Mensen rijden om voor een goed stukje vlees van de slager, maar zijn voor hun snacks aangewezen op de snackbar. Terwijl jij als slager consumenten juist ambachtelijke snacks van hoge kwaliteit kunt bieden. Denk aan een huisgemaakt broodje bal gehakt in het lunch-assortiment of een slagers-kroket die eventueel thuis te frituren is. Benieuwd naar meer voorbeelden? Lees het magazine!
Omdat de Parkburger van slagerij Runderkamp tijdens een festival zo goed werd verkocht, is de slager een samenwerking aangegaan met cafetaria Arnold. Daar is de Parkburger warm, met alles erop en eraan, verkrijgbaar.
Onder het mom van ‘’als je snackt, doe het dan goed!’’: Slagerij van Roessel serveert een ambachtelijke slagersfrikandel op een brioche broodje met garnering. De frikandel wordt gemaakt door de meester-worstmakers van de slagerij. Verkrijgbaar in de broodjescorner of als pakketje voor thuis.
Slagerij Wisse heeft zelfgemaakte aardappelkroketjes. Een goed voorbeeld van een vegetarische snack die ook door een slager gemaakt kan worden!
Slagerij Dungelmann verkoopt in zijn broodjescounter een broodje bal gehakt die beroemd is in Den Haag en omstreken. De gehaktballen worden vers gemaakt in de slagerij. Per week verwerkt Raffaele voor 850 kilo aan gehaktballen!
Meesterslager Arie Bakker heeft een snackloket waar warme producten kunnen worden afgehaald, zoals een frietje met stoofvlees. De frietjes zijn ovaalvormig en hebben een inham zodat je ze kunt gebruiken als schepje voor het rundvlees.
Vijf slagers vertellen je welke zelfgemaakte snack hun specialiteit is en hoe ze deze snack verkopen.
Je kunt op verschillende manieren snacks aanbieden in de slagerij. Laat je inspireren door hoe je collega’s het aangepakt hebben.
Snacks to go, die de klant gemakkelijk af kan halen zoals een broodje bal voor de lunch.
In het (vers)assortiment. Hamburgers zijn standaard aanbod in de slagerij, maar denk ook aan vers gemaakte frikandellen, kipnuggets of kroketten (eventueel in diepvries-vorm).
Samenwerking met een snackbar: belever de lokale snackbar met een slagersproduct.
Een verspakket voor thuis, bijvoorbeeld een samengesteld pakket met hamburgers, broodjes, sla, garnituur en saus.
Als vast onderdeel van het cateringassortiment, of vast assortiment in een foodtruck.
Slagerij Dungelmann
Welke meerwaarde kan jij bieden ten opzichte van de snackbar? Jij kunt als slager kwalitatief goede producten aanbieden waarvan je het verhaal en de herkomst kent. Snacks die een klant bij de slager haalt zijn unieke, ambachtelijke producten. Denk bijvoorbeeld aan een kroket van een luxe vleessoort in plaats van de standaard kroket. Denk bij dit onderdeel daarom ook goed na over welk type producten jij wilt aanbieden.
Tegen welke prijs wil je de producten aanbieden? De prijs is ook een onderdeel van de beleving. Doe onderzoek naar concurrentie in de buurt en vergelijk de prijzen waartegen zij hun producten aanbieden, zodat je tot een goede prijs kunt komen.
Waar verkoop je het product? Je hebt al een aantal voorbeelden gezien, van snacks to go tot foodtruck. Wat past bij jouw slagerij? De keuzes die je hierin maakt hebben gevolgen voor je bedrijfsvoering. Als je in de zaak wilt frituren heb je bijvoorbeeld een hele sterke afzuiginstallatie nodig. Wil je een verspakket aanbieden? Bedenk dan waar je de broodjes en slagarnituur gaat inkopen.
Denk na over de inzet van je personeel. Ga je het redden met je huidige personeel of heb je meer mensen (wellicht voor een aantal uur per dag) nodig? Ga je de openingstijden aanpassen? Dan heeft dat gevolgen voor je personeel. En is je personeel goed voorbereid op snacks in het aanbod? Denk aan hygiëneregels rondom bereiden, maar ook veilig werken met frituurvet.
Hoe ga je de (nieuwe) producten onder de aandacht brengen bij je klanten? Denk na over een promotieactie. Een paar ideeën ter inspiratie:
Denk je erover na om het aanbieden van snacks op te starten? Dan is het goed om het 5P-model langs te lopen.
Thijs Kieboom van Slagerij Kieboom
Hoe ben je tot een samenwerking met snackbar Tante Nel gekomen?
Dat begon zo’n jaar of 7 geleden. Toen kwam er een man bij ons in de winkel die net een snackbar was begonnen en die een patatje stoofvlees wilde gaan verkopen. Daarvoor kwam hij hier de riplappen halen. Hij heeft de riplappen gekocht om het zelf te gaan maken. Maar dat lukte niet dus kwam hij terug met de vraag of ik het voor hem wilde maken. En zo is de samenwerking begonnen.
Wat lever jij aan snackbar Tante Nel?
We zijn dus begonnen met het stoofvlees. Daarna zijn we ook ballen gehakt voor hem gaan maken. Nu nemen ze ook regelmatig onze pulled chicken mee. En natuurlijk onze frikandellen!
Hoe ben je op het idee gekomen om deze frikandel te ontwikkelen?
Mijn jongste zoon eet het liefst alleen maar frikandellen en ballen gehakt. Daarom dacht ik: als hij dan een frikandel eet, moet het in elk geval een gezonde frikandel zijn. Daarom ben ik die zelf gaan ontwikkelen van ons eigen scharrelvlees. Het is een ambachtelijke frikandel, gemaakt met kwalitatief goede en eerlijke ingrediënten. Geen seperatorkippenvlees, maar echte stukken kip. De frikandel is zowel door het Nederland frituur centrum (ProFri) en het worstmakersgilde met goud bekroond!
Toen de eerste serie klaar was en de eigenaar van de snackbar bij mij in de winkel was, gaf ik hem een stukje om te proeven. Niet eens om de frikandel aan hem te verkopen. Maar hij was meteen zo enthousiast over de frikandel dat hij die graag wilde gaan verkopen in zijn snackbar. Eerst heb ik dat afgehouden, want het is wel veel werk om te maken. Je bent zo drie dagen bezig! De eerste dag maken we het farce. Dat moet een nacht rusten. Dan zijn we de volgende dag bezig met het afstoppen en koken en de dag daarna met het verpakken. Natuurlijk zijn we niet de hele dag bezig, maar je bent wel drie dagen onderweg.
Uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan en nu lever ik aan verschillende bedrijven.
Welke voordelen zie jij aan het samenwerken met een snackbar?
Het heeft ons heel veel gebracht. Snackbar tante Nel is echt een moderne snackbar en zij doen ook veel met social media. Daardoor hebben we er veel publiciteit uit gehaald. We zijn een keer met een interview op RTV Rijnmond gekomen, we zijn in verschillende wedstrijden met goud bekroond. Dat is heel goed voor de naamsbekendheid!
Waarom kies je voor een samenwerking met een snackbar in plaats van het zelf verkopen van de frikannel (en eventuele andere producten)?
Allereerst verkopen de snackbars en restaurants waar ik aan lever er veel meer dan dat ik zelf zou kunnen. Zo verkoopt snackbar tante Nel er zo’n 300 à 400 per week. Dan lever ik ook nog aan een pannenkoekrestaurant, een andere snackbar in Rotterdam en zelfs aan een snackbar in Friesland. Zij verkopen er met elkaar ook nog een paar honderd per week.
Ik verkoop de frikandel ook wel zelf, maar dat zijn er geen honderden. Misschien nog niet eens 50 per week. Als klanten de frikandel bij mij kopen, moeten ze die zelf nog klaarmaken in de frituur, airfryer of oven. Dit omdat ik zelf geen ruimte in mijn winkel heb voor het verkopen van broodjes warme frikandel. Ik vind dat wanneer je broodjes verkoopt, je daar ook een apart loket voor moet hebben. Mijn vleesklanten (die alleen in de slagerij komen) moeten niet hoeven wachten op het maken van een broodje tartaar met uitjes. Die wil ik direct kunnen helpen.
Thijs Kieboom van Slagerij Kieboom
Denk na over welke producten bij jouw assortiment passen. Kies je alleen voor vleesproducten of maak je ook vegetarische snacks? Wil je ook andere snacks aanbieden, zoals friet?
Het opzetten van een snackloket is een hele nieuwe activiteit voor je slagerij en daar moet je wel enthousiast van worden. Zie je dit niet zitten? Kies dan vooral voor een andere focus voor je slagerij!
Bied je gefrituurde snacks aan?
Hanteer de juiste temperatuur bij productie en bewaren, zoals beschreven in de Hygiënecode.
Denk aan hygiënisch vervoer naar de verkooplocatie, waarbij de producten onder de 7ºC bij de klant aankomen.
Zorg ervoor dat je geen kruis- of nabesmetting krijgt tussen de ingrediënten van het verspakket door goed hygiënisch te verpakken en goed je handen te wassen als met vers vlees is gewerkt.
Als snacks een vast onderdeel van je cateringassortiment of in je foodtruck zijn kan je voor de hygiëneaspecten kijken in de Hygiënecode. Hier vind je meer informatie over hygiënisch werken, vervoer, goed invriezen en verschillende soorten werkruimten (zoals een mobiele foodtruck of een tijdelijk loket).
Welke hygiëne-maatregelen moet je nemen bij de verkoop van snacks in het geval van:
Het aanbieden van snacks is een nieuwe activiteit voor de slagerij. Het 5P-model kan je helpen om met een goed uitgewerkt plan te beginnen.
Er zijn veel manieren om iets met snacks te doen als slager: van opnemen in het eigen assortiment tot een samenwerking met een partner. Ga je zelf snacks verkopen? Houd dan goed rekening met de hygiëneaspecten en begin niet te groot.
Wat zou je willen weten van je klanten voor je snacks gaat aanbieden?
Zit jouw slagerij op een plek waar snacks goed afgenomen kunnen worden?
Welke fabriekssnack kan jij volgens jou veel beter maken?
Marktonderzoek in de buurt
Wil je de mogelijkheden verkennen voor het opstarten van de verkoop van snacks? Begin dan met een marktonderzoek in de buurt. Zoek eens op welke mogelijke concurrenten er in de buurt van jou slagerij zitten. Schrijf drie punten op waarom klanten bij jou zouden moeten komen.
Unieke snacks bedenken
Kan jij een unieke snack bedenken die je kunt aanbieden aan je klanten? Brainstorm samen met je team om leuke ideeën te bedenken en probeer de drie leukste ideeën uit. Welke is het meest geslaagd en zou je aan willen bieden in de slagerij?