Consumenten oriënteren, zoeken en vinden steeds vaker online. Hoe word je nu beter vindbaar tussen als die honderden websites en social media pagina’s? Hoe zorg je dat de klant je online en vervolgens ook offline kan vinden? Dit magazine laat je zien wat de mogelijkheden zijn en dat je niet alles zelf hoeft te doen.
Online vindbaarheid is bijna net zo belangrijk als de vindbaarheid van je winkel! Even op je mobiel kijken of een slager in de buurt is, het komt regelmatig voor. Zonde toch, als jouw winkel dan niet gevonden wordt.
Een online klant kan zomaar een offline klant worden. Het is niet ondenkbaar dat iemand die zoekt naar een goed stuk vlees voor vanavond toevallig op de website van jouw slagerij belandt en dus uiteindelijk ook bij jou koopt.
Verplaats je in je klant om uit te vinden wat werkt. Welke zoekwoorden gebruikt je klant? Bedenk ook waar jij zelf graag op gevonden wil worden. Dit is het startpunt om aan de slag te gaan met je eigen online vindbaarheid.
Je kunt veel zelf doen. Het kost weinig tot geen geld, maar wel tijd en energie. Vind je dat teveel? Er zijn genoeg bedrijven die je kunnen helpen.
De klanten die in je winkel komen moeten natuurlijk wel weten dat je ook online te vinden bent. Laat dus in je winkel zien dat je een website hebt, Facebook en/of Twitter.
Wees volledig op je website en sociale media pagina’s. Vul alles in, verbind alles met elkaar en zorg dat (nieuwe) klanten alles wat ze van je willen weten kunnen vinden. Een goed gevulde pagina met foto’s en tekst spreekt veel meer aan dan een lege pagina.
Nieuwe teksten en nieuwe interactie worden geregistreerd door zoekmachines, waardoor je hoger in de zoekresultaten terug komt. Investeer dus tijd en maak er werk van om je website en sociale media goed bij te houden en te vernieuwen.
Nu steeds meer mensen internetten via mobiel of tablet wordt het belangrijker om je website geschikt te maken voor mobiel. Niets zo vervelend als een site die niet op je mobiel te bekijken is. Ga in gesprek met jouw websitebeheerder over hoe mobielvriendelijk jouw website is en hoe dit mogelijk aan te passen is.
Het is belangrijk om de sociale media in kaart te hebben en welke bezoekers deze gebruiken. Je kunt dan rekening houden met bepaalde doelgroepen. Als je meer jonge bezoekers wil trekken, dan is het handig om te weten welke sociale media ze op dit moment veel gebruiken. Er zijn sites die hier informatie over geven (naar aanleiding van onderzoek). Zoek deze eens online op.
Hoeveel procent van jullie verkoop verloopt via de webshop? Waarom denk je dat dit het percentage is?
Vorige jaar verliep 10% van de verkoop via onze webshop. Je kunt de cijfers van je webshop inzien, dus bijvoorbeeld wat de omzet via de webshop in een jaar is geweest. Gemiddeld hebben we zo’n 45 bestellingen in een week via de webshop.
Wat levert de webshop jullie aan voordeel op?
Wij denken dat de webshop heeft gezorgd voor nieuwe klanten en het stimuleert de verkoop van specialere producten die niet los in de winkel te verkrijgen zijn. Denk bijvoorbeeld aan gourmet compleet, partypannen en tapasplanken. We hebben veel klanten die wat verder weg wonen en bijvoorbeeld 20-30 minuten moeten rijden. Zij nemen dan vaak meer tegelijk mee en deze klanten vinden het makkelijk om van tevoren alvast een bestelling te plaatsen zodat alles klaarstaat. Verder kun je van de webshop makkelijk een overzicht uitdraaien van wat er in totaal allemaal besteld is, dit is vooral met de feestdagen erg handig.
Hoe zorg je ervoor dat de webshop online te vinden is?
Als je op Keurslager Jongmans zoekt in de zoekmachine, komt onze website gelijk bovenaan te staan. Via onze website word je heel makkelijk doorgeleid naar de webshop. Verder zetten we vaak een link naar de webshop in onze berichten op Facebook en Instagram en deze promoten we hier ook op, zodat klanten steeds meer het gemak in gaan zien van de webshop.
Er zijn verschillende locaties waar jouw bezoekers vandaan kunnen komen. De meest voorkomende bezoekersstromen zijn via: organisch verkeer, direct verkeer, social media en doorverwijzing (referral).
In Google Analytics wordt referral gemeten op het moment dat een bezoeker via een andere website op jouw website terecht is gekomen. Je kunt bijvoorbeeld een verwijzing laten opnemen op een andere site of in een nieuwsbrief.
Direct search betekent dat een bezoeker zijn browser opent en de link naar je website intypt en op enter drukt. Hoe hoger dit aantal is, hoe bekender je website is. Bezoekers typen de naam van je website namelijk bewust in en hebben hem dus onthouden.
Organic search betekent dat een bezoeker je website via een zoekmachine heeft gevonden. Het doel is natuurlijk om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen, zodat meer bezoekers jouw site vinden. Als je hoog wil scoren in de zoekmachine, dan zorg je dat jouw website qua tekst en inrichting voldoet aan de eisen van Search Engine Optimisation.
Een makkelijke en slimme manier om vindbaar te zijn is je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf (www.google.nl/mijnbedrijf). Wanneer iemand de zoekopdracht slager geeft wordt er een kaartje weergegeven met slagers in de buurt. Je kunt hier ook bedrijfsgegevens en openingstijden aangeven.
YouTube is de tweede zoekmachine, na Google. Heb je films om te delen? Dan is YouTube daarvoor hét platform. YouTube is van Google, waardoor YouTube films een hoge waardering krijgen in zoekresultaten.
Veel klanten lezen reviews voordat ze beslissen. Reviewsites worden goed gevonden op Google en bieden je de kans jezelf te laten zien. Reageer ook op reviews, je bent dan actief, relevant en beter vindbaar.
Denk ook aan reviews op bijvoorbeeld facebook.
Vindbaarheid is de eerste stap om in contact te komen met klanten. Daarna kun je de relatie verder uitbouwen. Hier een aantal ideeën.
Google Analytics is een dienst waarmee je statistieken van je website kunt verzamelen. Het helpt je om in kaart te brengen op welke webpage van jouw site bezoekers binnenkomen (bijvoorbeeld via home, bestellingen of aanbiedingen) en hoe ze je website bekijken (met tablet, mobiel of pc).
Je kunt ook zien via welke pagina bezoekers op jouw site komen, hoe lang bezoekers op de pagina blijven en via welk kanaal (direct, referral, organic, affiliate) mensen op jouw site komen.
Je kunt met de website die je nu hebt al veel doen om beter vindbaar te worden.
Gebruik de volgende praktische tips.
Geef de hoofdstukpagina’s van jouw website een titel mee met de juiste woordcombinatie(s)
Geef de pagina’s één titel met een hoofdkop mee (het liefst de titel zelf) en maak tussenkopjes in de teksten.
Laat woorden waarop je gevonden wil worden een aantal keer terugkomen in de tekst
Geef afbeeldingen en films een naam (‘slager-wim- gekruid-gehakt.JPG’ in plaats van ‘DSC123.JPG’)
Geef afbeeldingen een ‘Alt tekst’. Dit is de tekst die verschijnt als je met je muis over een afbeelding gaat.
Slagerij Vrijenhoek
Review-expert
Mensen zoeken niet alleen online naar bedrijven, ze beoordelen ze ook. Review-expert Rob Weiss over de kansen van online reviews:
Voor klanten is het belangrijker wat andere klanten vinden, dan wat jij als ondernemer zelf op je website of op social media zet. Het is daarom belangrijk aandacht te geven aan online reviews. Online reviews maken je ook beter vindbaar op internet. Hoe meer reviews je hebt, hoe sneller je te zien bent op Google bijvoorbeeld.
Een review levert je bedrijf meer op als je er ook iets mee doet. Zie een review als een uitnodiging van je klant om met jou in gesprek te komen. Mijn tip is altijd te reageren op online reviews van klanten. Bedank mensen die een positieve review geven en vraag bij een negatieve review naar de reden van de klacht en laat zien dat je de klacht wilt oplossen.
Tot slot is het goed om te weten waar reviews over jouw slagerij staan. Google daarom regelmatig je eigen bedrijf. Je hoeft jezelf niet op alle review-sites te laten zien. Het gaat erom waar jouw klanten zijn. Als jouw klanten vooral op Google en Facebook te vinden zijn, dan reageer je ook op de reviews op deze sites.
Review-expert
Als je alleen positieve reviews hebt, ben je niet geloofwaardig. Wees dus niet bang voor kritische reviews en laat zien dat je de klacht wilt oplossen. Als de klacht is opgelost en de klant tevreden is, vraag je de klant dit ook online te laten weten. Op die manier zet je een negatieve review om in positieve aandacht voor je slagerij.
Als je alleen positieve reviews hebt, ben je niet geloofwaardig. Wees dus niet bang voor kritische reviews en laat zien dat je de klacht wilt oplossen. Als de klacht is opgelost en de klant tevreden is, vraag je de klant dit ook online te laten weten. Op die manier zet je een negatieve review om in positieve aandacht voor je slagerij.
Online vindbaarheid is een eerste stap om nieuwe klanten in je winkel te krijgen of bestaande klanten aan je te binden.
Belangrijk is niet alleen dat je een website hebt en aanwezig bent op sociale media. Om vindbaar te zijn is actief gebruik en volledigheid noodzakelijk. Het hoeft geen geld te kosten om online beter vindbaar te worden, je moet er alleen tijd en energie in steken. Maar het levert ook echt iets op!
Verdiep je eens in de gratis diensten van Google. Vind je dat teveel gedoe? Er zijn allerlei bedrijven en bureaus die je graag helpen.
Hoe goed is jouw slagerij online te vinden?
Hoe actueel en volledig zijn de sociale media profielen van jouw slagerij?
Hoe kun jij reviews gebruiken om online beter vindbaar te zijn?
Met welke tips uit dit magazine kun jij je eigen online vindbaarheid verbeteren?