelling. Bied je een compleet assortiment aan, of kies je voor een specifiek onderdeel van het assortiment, zoals barbecue?
Vermeld duidelijk de kosten van producten op de site. Geef aan dat je online dezelfde prijzen hanteert als in de fysieke winkel. Klanten zijn vaak bang dat de online prijzen anders zijn. Vermeld eventuele bezorgkosten apart.
Een webwinkel kan alleen succesvol zijn als klanten deze weten te vinden. Vertel dat je een webwinkel hebt! Verspreid flyers, hang posters op, zet het op sociale media en vertel erover in de winkel. Zorg ook dat de webwinkel te gebruiken is met een mobiel of tablet.
Zet sociale media in voor promotie. Voeg bijvoorbeeld een recept toe op Facebook of Instagram met daarbij een link van dat product in de webwinkel. Zo zorg je er op een leuke manier voor dat klanten je webwinkel bezoeken.
Het onderhouden en verbeteren van een webwinkel is een dagtaak. Maak iemand verantwoordelijk voor de webwinkel en zorg dat je bereikbaar bent voor vragen over de webwinkel.
Zorg dat de beleving van webshop hetzelfde is als die van de fysieke winkel. Voor online gelden dezelfde 5 P’s.
Een goede webwinkel is gebruiksvriendelijk, zodat je er goed en snel mee kunt werken. Ook straalt het vertrouwen uit naar de bezoeker. Bekijk voorbeelden en tips van collega’s:
Zorg dat je website er aantrekkelijk uitziet. Maak bijvoorbeeld je specialiteit de blikvanger van de homepagina.
Zorg dat klanten makkelijk kunnen vinden waar ze naar zoeken. Deel je producten bijvoorbeeld per categorie in.
Zorg dat gelijk duidelijk is hoe je kunt bestellen in de webwinkel.
Zorg voor een goede presentatie van je producten en zet je lekkerste productfoto online.
Je kunt online niet direct een gesprek met de klant voeren. Geef daarom een volledige productbeschrijving en allergeneninformatie.
Geef een bereidingsadvies van het product. Dit is een extra service aan de klant.
Bij voorverpakte producten ben je verplicht om de volgende informatie op de website te vermelden:
Wanneer de klant het product heeft besteld, wordt bij de levering alle verplichte informatie inclusief de houdbaarheidsdatum verstrekt.
Bij niet-voorverpakte producten moet je het volgende op de website vermelden:
Welke informatie over je producten geef je in de webwinkel? Voor verkoop op afstand, zoals via een webwinkel, geldt dat verplichte voedselinformatie beschikbaar moet zijn vóórdat de aankoop plaatsvindt. De klant moet de informatie gratis en makkelijk kunnen vinden bij het betreffende product.
Net als in de winkel wordt ook hier onderscheid gemaakt tussen voorverpakt en niet-voorverpakt. Bij voorverpakte producten ben je verplicht meer informatie te geven dan bij niet-voorverpakte producten.
In een online winkel ben je net als in de fysieke winkel verplicht om de klant informatie te geven over de producten. Je kunt online geen mondeling advies geven, maar je kunt wel extra informatie geven. Een paar tips:
Voeg een folder over het vlees en de slagerij toe aan de bestelling.
Geef informatie over de bereiding van de bestelde producten. Plaats recepten online of voeg receptenkaarten toe aan de bestelling.
Is er gekozen voor vacuümverpakking, plaats dan een filmpje of artikel op je site met informatie over deze methode en tips voor het bewaren van het product.
De meeste klanten vinden het fijn om hun producten bezorgd te krijgen. Dat is echt de meerwaarde van een webwinkel.
Gebruik een applicatie zoals WhatsApp om bereikbaar te zijn voor je klanten. Zo kunnen ze makkelijk vragen stellen en snel antwoord krijgen.
Slagerij Spoelder
De meeste klanten vinden het fijn om hun producten bezorgd te krijgen. Dat is echt de meerwaarde van een webshop. Tip: door zelf de bestelling te bezorgen versterk je het lokale contact en de klantenbinding.
Kies voor een passende bezorgwijze, bijvoorbeeld een auto of bakfiets. Bezorging met een bakfiets is beter voor het milieu, maar niet handig bij een grotere afstand of grotere bestelling. Werk eventueel samen met een sociale werkplaats. Denk na over de bezorgkosten of een minimale bestedingsprijs.
Bezorg ook bij afhaalpunten. Zo kan de klant zelf het pakketje ophalen, wanneer het hem uitkomt. Denk aan samenwerking met andere verscollega’s, maar ook aan platforms die versproducten verzamelen van diverse versondernemers en de distributie doen. Veel platforms of aanbieders kunnen je helpen bij een digitale webshop.
Er zijn veel bedrijven die kunnen helpen bij het opzetten van een webshop. Er zijn partijen die het opzetten van webshops als core business doen of als onderdeel van de automatisering van jouw slagerij. Dit bespaart je veel tijd.
Slagerij Sieverink
Toen ik de slagerij overnam, heb ik ook de webshop overgenomen. Ik heb al wel wat dingen aangepast, maar in de toekomst wil ik een hele nieuwe webshop. Mijn webshop is gekoppeld aan mijn kassaweegschaal. Eerst konden klanten in de webshop zelf een getal bij het gewicht invullen of had ik kant-en-klare zakjes met een bepaald gewicht. Bij het zelf invullen van een getal moet je alleen het product zo precies afwegen. Vaak weeg je toch iets meer af, want ik vind dat de klant minimaal moet krijgen wat hij bestelt. Kant-en-klare zakjes kunnen handig zijn bij producten die niet zo hard gaan, bijvoorbeeld kalfsgehakt. De zakjes vries ik dan in. Je kunt ze makkelijk uit de vriezer halen, als ze worden besteld.
Eerder gebruikte ik altijd plastic verpakking bij de bestellingen. Tegenwoordig ben ik overgeschakeld naar papieren bakjes. Je kunt ze gewoon bij het oud papier inleveren. De bakjes zijn hittebestendig en kunnen in de oven. Dit is vooral handig bij de vele maaltijden die oudere mensen bij ons bestellen. Een groot deel van mijn doelgroep bestaat uit oudere mensen. Met de papieren bakjes verbruik ik 95% minder plastic.
Slagerij Sieverink
Een webwinkel is alleen succesvol als deze gebruikt wordt door klanten. Lees hier enkele tips voor een succesvolle webwinkel:
Zorg dat iedereen weet dat jouw webwinkel bestaat. Vertel erover, hang posters op en plaats berichten op sociale media.
Verstuur regelmatig een nieuwsbrief met aanbiedingen en updates.
Gebruik sociale media als Facebook en Instagram om te vertellen over de webwinkel en vraag klanten om een berichtje op sociale media achter te laten.
Zorg dat de bezorg- of afhaalmogelijkheden passen bij jouw klanten. Zo is de drempel om te bestellen laag.
Zorg dat je webwinkel niet alleen goed weergegeven wordt op een computer, maar ook op een tablet of smartphone. Zo kunnen klanten altijd optimaal online bij je winkelen.
Online verkopen doe je met behulp van een webwinkel. De aankoop en betaling gebeuren online. Dit is erg handig voor klanten die geen tijd hebben of niet kunnen langskomen. Zo kunnen ze toch genieten van een lokaal stukje vlees.
Zie een webwinkel als een tweede winkel. Denk bij het opzetten van de webwinkel goed na over de doelgroep, manier van verpakken en bezorgen, de communicatie en het beheer van de webwinkel. Het onderhouden en verbeteren van een webwinkel is een dagtaak. Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor de webwinkel en zorg dat je bereikbaar bent voor vragen.
Wat is de reden dat jullie wel of geen webwinkel hebben?
Wat is volgens jou de meerwaarde van een webwinkel?
Wanneer vind jij webwinkels handig in gebruik?
Welke elementen vind jij het belangrijkste om over na te denken als je een webwinkel hebt/ start?
Wat kun je in de marketing verbeteren aan jullie webwinkel?
Betrek je medewerkers
Je medewerkers zijn het beste visitekaartje voor jouw winkel. Maak je medewerkers daarom enthousiast en laat ze allemaal een bestelling doen om te ervaren hoe het is. Deel de ervaringen met elkaar.
Opzetten webwinkel
Je hebt nog geen webwinkel en wil ermee starten. Kijk naar andere webwinkels. Wat vind jij goed en wat zou jij anders doen?
Schrijf de stappen op die je gaat ondernemen om de webwinkel op te zetten. Waar begin je mee? Denk er ook over na wie je kan helpen en bij wie je informatie kunt halen. Als je je aansluit bij een landelijk initiatief, kun je profiteren van de feedback die zij krijgen en investeringen die zij doen.
Promotie webwinkel
Bekijk de promotie van jullie webwinkel. Op welke manieren promoten jullie de webwinkel? Is dat via flyers, de website, sociale media of iets anders? Vraag aan de klanten die online bestellen hoe zij van de webwinkel weten.
Webwinkel van een verscollega
Bekijk een webwinkel van een verscollega. Wat vind jij goed aan deze webwinkel? Maak een top 3 van sterke punten. Welke van die punten zou jij ook willen toepassen in jullie eigen webwinkel? Stel dit voor aan diegene die de webwinkel beheert.