Je hoeft geen kok te zijn om iets te weten van smaak. Jij weet zelf goed wat je lekker vindt en wat goed bij elkaar past qua smaak. Experimenteer met een nieuwe combinatie en deel dit met de klant. Deze kennis over smaak is ook handig voor het bedenken van nieuwe producten. Naast smaak, spelen ook de (voedings)trends hierbij een rol. Ga mee met de tijd en speel in op de wens van de klant. Hoe je dit allemaal kunt doen? Dat lees je in dit magazine.
Wanneer je producten met elkaar wilt combineren, kijk je ook naar de samenstelling van producten.
Artisjok, spinazie en rood vlees zijn allemaal producten met veel ijzer. Als je dit samen eet is het niet lekker. Bij spinazie wordt ook vaak wat room toegevoegd, zo krijg je meer balans in smaak. Dat is lekkerder eten!
Smaak is de wisselwerking van de basissmaken: zuur, zout, bitter, zoet en umami. Umami is de vijfde smaak: ook wel hartig genoemd. Het versterkt de hartig zoute en zoete smaken.
Voorbeelden van umami zijn zeewier, sojasaus en gedroogde tomaten. Een product heeft vaak meerdere smaken. Citroen smaakt niet alleen zuur, maar ook bitter. Frambozen zijn zowel lichtzuur als zoet.
Het leuke is dat smaken op elkaar reageren. Wanneer je een beetje citroen toevoegd, lijkt iets minder zoet.
Sommige vleessoorten hebben een meer uitgesproken smaak dan andere. Hierdoor heb je andere combinaties.
Lamsvlees en rundvlees hebben een stevige, volle smaak. Dit combineer je met groenten met een uitgesproken smaak.Lam en venkel is daardoor een goede combinatie.
Kalfsvlees is jong vlees. Hierbij eet je jonge groentes, zoals asperges.
Varkensvlees heeft een gemakkelijke smaak en kun je met veel combineren. Bedenk per seizoen welke groentes je bij het vlees wilt adviseren.
De manier waarop je een product bereidt, bepaalt waarmee je het combineert. Dit komt doordat de bereiding van invloed is op de smaak en structuur.
Gekarameliseerde witlof heeft hele andere eigenschappen dan gebakken witlof wat is afgeblust met balsamico. Dit laatste is zacht van smaak en eet je bij fijnere stukken vlees, zoals een eendenborst.
Ook de snijtechnieken spelen een rol. Als je een boon splitst, is het een fijnere groente en kun je deze weer anders combineren. Speel dus met je producten en de bereiding.
Gerookte zalm en mango of oesters en chocolade. Deze combinaties lijken gek, maar zijn heerlijk! Dit zijn voorbeelden van foodpairing. Het zijn geen bestaande recepten, maar combinaties die komen uit wetenschappelijke aroma-analyses.
Het leuke is dat je niets hoeft te begrijpen van deze analyses om het te kunnen gebruiken. Je kijkt gewoon naar een plaatje waar je per categorie kunt zien wat je kunt combineren.
Zoek eens op internet naar foodpairing, het zal je creativiteit zeker prikkelen!
Er zijn een paar dingen waar je aan kunt denken als je combinaties wilt maken. Houd deze in je achterhoofd en probeer verschillende dingen uit!
Keurslagerij van Meijl
Keurslagerij van Hoof
Als je je verdiept in de verschillende smaken en weer een nieuwe lekkere combinatie hebt ontdekt, wil je dit natuurlijk delen met de klant. Hoe je dit doet? De volgende foto's geven een indruk.
Geef de klant een tip voor een combinatie met behulp van de presentatie in de winkel.
Laat de klant een nieuwe smaaksensatie ervaren in de winkel.
Laat de klant elke week kennis maken met een andere combinatie.
Vertel de klant hoe hij verschillende producten kan combineren.
Ga uit eten in een goed restaurant of volg een kookcursus. Misschien doe je daar een idee op voor een nieuw product. Je kunt ook iets doen met een streekproduct wat jij verkoopt. Op de volgende foto's al wat voorbeelden van collega's
Bromsnor, Swiebertje en Saartje, maar dan van vlees! Een schnitzel met satésaus, een met ananas en pangangsaus en tot slot met appelstroop en pruim.
Steak Amoré. Heerlijk varkensvlees, gevuld met Iberico chorizo, manchego en tapenade
Heel populair bij ons! Platgeslagen biefstuk, met babyspinazie, parmaham en Old Amsterdam. De marinade is ons geheime recept
Ik wilde graag een streekpoduct gebruiken. Zie hier het resultaat: paté met appels, peren, vijgen en bessen.
Paté, maar dan net even anders. Met abrikozen en pruimen, geweld in Amaretto. Alleen bij ons verkrijgbaar!
Keurslager Marco van Strien
Gebruik bestaande producten ook eens op een andere manier. Hier zie je een aantal voorbeelden. Heb jij een ander leuk voorbeeld? Maak een foto en plaats deze in de mediabilbiotheek.
Rookworst hoef je niet alleen te gebruiken voor bij de stamppot! Als vulling in tomaten is het een heerlijk voorgerecht.
Filet americain alleen voor op brood? Maak er een blokje van, dan is het ook als hapje te eten!
Het vlees van het wagyu rund dat bij het bewerken overblijft, verwerken we in Wagyu-worst.
Vet geeft smaak aan vlees. Dit zie je terug in de opkomst van gemarmerd vlees van buitenlandse rassen. De vetdooradering geeft het vlees extra smaak. Dit is een tegenbeweging van de trend dat alles vetarm moet zijn.
De klant let op haar gezondheid. De klant wil een puur product eten. Toegevoegde stoffen als E-nummers passen hier niet bij. Jij kunt hier ook iets mee in de slagerij.
Verkoop dus geen kip met kant en klaar marinades waarvan je niet weet wat erin zit, maar kip met verse citroen en knoflook. Een puur product en herkenbaar voor de klant.
In tijden van crisis denk je terug aan vroeger: de tijd dat alles nog goed was. Dit zie je ook terug in het gedrag van klanten. Ze kopen nu graag producten die aan vroeger doen denken.
Ook de prijs speelt een rol. Een sukadelapje klinkt lekker en goedkoop. Doe iets met deze behoefte en leg het in je toonbank.
Mensen hechten steeds meer waarde aan gezond eten, bijvoorbeeld mager eten. In de slagerij kun je mensen adviseren die mager willen eten. Of richt een stuk van de toonbank in voor magere producten. Biefstuk, kipfilet, rosbief en tartaar zijn magere producten. Gecombineerd met bijvoorbeeld een marinade uit de slagerij gemaakt van pure producten kan de klant smakelijk en toch mager vlees op tafel zetten.
Passen jouw producten in deze tijd? Trends bepalen het wat een klant koopt. Handig om hiervan op de hoogte te zijn en iets mee te doen. Zonde als jouw product niet gekocht wordt, doordat het tegen de trend ingaat.
Hoe blijf je op de hoogte van trends? Denk eens aan de volgende inspiratiebronnen. Vergeet niet je inspiratie met de klant te delen!
Bekijk kookprogramma's op tv. Hier komen de laatste trends aan bod.
Lees vakbladen of kooktijdschriften. Hierin lees je trends ook zeker terug.
Ga veel uit eten in goede restaurants. Zo zie je wat de nieuwste trends zijn.
Ga in gesprek met de klant. De klant kan het beste aangeven wat zijn behoefte is en kan jou attenderen op een trend.
Bezoek beurzen in binnen- en buitenland. Zo ben je goed op de hoogte van trends.
Verras je klant met een nieuw product. Experimenteer met verschillende producten en smaken en proef wat lekker is. Een combinatie van smaken maakt een product spannender om te eten. Kookboeken gericht op het combineren van smaken helpen je hierbij, maar je kunt ook een kookcursus volgen of ga een keer uit eten in een goed restaurant. Vernieuwen kan ook door bestaande producten in een nieuw jasje te steken. Ga mee met de tijd en speel in op trends en de wens van de klant. Zo breid je je verkoopmogelijkheden uit en laat je je van een andere kant zien aan de klant.
Welke combinaties ken jij? Hoe bedenk je nieuwe?
Wat vertel je over smaakcombinaties aan je klanten? Kun je dit ook anders doen?
Bedenken jullie nieuwe producten? Kunnen jullie dit slimmer doen?
Hoe kun je een bestaand product op een andere manier gebruiken dan je gewend bent?
Hoe ga je om met trends?
Een nieuw product
Organiseer een wedstrijd waarin alle medewerkers van de slagerij een nieuw product mogen bedenken. Wie bedenkt het lekkerste product dat ook nog eens goed verkocht kan worden? Voer het beste idee uit en voeg het toe aan het assortiment.
Tip: leuk om het product te vernoemen naar de bedenker! En upload de foto van de medewerker met het product in de mediabibliotheek.
Proeverij
Organiseer een proeverij voor klanten waar je ingaat op het combineren van smaken. Je biedt de klant dan net wat extra's. Misschien ook een goed idee om een proeverij te organiseren voor je medewerkers. Zo kunnen ze de klant beter advies geven. Als je iets geproefd hebt, praat je er heel anders over.
Combineren van smaken
Wat weet jij al van het combineren van smaken? Vraag een collega wat hij aan een klant zou adviseren bij verschillende soorten vlees. Ga ook op onderzoek uit bij andere versspecialisten. Hoe combineren zij smaken en hoe vertellen ze dit hun klanten? Misschien doe jij zo nog leuke ideeën op!
Bedenk een nieuw product
Bedenk een nieuw product. Vraag je ondernemer wat hij belangrijk vindt zodat hij het echt kan verkopen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Op welke manier wil je het verkopen: koud of warm?
- Hoe presenteer je het in de toonbank?
- Hoe ga je het produceren?
- Wat is de kostprijs? Voor welke prijs wil je het verkopen?
- Is het product iets wat de klant wil kopen?
- Wat voor advies geef je aan de klant? Denk aan bereidingsadvies of advies over het combineren van het product.