Tussen de middag een stamppot op je bord en ’s avonds soep met brood; zo zag een traditioneel eetpatroon van Nederlanders eruit. Tegenwoordig is er een verschuiving in eetgedrag. Door de toegankelijkheid van de wereldkeuken en trends zoals gemak en duurzaamheid verandert het eetgedrag van consumenten én dus jouw klanten. Dit magazine laat je zien hoe je in kunt spelen op veranderend eetgedrag.
Klanten eten meer buitenshuis en onderweg.
Klanten willen graag gemak met kant-en-klaarmaaltijden of bezorging.
Klanten willen graag gezonder eten: meer groenten, zoals peulvruchten, en minder vlees.
Klanten willen gerechten die hen verrassen. De wereldkeuken is meer toegankelijk.
Klanten eten niet langer op gezette tijden, maar meer tussen activiteiten door.
Je kunt op veranderend eetgedrag inspelen door nieuwe producten aan je assortiment toe te voegen.
Denk hierbij allereerst aan producten die jouw bestaande assortiment kunnen verbreden. Bied bij een belegd broodje bijvoorbeeld een verse jus of versgemalen koffie aan, zodat je klanten deze kunnen nuttigen als ontbijt of lunch.
Je kunt ook producten toevoegen die jouw assortiment verdiepen. Zo zijn klanten bijvoorbeeld steeds meer op zoek naar gezonde producten en producten die hen verrassen. In deze behoeften kun je voorzien door wraps, maaltijdsalades of pokébowls aan te bieden. Een pokébowl is een koude salade met rijst, rauwe groenten en eventueel vis of vlees.
Probeer je eigen producten zo te presenteren dat ze meer versheid en kwaliteit uitstralen. Kant-en-klaarmaaltijden worden nog vaak als ongezond gezien. Zie het als uitdaging om aan klanten te laten zien hoe vers jouw maaltijden zijn door ze mooi te presenteren. Communiceer hierbij bijvoorbeeld ook dat de maltijden zonder gluten of onnatuurlijke toevoegingen worden bereid.
Ook het aanbieden van luxere belegde broodjes kan in deze behoefte voorzien.
Presenteer producten zo, dat klanten nieuwe mogelijkheden in gebruik zien met een bestaand product. Presenteer vleeshapjes of snacks bijvoorbeeld eens in puntzakjes voor tussendoor en onderweg.
Een andere mogelijkheid is om de distributie van producten aan te passen. Klanten zoeken gemak. Denk daarom eens over het bezorgen van jouw producten, of geef klanten de mogelijkheid om gerechten warm in de winkel af te halen. Verpakking speelt een grote rol hierbij. Een salade, die handig verpakt is, wordt zo een gezonde en makkelijke lunch om mee te nemen.
Eetgedrag verandert continu. Als slager moet je in kunnen spelen op deze behoeften, maar op welke manieren doe je dat?
Het is belangrijk om trendontwikkelingen te volgen en in te spelen op het veranderende eetpatroon van jouw klant. Zo voorkom je dat je kansen misloopt. Je kunt misschien niet op alle trends inspelen, maar bedenk dat de interesse er vanuit de klant wellicht wél is. Beslis daarom voor jezelf op welke klantbehoeften jij wil en kan inspelen. Onderbouw ook waarom jij dit wel of niet doet; zo kun jij dit richting klanten communiceren. Dit kan afhankelijk zijn van jouw servicegebied, locatie of logistieke mogelijkheden.
Het is belangrijk om trendontwikkelingen te volgen en in te spelen op het veranderende eetpatroon van jouw klant. Zo voorkom je dat je kansen misloopt. Je kunt misschien niet op alle trends inspelen, maar bedenk dat de interesse er vanuit de klant wellicht wél is. Beslis daarom voor jezelf op welke klantbehoeften jij wil en kan inspelen. Onderbouw ook waarom jij dit wel of niet doet; zo kun jij dit richting klanten communiceren. Dit kan afhankelijk zijn van jouw servicegebied, locatie of logistieke mogelijkheden.
Versplaza Jan Noorland
Arno Veenhof, eigenaar Slagerij de Leeuw
Wat bied je aan?
Voor een rijke en volledige lunch hebben wij dagverse sandwiches: een getoaste Reuben sandwich van Max Poilane brood uit Parijs met Wagyu pastrami, zuurkool, cornichons en mosterd of met brie, truffel en gekookte ham. We hebben ook een Japanse katsu sando sandwich met Ibérico, Wagyu of EKO kippendijen of wraps met Vitello, tonnato, EKO currykip of vegetarisch beleg.
Wat was de aanleiding om deze producten aan te bieden?
Je moet inspelen op de veranderende klantbehoeften en aantrekkelijk blijven met steeds een vernieuwend assortiment.
Hoe maak jij dan de keuze om op veranderend eetgedrag in te spelen?
Slagers moeten steeds meer vernieuwen en het bijzondere ambacht blijven uitdragen. Daarom laat ik me inspireren door de gastronomie in binnen- en buitenland. Wij zijn een ambachtelijke slagerij met verfijnde producten en ons aanbod mag niet vertroebelen. Het verkopen van vlees, verse traiteurgerechten en delicatessen is ons hoofddoel. Daarom bieden wij alleen een exclusieve lunch aan.
Wat zijn jouw tips voor slagers die in willen spelen op veranderend eetgedrag?
Als slager moet je een duidelijke filosofie hebben, deze continu nastreven en tegelijkertijd trendsettend zijn. Bereid je assortiment daarom uit met producten die passen bij jouw filosofie én de trends. Zo zorg je voor dynamiek, creativiteit en een sterke uitstraling van je bedrijf.
Op welk product ben je het meest trots?
Onze luxe sandwiches zijn uniek voor de slagerij, met ingrediënten van hoge kwaliteit en verassend van smaak. Passend bij de filosofie die door iedereen gedragen wordt.
Arno Veenhof, eigenaar Slagerij de Leeuw
Bied klanten verse, gezonde producten aan die verheid uitstralen en die zij makkelijk kunnen eten op elk gewenst moment: thuis óf onderweg. Zo speel je in op de trend dat gerechten versheid en kwaliteit moeten uitstralen, gezond zijn en gemakkelijk mee te nemen.
Landwaart Culinair, Maartensdyk - salades op basis van groenten, gepresenteerd in een luxe verpakking
Keurslager Dick Kok – verse salades to go: gezond en makkelijk mee te nemen
Slagerij Dorresteyn - een eigengemaakte hamburger
Landwaart Culinair Maartensdyk - kant-en-klaarmaaltijden die in het oog springen door hun presentatie
Slagerij Laurijsen – eigengemaakte hotdogs voor lunch of als snack
Slagerij de Groene Weg Rotterdam
Romano Kollau
Wat bied je aan?
Wij zitten met onze biologische slagerij in de Markthal in Rotterdam. Wij bereiden verschillende stukken vlees die klanten getrancheerd mee kunnen nemen in een bakje om onderweg op te eten. Denk bijvoorbeeld aan tomahawk, lamsrack of flat iron steak. Ook bieden wij puntzakjes met verschillende vleessnacks to-go aan. De hardloper is het zakje met ovengebakken plakjes Zeeuws spek.
Wat was de aanleiding om deze producten aan te bieden?
De markthal was eerst een echte vershal en nu zien we dat het meer een foodhal is geworden, waar mensen snel een hapje willen eten. Doordat wij in die verandering zijn meegegaan hebben wij ons staande weten te houden. Ter illustratie: er zaten eerst vijf slagers in de Markthal en wij zijn de enige die nog over zijn.
Hoe maak jij dan de keuze om op een veranderend eetmoment in te spelen?
Ik vind het belangrijk om voortdurend om mij heen te kijken. Als je bij collega’s in binnen en buitenland kijkt, is er altijd wel iets dat je kan doorvoeren in je eigen praktijk.
Een kleine verandering kan al het verschil maken. Zo heb ik zelf op Aruba en in Amerika gewerkt en daar gezien dat zij bijvoorbeeld hun ribkarbonade anders uitsnijden. Ik ben dit ook gaan doen en heb de naam wat aangepast en je merkt dat klanten nieuwsgierig worden.
Natuurlijk zijn ook grotere veranderingen, zoals een toevoeging aan het assortiment, nodig. Ook hiervoor laat ik mij inspireren. De zakjes met vlees to-go heb ik in Madrid gezien en naar mijn zaak gehaald. Het past niet bij het doel van mijn bedrijf om andere producten dan vlees te verkopen. Bij mij zal je dan ook geen belegde broodjes zien. Ik wil klanten adviseren over vleesproducten en hierbij mijn vakkennis overdragen. Ik ben dus zeker voor uitbereiding, maar wel met puur vleesproducten.
Wat zijn jouw tips voor slagers die in willen spelen op veranderend eetgedrag?
Het is misschien een dooddoener, maar niks doen is geen optie. Blijf alert, kijk om je heen, laat je inspireren door collega’s. Voer die veranderingen door waar jij achterstaat zodat je trots en passie kunt uitstralen. Of de verandering groot of klein is, is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Wij als specialisten weten wat we verkopen en dat moeten we meer uitdragen.
Slagerij de Groene Weg Rotterdam
Romano Kollau
Er zijn verschillende snacks die je kunt aanbieden. Misschien zijn er al producten in je assortiment die je kunt omtoveren tot een lekkere snack voor onderweg. Gasten die zin hebben in een tussendoortje, kunnen dan bij jou terecht!
Er zijn veel producten die je kunt aanbieden als een snack to go.
Puntzakjes staan niet alleen leuk, ze zijn ook handig om onderweg uit te snacken.
Biologische Slagerij De Groene Weg: gehaktbalcupcakes
Biologische Slagerij De Groene Weg – bereide stukken vlees om direct te consumeren of mee te nemen
Tips: Inspelen op veranderend eetgedrag.
Voeg producten toe die jouw assortiment verbreden of verdiepen. Een kopje koffie bij een broodje of verse maaltijdsalades met meer groente.
Laat de mogelijkheden, versheid en kwaliteit van producten zien met een juiste presentatie.
Pas de levering van producten aan om de klant gemak te bieden. Dat kan een aanpassing zijn in de verpakking of in de wijze van verkopen.
Laat je inspireren door gastronomie in binnen- én buitenland.
Ga mee in veranderingen die passen bij jouw filosofie én de trends.
Eetgedrag verandert voortdurend. Waar mensen vroeger thuis hun maaltijden nuttigden, eten zij nu veel meer buitenshuis. Ook de snacks-to-go en kant-en-klare maaltijden zijn op dit moment in opmars.
Het is aan jou om te onderzoeken welke trends er zijn en op welke jij wel of niet in wilt spelen (en waarom).
Welke veranderingen in eetgedrag zie jij in jouw omgeving?
Hoe zou jij op deze veranderingen in kunnen spelen?
Wat is voor jou een keerpunt om deel te nemen aan een trend of juist niet?
Doelgroepenonderzoek
Het is niet alleen interessant om te weten wat bestaande klanten willen, maar ook om je te verdiepen in de wensen van klanten die niet in de slagerij komen.
Misschien komen zij sneller naar je slagerij als je ook een ontbijt aanbiedt of meer kant- en klare maaltijden.
Bevraag twee mensen in je omgeving die niet (vaak) bij jou in de slagerij komen. Vraag hen bijvoorbeeld:
Voor meer input kun je ook je collega’s vragen om twee mensen in hun omgeving deze vragen te stellen.
Lekker snacken
Bedenk een leuke snack die mensen kunnen opeten op het moment dat zij de slagerij uitlopen. Bespreek de opties:
Doelgroepenonderzoek
Het is niet alleen interessant om te weten wat bestaande klanten willen, maar ook om je te verdiepen in de wensen van klanten die niet in de slagerij komen.
Misschien komen zij sneller naar je slagerij als je ook een ontbijt aanbiedt of meer kant- en klare maaltijden.
Bevraag twee mensen in je omgeving die niet (vaak) bij jou in de slagerij komen. Vraag hen bijvoorbeeld:
Voor meer input kun je ook je collega’s vragen om twee mensen in hun omgeving deze vragen te stellen.
Lekker snacken
Bedenk een leuke snack die mensen kunnen opeten op het moment dat zij de slagerij uitlopen. Bespreek de opties: