E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Workshops
in dit magazine
  • Doelen van workshops 
  • Wat je bereikt met workshops
  • Voorbeelden
  • Verschillende doelgroepen 
  • Tips voor een goede workshop

Steeds meer slagers organiseren workshops. Dit past in de trend dat mensen bewuster met eten omgaan en dat zelf thuis uitgebreid koken populair is. Klanten willen steeds vaker weten waar het vlees vandaan komt en zijn benieuwd naar het ambacht. Dit kunnen ze leren en ervaren in workshops. Je promoot tegelijkertijd je slagerij en je producten. Je laat zien wat je in huis hebt en geeft de klant een beleving mee.   

Een eerste voorbeeld uit de praktijk

Slagerij Gelderblom

Voorbeelden van workshops

Er zijn twee soorten workshops, namelijk workshops waarin je als slager iets voordoet en workshops waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan. Sommige onderwerpen zijn geschikter om voor te doen, bijvoorbeeld het uitbenen van een voor- en/of achtervoet of het uitsnijden van een half varken. Andere onderwerpen zijn goed uit te voeren door de deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan het maken van hamburgers.

Een half varken uitsnijden en verwerken voor een groep deelnemers ziet er geweldig uit. Ze zien welke technieken en gereedschappen je gebruikt.

Voor de deelnemers is het interessant om te zien hoe je een voorvoet of achtervoet van een rund uitbeent. Vertel bij elk deel hoe het heet en hoe je dit het beste kunt bereiden.

Voor sommige deelnemers is wild misschien wat onbekender. Daarom is het voor hen boeiend om te zien hoe je dit verwerkt.

Verwerk het vlees dat je in de workshop uitsnijdt. Maak samen met de deelnemers bijvoorbeeld een paté. Het is best een klus, maar niet moeilijk.

Geef bij een workshop barbecueën advies over verschillende soorten vlees en barbecuetechnieken. Laat de deelnemers het vlees zelf bereiden.

Iedere deelnemer maakt zijn eigen worst bij een workshop worst maken. Zo hebben ze meteen iets lekkers om mee naar huis te nemen.

Geef een vervolgworkshop op een eerdere workshop. Een leuk vervolg na een workshop worst maken is om de deelnemers zelf een worst te laten roken.

Doelen van workshops

Een workshop kan verschillende doelen hebben.

i
i
i
Doelgroepen

Met een workshop trek je verschillende doelgroepen aan. 

 

Doelgroepen die vooral voor een leuke avond komen zijn bijvoorbeeld vriendengroepen, vrijgezellenfeestjes, familie- of bedrijfsuitjes. Zorg bij deze doelgroep voor een goede sfeer en gezelligheid door met passie te vertellen en af en toe wat humor te gebruiken.

Koks en kookclubs komen vooral om iets te leren. Richt je met het onderwerp daarom vooral op de technieken die je gebruikt. Leg deze goed uit en laat de deelnemers ze zelf uitvoeren. Aan het eind van de avond willen ze de technieken onder de knie hebben. 

 

Het is ook leuk om scholen te vragen of ze de leerlingen een aangepaste workshop voor een speciale prijs willen laten volgen. Zo kun je de leerlingen enthousiast maken voor het vak.

Opbouw van een workshop

Het is goed om een bepaalde volgorde aan te houden in je workshops. Dit helpt je bij de voorbereiding en het zorgt voor structuur op een avond. Je kunt gebruik maken van de onderstaande onderdelen.

Welkom
Uitleg
Aan de slag
Evaluatie
Voorbereiding

"Ik heb de workshop eerst een keer voor mijn eigen team geoefend. Zo kon ik uitproberen hoe mijn verhaal over kwam en hoe lang de workshop ongeveer zou duren. Kijk tijdens het oefenen tegen welke dingen je aanloopt en hoe je dit kunt oplossen."

"Zorg dat je groep niet te groot is zodat je elke deelnemer genoeg aandacht kunt geven."

 

"Laat een docent of iemand die verstand heeft van workshops naar je voorbereiding kijken."

Interview: de workshop boeiend maken

Job Vrijenhoek, slagerij Vrijenhoek

bekijk
Om over na te denken

Workshops kun je onderverdelen in twee groepen, namelijk workshops waarin je als slager iets voordoet en workshops waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan. Een onderwerp is leuk, als het herkenbaar en thuis toepasbaar is voor de deelnemers. Een workshop heeft verschillende doelen. Je zorgt voor een stuk beleving en kennis bij de deelnemers, het is goede promotie voor je slagerij en je verhoogt je omzet. Met een workshop trek je verschillende doelgroepen aan. Deelnemers komen voor een leuke avond, maar ook om iets te leren. Een goede workshop is opgebouwd uit verschillende fases: welkom, uitleg, aan de slag en evaluatie. 

1

Over welke onderwerpen zouden jullie workshops kunnen geven?

2

Met wat voor doel bied je de workshops aan of zouden jullie workshops willen aanbieden?

3

Welke (nieuwe) doelgroepen zouden jullie willen aanspreken?

4

Hoe zijn jullie workshops opgebouwd of hoe zouden jullie ze opbouwen?

5

Op welke manier houden jullie de aandacht van de klanten vast?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Workshop bijwonen
Bekijk het workshopaanbod van collega-slagers en kies er eentje uit die je leuk lijkt om te volgen. Woon deze workshop bij. Kijk goed hoe de workshop is opgebouwd. Noteer de volgende dingen:
Wat doen ze om de aandacht vast te houden van de klanten? 
Hoe reageren de klanten? 

 

Stel voor of na de workshop vragen aan de slager. Wat levert de workshop de slager bijvoorbeeld op? Wat komt er kijken bij het organiseren van een workshop? 

 

Maak een plan voor een workshop.

Klanten vragen
Vraag klanten over welke onderwerpen ze een workshop zouden willen hebben. Er zijn verschillende manieren om dit te vragen. Je kunt het ze mondeling vragen, maar ook laten invullen op papier. Laat de vraag open of geef alvast antwoordsuggesties waar de klanten uit kunnen kiezen. Wat vinden zij de specialiteit van jullie slagerij? Waar willen ze altijd al meer over weten?

 

Kies samen met je team hier een onderwerp uit. Is dit onderwerp vooral geschikt om voor te doen of kunnen de deelnemers dit zelf uitvoeren? 

Dit zien je werknemers

Workshop bijwonen
Bekijk het workshopaanbod van collega-slagers en kies er eentje uit die je leuk lijkt om te volgen. Woon deze workshop bij. Kijk goed hoe de workshop is opgebouwd. Noteer de volgende dingen:
Wat doen ze om de aandacht vast te houden van de klanten? 
Hoe reageren de klanten? 

 

Stel voor of na de workshop vragen aan de slager. Wat levert de workshop de slager bijvoorbeeld op? Wat komt er kijken bij het organiseren van een workshop? 

 

Maak een plan voor een workshop en leg dit voor aan je werkgever.

Klanten vragen
Vraag klanten over welke onderwerpen ze een workshop zouden willen hebben. Er zijn verschillende manieren om dit te vragen. Je kunt het ze mondeling vragen, maar ook laten invullen op papier. Laat de vraag open of geef alvast antwoordsuggesties waar de klanten uit kunnen kiezen. Wat vinden zij de specialiteit van jullie slagerij?  Waar willen ze altijd al meer over weten?

 

Bedenk welk onderwerp jij hieruit zou kiezen en leg dit voor aan je werkgever. Is dit onderwerp vooral geschikt om voor te doen of kunnen de deelnemers dit zelf uitvoeren?

like & reageren
Inloggen