Het is geen geheim dat de kennis en vaardigheden van jou en je medewerkers belangrijk zijn is om de slagerij goed draaiende te houden. Sterker nog: hoe beter de kennis en vaardigheden worden ingezet, hoe meer onderscheidend vermogen jullie als slagerij kunnen hebben. Een slager is een specialist en wordt ook zo gezien door de klanten.
Goed dus om hierin te investeren. Hoe je de ontwikkeling van je medewerkers kunt stimuleren en wat dat jou oplevert, lees je in dit magazine.
Door te investeren in het ontwikkelen van vakmanschap en in de overige kennis en vaardigheden van alle medewerkers, investeer je in het onderscheidend vermogen, wat je omzet kan verhogen.
Ontwikkelen kan op allerlei vlakken. Denk aan vakmanschap, zoals winkelslager of worstmaker worden. Je kunt je ook ontwikkelen op andere vlakken, zoals het verbeteren van je verkooptechnieken en meer kennis krijgen over producten.
Door je steeds verder te ontwikkelen in wat je doet en kunt, wordt je werk leuker en uitdagender en ben je van nog meer waarde voor de slagerij.
Slagerij Knobbout
Tips: investeer in je medewerkers
Je medewerkers zijn jouw visitekaartje. Door te investeren in hun ontwikkeling investeer je niet alleen in meer kennis en vaardigheden maar ook in het werkplezier en dat stralen ze dan uit!
Breng talenten binnen jouw slagerij in kaart. Wie heeft welk talent en hoe kan hij/zij dit verder ontwikkelen?
Praat met je medewerkers over wat ze zelf willen ontwikkelen.
Reserveer een opleidingsbudget, zodat je weet wat er te besteden is.
Zoek goed uit van welke regelingen en subsidies jullie gebruik kunnen maken.
Wat moet je in huis hebben om een goede verkoper te zijn?
Je bent een gastheer, net als in een restaurant, dus je je moet zeker beschikken over een goede dosis mensenkennis. Daar hoort gastvrijheid ook bij. Je moet uiteraard ook verstand hebben van de producten in je toonbank.
Nu kan het natuurlijk een keer gebeuren dat je ergens geen verstand van hebt, maar dan moet je iemand kunnen benaderen die er wel verstand van heeft. Ik kom ook wel eens kennis tekort. Hoe ga ik dat invullen? Wie kan ik erbij roepen? Dat is ook een vaardigheid die hoort bij een goede verkoper.
Hoe draag je die kennis over naar je werknemers?
Stel dat je verschillende soorten rundvlees verkoopt, dan is dat voor een gemiddelde verkoper best wat informatie. Zeker als je het hebt over herkomst, voeding, manier van rijpen of dierenwelzijn. Daar kun je een leuk project van maken met een twee- of drietal medewerkers. Dan kun je afspreken om een paar weken aan de slag te gaan met een aantal soorten rundvlees.
Zo kun je twee verschillende soorten per week nemen en daar gaan wat van proeven, het met elkaar beleven en elkaar erin trainen. Je merkt echt dat als je je mensen meeneemt in zo’n proces, je dat ook terugkrijgt in de winkel. Je krijgt meer zelfverzekerde medewerkers achter de toonbank en dat merkt de klant ook direct weer.
Je moet in ieder geval een aantal mensen in je team hebben die dat wel zijn en die de rest mee kunnen trekken. Dat houdt in dat als er een nieuwe medewerker in je team komt, je diegene eigenlijk naast zo iemand moet zetten die veel van de winkel en van de producten afweet.
Wanneer ben je tevreden over kennisoverdracht?
Op het moment dat ik bijvoorbeeld een klantgesprek aanhoor van een collega die een klant helpt en dat ze de kennis aan het overdragen zijn die jij ze hebt aangeleerd of die je samen onder de loep hebt genomen en je hoort dat op zo’n zelfverzekerde toon overgedragen worden en als klap op de vuurpijl wordt het product ook nog daadwerkelijk verkocht. Dan is iets wel gelukt. Het mooiste is dan ook nog als de klant terugkomt en een compliment geeft.
In de cao van het Slagersbedrijf staat dat een medewerker verplicht is een aantal dagen gedurende de looptijd van een cao één of meerdere her-, om- of bijscholingscursussen te volgen. De cursussen moeten een relatie hebben met de werkzaamheden die de medewerker uitvoert.
Werknemers die in vaste dienst zijn, hebben het recht op een EVC-procedure. Een EVC-procedure (Erkenning van Verworven Competenties) laat zien welke kennis en vaardigheden jij hebt. Deze ervaring wordt omgezet naar een Ervaringscertificaat. Dit certificaat kun je onder andere gebruiken bij het instromen of volgen van een opleiding.
De tijd die besteed wordt aan de cursussen en de EVC wordt gerekend als werktijd en de werkgever moet de kosten van de cursussen en de EVC betalen.
Kijk in de cao voor de volledige informatie
Stichting Opleidingsfonds Slagersbedrijf (Sovvb) verleent werkgevers en medewerkers subsidies voor de kosten van opleidingen, cursussen en trainingen.
Op de website van Sovvb staat het subsidiebeleid en de mogelijkheden. Zo komt de werkgever altijd in aanmerking voor een vergoeding van de kosten van de cursussen zoals die in de cao staan beschreven. Er zijn bijvoorbeeld ook subsidies voor als je een BBL-leerling aanneemt die het vak vooral bij jou op de werkvloer leert.
Er zijn verschillende regelingen en subsidies voor scholing van medewerkers in de slagerij. Je leest hieronder welke dat zijn:
Versplein Augustinus
Ondernemer
Ik vind het belangrijk dat mijn medewerkers zich thuis voelen in het bedrijf. Dit doe je onder andere door ze de vrije hand te geven. Een voorbeeld: we zijn gestart met kant en klaar maaltijden van Meat & Meals. Binnen dit concept worden de menukaart en de folders voor in de winkel geleverd en maken we zelf de maaltijden.
Een paar medewerkers hebben de cursus traiteur gevolgd en zij mogen nu zelf bedenken welke maaltijden ze willen aanbieden. De verkoop van de maaltijden is nu ruim verdubbeld. Dit werkt dus goed. Er is nu ook een medewerker die de opleiding tot verkoopmedewerker volgt. Ik wil graag dat mijn medewerkers kennis van de slagerij hebben. Daarom ga ik ook twee keer per jaar met al mijn medewerkers naar het open huis van het bedrijf waar ik mijn beesten laat slachten. Zo zien ze waar bepaalde artikelen zoals een schouderkarbonade vandaan komen. Door dit te laten zien en proeven staan ze weer echt dicht bij de slagerij. Dat vind ik belangrijk en de klanten zien het ook terug.
Ondernemer
Hoe speelt talentontwikkeling een rol binnen jullie slagerij?
Wij zijn een erkend leerbedrijf, dus we hebben op het moment ook een aantal leerlingen lopen. Ik vind het belangrijk dat daar ruimte voor is in het bedrijf. Zo heb ik een medewerker die op dit moment de Retail opleiding doet, wat losstaat van het slagersvak, want ze weet nog niet welke kant ze op wil. Ook daar wil ik ruimte voor bieden en meedenken. We moeten daarin niet alleen naar onszelf toedenken (straks komt ze hier niet werken), maar we kunnen ook iemand wat meegeven de toekomst in. Er komen hier veel jonge gasten binnen door de jaren heen, en het is leuk om ze een stukje groei door te laten maken. Dat is dan maar voor tijdelijk, maar het is wel goed en leuk om dat te doen.
Voor mijzelf vind ik het belangrijk coaching te ontvangen en opleidingen te blijven doen om mijzelf te blijven ontwikkelen. Ik vind: stilstaan is achteruit gaan.
Wat doen jullie voor de slagers van de toekomst (jongeren)?
We hebben dus een aantal studenten binnen de slagerij lopen. Daarnaast zijn wij deelnemer van Betuwe on Stage: een beroepenoriëntatie-evenement waar een aantal mbo en vmbo scholen aan meedoen. Alle scholen komen naar dit evenement. De leerlingen zoeken de bedrijven op die ze interessant vinden, kunnen vragen stellen en als ze enthousiast zijn kunnen ze een ochtend meedraaien om te kijken of het wat voor hen is. Zo hebben we iemand gehad die dit heeft gedaan en daarna bij ons is komen werken.
Verder heb ik meegedaan aan een theatervoorstelling (redactie: Slachtvisite) om het ambacht in een positief daglicht te zetten. Ook dit is belangrijk voor de toekomst. Het moet uit de slagers en ondernemers zelf komen om mensen te enthousiasmeren. Het is belangrijk om een stap buiten je winkel te zetten en hier tijd in te steken.
Waarom vinden jullie dit belangrijk?
Allereerst natuurlijk voor het behouden en versterken van het ambacht. Maar ook in het meedenken naar de toekomst. Bewustwording van de consument: slagers zijn ook echt bezig met ontwikkeling en groei.
Vakmanschap en overige kennis en vaardigheden van jou en je medewerkers kunnen je slagerij onderscheidend maken. Het is daarom goed om in de ontwikkeling van je medewerkers te investeren. Ze weten en kunnen dan niet alleen meer, maar het zorgt er ook voor dat ze hun werk leuker vinden en het werk met (nog meer) enthousiasme gaan doen.
Werknemers hebben het recht en de plicht om zichzelf bij te scholen. Dit staat beschreven in de cao. Er zijn ook verschillende subsidies waar je gebruik van kunt maken.
Hoe belangrijk is ontwikkeling van je medewerkers voor jou?
Wat doe jij om de ontwikkeling van jezelf en je medewerkers te stimuleren?
In hoeverre maak je gebruik van de regelingen en subsidies die er zijn?
Wat zou jij nog willen ontwikkelen in je slagerij?
Hoe kun je je medewerkers betrekken bij een ontwikkelplan?
Subsidies en regelingen
In het magazine komen een paar voorbeelden aanbod van subsidieregelingen waar je gebruik van kunt maken.
Ga zelf naar de site van de sovvb en bekijk daar de mogelijkheden. Vraag ook aan collega's hoe zij omgaan met talentontwikkeling van medewerkers.
Talenten ontwikkelen
Breng de talenten van jouw medewerkers in kaart.
Schrijf op wie volgens jou welk talent heeft. Voer gesprekken met je medewerkers en vraag wat zij willen ontwikkelen. Komt dit overeen met wat jij in gedachte had? Maak samen een ontwikkelplan.
Je talent ontwikkelen
Schrijf op wat jij leuk vindt aan je werk en wat jij goed kan. Bedenk voor jezelf wat je nog beter zou willen kunnen zodat je je werk nog beter kunt uitvoeren. Hoe kun je je talent verder ontwikkelen? Wat heb je daarvoor nodig?
Zoek dit uit en maak een plan. Ga met collega's in gesprek, bekijk waar je eventueel een opleiding of training kunt volgen of hoe je op een andere manier daar kan komen. Leg het plan voor aan je werkgever.
Subsidies en regelingen
In het magazine komen een paar voorbeelden aan bod van subsidieregelingen waar je gebruik van kunt maken.
Ga zelf naar de site van de sovvb en bekijk daar de mogelijkheden. Als je dit goed voorbereidt, dan kun je je werkgever hierover informeren en samen met je werkgever een plan van aanpak maken en deze uitvoeren.