Sturen op cijfers: abstract en ingewikkeld? Dat hoeft het niet te zijn! In dit magazine lees en zie je voorbeelden uit de praktijk. In de voorbeelden zie je hoe je kunt sturen op inkomsten en hoe je kunt sturen op kosten.
Slagerij van Geest
Een tijd terug heb ik bij SVO vijf bijeenkomsten gevolgd over financieel management. Dit is een onderdeel van de training succesvol ondernemen.Door deze training heb ik mijn eigen cijfers, zoals mijn bedrijfsresultaten en cijfers uit de balans en winst- en verliesrekening beter leren lezen. Ik ben er echt meer mee gaan doen.
Zo heb ik nu een programma waarin ik iedere week mijn omzetcijfers zet. Daarin staan onder andere mijn inkoop en mijn verkoop en ik krijg dan elke week een brutowinstcijfer. Daardoor weet je een beetje waar je staat. Kijk, als je een hele of halve koe hebt ingekocht dan is je brutowinstcijfer van die week lager omdat de inkoopkosten hoog zijn. De week erna heb je deze inkoop niet en moet het brutowinstcijfer dus wel weer rechtgetrokken zijn. Als de brutowinstcijfers laag blijven uitvallen dan moet je daar wat mee. Ik houd nu de inkoopprijs van elke productgroep goed in de gaten door de facturen te bewaren en per product tegen het licht te houden. Als ik zie dat die kosten stijgen dan pas ik mijn verkoopprijs aan. Na de training zit ik daar nu veel meer bovenop.
Slagerij van Geest
Keurslagerij Pieter Jansen
Welke cijfers deel je met je medewerkers en waarom? Laat het andere ondernemers weten door een reactie op deze pagina te plaatsen. Vertel je je medewerkers bijvoorbeeld ook wat de gemiddelde besteding van hun klanten was? Medewerkers gaan het dan als een sport zien om de gemiddelde besteding telkens te verhogen.
Je kunt cijfers zoals de omzet, klantaantallen of gemiddelde besteding van de klanten delen met je medewerkers. Je betrekt ze zo meer bij de onderneming. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die aan het eind van de dag elke medewerker laten weten wat de gemiddelde besteding was van de klanten die zij hebben geholpen. Medewerkers gaan het dan als sport zien om de gemiddelde besteding telkens te verhogen.
Speciaalslagerij van Schaik
Je denkt misschien dat het niet zoveel uithaalt als je de gemiddelde besteding per klant met bijvoorbeeld 10 cent omhoog probeert te krijgen. Toch scheelt het veel als je het over een jaar berekent. Wij houden de gemiddelde besteding van de klanten goed bij.
Soms delen we deze cijfers met medewerkers. Als we zien dat bij een medewerker de gemiddelde besteding hoger zou kunnen, dan werken we hier aan.
Het is niet zo dat we de nadruk op de verkoop leggen, want dat werkt niet. We reiken handvatten aan om ze bewust te maken van hun klantbenadering.
We stellen een doel, bijvoorbeeld: probeer vandaag bij vijf klanten iets extra's te verkopen. Dan turven ze hoe vaak het is gelukt. Eerst lukt het misschien één van de vijf keer en later lukt het vijf van de vijf keer. Je merkt dan dat ze de klanten steeds beter weten in te schatten.
De successen worden gevierd. Als je je op successen focust, blijft het ook leuk voor de medewerkers.
Speciaalslagerij van Schaik
Acties: iedereen heeft ze, maar hebben acties altijd zin? Een paar tips waar je op moet letten.
Pas op voor acties op je hardlopers. Je haalt je marge hiermee onderuit.
Reken van tevoren uit hoeveel je van je actieproduct moet verkopen om je doel te halen. Is dit haalbaar?
De opbrengst van acties is niet altijd in geld uit te drukken. Je bindt er ook klanten mee aan je winkel.
Sommige bedrijfskosten vergeet je niet snel door te berekenen in je verkoopprijs zoals bijvoorbeeld loonkosten.Er zijn ook bedrijfskosten waar je niet altijd rekening mee houdt. Houd je bijvoorbeeld rekening met je eigen uurloon? En hoe zit het met je dervingskosten? Het zijn kosten die je maakt en die je dus mee moet nemen in je verkoopprijs.
Vroeger werd de verkoopprijs van je producten vooral bepaald door de inkoopprijs van het product.
Tegenwoordig zijn de bedrijfskosten veel hoger en wordt de verkoopprijs vooral bepaald door deze kosten. Toch pas je de verkoopprijs van een product sneller aan als de inkoopprijs stijgt en doen we dit minder snel als andere kosten stijgen.
Wist je dat je omzet elk jaar met 3,5% moet stijgen om de stijgende kosten het hoofd te kunnen bieden?
“Ik bereken prijsstijgingen lang niet altijd door. Ik vind dat de klant niet de dupe mag worden.”
“Wij verhogen twee keer per jaar elk product gemiddeld met 10 cent. Je moet wel kijken of je dat ook bij goedkope producten doet zoals speklappen. Goedkopere producten mogen niet te duur worden”
“Ik pas de prijs van het product aan op het moment dat er kosten stijgen. Anders ben je een dief van je eigen portemonnee”.
In de prijs van je producten bereken je je bedrijfskosten door. Welke bedrijfskosten bereken jij allemaal door? En wat doe je met kosten die stijgen?
Herman ter Weele over sturen op cijfers
Hoe pak jij de administratie van je slagerij aan?
“Om eerlijk te zijn ligt mijn interesse niet bij de boekhouding. Het is voor de slagerij zeker belangrijk dat dit goed gedaan wordt, want je moet wel inzicht hebben in de kosten en baten. Mijn zus verwerkt de facturen en personeel en boekhouding besteed ik het uit aan een accountantskantoor. Zo kan ik me bezig houden met wat ik wel leuk vindt.
Twee keer per maand spreken we de cijfers door. Ik zie het zo dat je goed je best moet blijven doen en de service moet blijven leveren die klanten verwachten en dan komt de rest vanzelf.”
Hoe gebruik jij de cijfers van je slagerij om keuzes te maken?
“We maken zeker gebruik van de cijfers. Zoals de top 10 verkopen, daar sturen we dan op in de slagerij. We sturen ook bij op personeelsinzet. We hebben inmiddels veel structuur aangebracht. Dat is nodig om goede winst te behalen. In de slagerij weet iedereen goed wat hij of zij moet doen, dat werkt efficiënt.”
Welke simpele tips kun jij andere slagers geven om aan de gang te gaan met cijfers in hun slagerij? Welke zijn voor jou het meest interessant?
“Luister naar je eigen gevoel. De eerste maanden van 2020 hebben we goed gedraaid, daar had ik geen cijfers voor nodig om dat te weten. Maar door die cijfers kun je de slagerij wel beter en efficiënt aansturen. Of weet je of je een nieuwe investering kunt doen. Zo hebben we onlangs bijvoorbeeld een grote foodtruck gebouwd.''
Herman ter Weele over sturen op cijfers
Een slager vertelt: “Ik laat mijn prijzen ook weleens zakken, bijvoorbeeld op mijn hardlopers. Dit valt veel klanten op. Mensen vinden je dan al snel een goedkope slager. We verhogen de prijs van andere producten die iets minder hard gaan met bijvoorbeeld 10 cent. Deze verhoging gaat haast ongemerkt voor de klanten.
Een slager vertelt: “Ik laat mijn prijzen ook weleens zakken, bijvoorbeeld op mijn hardlopers. Dit valt veel klanten op. Mensen vinden je dan al snel een goedkope slager. We verhogen de prijs van andere producten die iets minder hard gaan met bijvoorbeeld 10 cent. Deze verhoging gaat haast ongemerkt voor de klanten.
Je wilt en kunt niet zonder ze maar het is een grote kostenpost: je personeel. Hier een aantal tips om slim om te gaan met je personeelsplanning. Zo bespaar je kosten.
“Ik neem liever twee parttimers aan, dan één fulltimer. Die kun je flexibeler inzetten."
“Ik rooster medewerkers op rustige dagen twee uur later in. Op jaarbasis scheelt dit veel loonkosten.”
“Ik kijk naar hoe druk het vorig jaar was in dezelfde periode. Dan kan ik goed inschatten hoeveel personeel ik in moet roosteren.”
“Ik zet mijn medewerkers op rustige momenten van de dag en van de week in voor productiewerk”.
Meesterslager Arie Bakker
Door meer inzicht te krijgen in je cijfers kun je bepalen of je bij moet sturen. Je kunt sturen op je inkomsten en op je kosten. Houd je cijfers bij, kijk er naar en bepaal wat je de komende periode aan inkomsten wilt hebben en op welke kosten je wilt besparen.
Eén manier om op je inkomsten te besparen is het delen van je cijfers met je medewerkers. Door je personeel slim in te plannen kun je bijvoorbeeld kosten besparen. Kies bewust of je alle kosten die je maakt wel of niet doorberekent in je productprijzen, zoals je eigen uurloon.
Welke cijfers heb je nodig om een goede begroting te kunnen maken voor komende periode?
Welke cijfers en doelen wil jij met je medewerkers delen?
Hoe kun je je medewerkers nog slimmer plannen om kosten besparen?
Welke kosten bereken je door in je productprijzen en welke niet?
Welke kosten die jullie maken vind je te hoog? Hoe zou je daarop kunnen besparen?
Productprijzen
Kijk naar je winst- en verliesrekening. Schrijf achter elke soort kosten of je die bewust doorberekent in de productprijzen. Ga na of je de kosten die je niet doorberekent toch wilt doorberekenen. Maak hier een plan voor en voer dit uit.
Verminder de kosten
Kijk naar de kosten op je winst- en verliesrekening. Welke kosten zouden volgens jou minder moeten en minder kunnen? Maak daar je speerpunt van. Stel een realistisch doel en ga op onderzoek uit hoe je de kosten kunt verminderen. Vraag advies aan collega's en aan experts.
08:58