Een webshop beginnen met andere versspecialisten, samenwerken met het restaurant om de hoek, of meedoen aan een regionaal food-evenement: samenwerken met andere ondernemers kan op veel manieren. Wat levert samenwerken in vers je op? Hoe pak je het aan en waar moet je op letten? Je leest erover in dit magazine. Laat je inspireren door de vele voorbeelden uit de praktijk van collega-slagers!
Er zijn enorm veel voorbeelden van samenwerking tussen slagers en andere ondernemers. Samenwerking kan zo complex of eenvoudig zijn als je zelf wenst.
Leveren aan elkaar: slagerij 't Pleintje werkt samen met een bakkerij in de catering.
Meedoen aan evenementen: bijvoorbeeld foodfestivals of streekmarkten. Natuurslagerij Schrenemachers stond met broodjes hamburger op foodfestival SPIJS.
Samenwerken onder één dak: je zit bijvoorbeeld met andere ondernemers in een pand. Shop-in-shop is een ander voorbeeld van samenwerken onder één dak.
Gezamenlijke spaaracties of promotiestunts opzetten: bijvoorbeeld sparen bij de supermarkt voor vlees van de slager. Slagerij Stronkhorst deed dit tijdens een kerstactie. Bij de supermarkt konden klanten zegels sparen voor een vlees-gourmetschotel of een entrecote.
Samenwerking in horeca: lever aan een restaurant in de buurt en zorg dat je vermeld wordt op de menukaart.
Wil je jouw slagerij meer naamsbekendheid geven? Wil je dat meer mensen jouw specialiteit kennen? Of wil je je aanbod uitbreiden en kan samenwerking hierbij helpen. Denk aan cateringactviteiten waarbij je een compleet buffet levert met desserts van de ijssalon.
Je kunt ook voor samenwerking kiezen om kosten te besparen, zoals promotiekosten. Maak bijvoorbeeld een website met andere versspecialisten of zet een reclamestunt op met het tuincentrum tijdens het barbecueseizoen.
Moet de samenwerking iets opleveren op korte of lange termijn? Wil je snel meer klanten in de zaak hebben of wil je de wijk of regio van je slagerij meer op de kaart zetten?
In het eerste geval past het opzetten van een promotieactie met ondernemers uit je omgeving. In het tweede geval heb je meer tijd nodig en is een eenmalige promotieactie niet geschikt. Je zoekt dan eerder naar regionale initiatieven, bijvoorbeeld websites waar ondernemers zich presenteren.
Weten wat je wilt bereiken is belangrijk om samenwerking met andere ondernemers succesvol te maken. Wat is je doel en op welke termijn wil je dit bereiken? Hier kun je een goede partner of partners bij zoeken. Door samen te werken met ondernemers die hetzelfde willen bereiken, voorkom je verkeerde verwachtingen.
Samenwerken met andere ondernemers vergroot je naamsbekendheid en herkenbaarheid.
Door samen te werken maak je elkaar beter. Kijk hoe je elkaar als ondernemers versterkt.
Door samen te werken met andere ondernemers bespaar je kosten en behaal je efficiëntievoordelen.
Samenwerking met andere ondernemers zorgt ervoor dat je meer (potentiële) klanten bereikt.
Hoe kom je tot samenwerking? Lees hier een paar tips:
Verzamel informatie over samenwerking bij bestaande initiatieven. Een voorbeeld hiervan is VersPlatform Nederland.
Schakel je netwerk in. Maak gebruik van je contacten en de contacten van je contacten om de juiste samenwerkingspartner te vinden.
Kijk bij het zoeken naar een partner goed naar wie past bij jouw doel, uitstraling en assortiment.
Sluit aan bij al bestaande samenwerkingen, bijvoorbeeld een webshop voor versproducten van ondernemers in de regio.
Scharrelslagerij jochem Diekerhof & Restaurant Rauw
Maak afspraken als je gaat samenwerken. Denk hierbij aan de volgende tips:
Spreek van tevoren af wat je samen doet en vooral ook wat je niet samen doet.
Bepaal met elkaar het budget en hoe je met kosten omgaat: wie betaalt wat, hoe en op welk moment? En hoe ga je om met de opbrengsten?
Maak niet alleen afspraken, maar leg ze ook vast. Zo kun je elkaar er ook aan houden.
Evalueer afspraken regelmatig en pas ze aan als dat nodig is.
Mijn samenwerking met banketbakkerij Stevers begon vier jaar geleden. Hij was op zoek naar goed gehakt voor zijn saucijzenbroodjes en kwam bij mij uit. Daarvoor verkocht ik kant- en-klare saucijzenbroodjes. We dachten: dit kan beter. We hebben smaken en verhoudingen samen afgestemd. Het is sturen en draaien voordat je het goede product hebt. Met succes, want het heeft geleid tot een gouden combinatie. We zijn allebei in de prijzen gevallen met het saucijzenbroodje. De verkoop van de broodjes is daardoor met 60% gestegen!
De combinatie werkt goed omdat we dezelfde soort klanten bedienen en het allebei belangrijk vinden om goede producten te gebruiken. Ook hebben we duidelijke afspraken gemaakt over de samenwerking. We stemmen de verkoopprijzen op elkaar af en we zijn duidelijk in hoeveel we, op welk moment en op welke manier leveren. Voor een banketbakker komen de hoeveelheden heel nauw, dus zorgen wij dat we het gehakt precies afwegen.
Samen brengen wij ons product naar buiten. Mensen vragen bij mij naar het saucijzenbroodje van bakker Stevers en andersom. Dit vinden consumenten leuk.
Presenteer je slagerij op een website met andere ondernemers. Het voordeel van gezamenlijke sites is dat je meer mensen bereikt.
Keurslager Ronald Kroezen staat op de website van winkelcentrum Toolenburg (www.toolenburg.nl). Je vindt er een omschrijving van de slagerij, contactgegevens en een link naar zijn eigen site.
Sociale media is een goede manier om met andere ondernemers te communiceren met (potentiële) klanten. Een voorbeeld is de facebookpagina van graaggedaan.nl. Hier horen onder andere bakkers, groentezaken en slagers bij, zoals keurslager Warmenhoven. Met een bericht bereik je veel mensen en je kunt reageren op actuele zaken. Zo breng en houd je je slagerij onder de aandacht.
Een webshop opzetten met andere winkeliers om je producten te verkopen is ook een vorm van online samenwerken. Een voorbeeld is versheemstede.nl. Je kunt er vlees van keurslager Peter van der Geest bestellen, maar ook brood, groente, wijn en zelfs bloemen. Dit alles laat je samen thuisbezorgen. Klanten vinden dit totaalpakket een groot voordeel.
Online samenwerken kan op verschillende manieren en met verschillende doelen.
Slagerij van Guillik & Shell station
Samenwerken in vers kan in vele vormen en je kunt er veel verschillende doelen mee bereiken. Het is belangrijk dat je van tevoren weet wat je wilt bereiken en op welke termijn. Samenwerken hoeft niet alleen met versspecialisten ze zijn, je kunt ook met andere soort partijen samenwerken.
Stem verwachtingen af, maak heldere afspraken en leg deze vast als je gaat samenwerken.
Welke voordelen van samenwerking zie jij?
Wat zou jij met samenwerking willen bereiken?
Welke vorm van samenwerking past bij jou?
Hoe zou jij samenwerking aanpakken?
Hoe kun je je medewerkers betrekken bij samenwerking?
Laat je inspireren
Op welke manier kan samenwerking met andere ondernemers jou als slager iets opleveren? In het magazine zijn veel voorbeelden uit de praktijk voorbij gekomen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Vraag je klanten en medewerkers naar leuke voorbeelden of ideeën en kijk om je heen voor voorbeelden. Kijk in jouw omgeving wie geschikte samenwerkingspartners zijn en welke initiatieven voor jou interessant zijn.
Stappenplan voor samenwerking
Maak een stappenplan om tot een succesvolle samenwerking te komen:
1. Bedenk wat je wilt bereiken met de samenwerking.
2. Houd een brainstorm om ideeën te verzamelen. Betrek hier ook je medewerkers bij.
3. Zet je drie beste ideeën op papier en schrijf per idee suggesties op voor de uitwerking ervan:
a. welke partijen passen bij het idee?
b. wat kan ik doen om tot de samenwerking te komen?
c. wat kunnen medewerkers doen om tot de samenwerking te komen?
Werk je al samen met andere partijen? Ga dan na hoe je deze samenwerking succesvoller kunt maken. Bijvoorbeeld door meer aandacht te geven aan de samenwerking.
Laat je inspireren
Op welke manier kan samenwerking met andere ondernemers jou als slager iets opleveren? In het magazine zijn veel voorbeelden uit de praktijk voorbij gekomen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Vraag je klanten en medewerkers naar leuke voorbeelden of ideeën en kijk om je heen voor voorbeelden. Kijk in jouw omgeving wie geschikte samenwerkingspartners zijn en welke initiatieven voor jou interessant zijn.
Stappenplan voor samenwerking
Maak een stappenplan om tot een succesvolle samenwerking te komen:
1. Bedenk wat je wilt bereiken met de samenwerking.
2. Houd een brainstorm om ideeën te verzamelen. Betrek hier ook je medewerkers bij.
3. Zet je drie beste ideeën op papier en schrijf per idee suggesties op voor de uitwerking ervan:
a. welke partijen passen bij het idee?
b. wat kan ik doen om tot de samenwerking te komen?
c. wat kunnen medewerkers doen om tot de samenwerking te komen?
Werk je al samen met andere partijen? Ga dan na hoe je deze samenwerking succesvoller kunt maken. Bijvoorbeeld door meer aandacht te geven aan de samenwerking.