Steeds meer slagers organiseren workshops. Dit past in de trend dat mensen bewuster met eten omgaan en dat zelf thuis uitgebreid koken populair is. Klanten willen steeds vaker weten waar het vlees vandaan komt en zijn benieuwd naar het ambacht. Dit kunnen ze leren en ervaren in workshops. Je promoot tegelijkertijd je slagerij en je producten. Je laat zien wat je in huis hebt en geeft de klant een beleving mee.
Slagerij Gelderblom
Er zijn twee soorten workshops, namelijk workshops waarin je als slager iets voordoet en workshops waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan. Sommige onderwerpen zijn geschikter om voor te doen, bijvoorbeeld het uitbenen van een voor- en/of achtervoet of het uitsnijden van een half varken. Andere onderwerpen zijn goed uit te voeren door de deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan het maken van hamburgers.
Een half varken uitsnijden en verwerken voor een groep deelnemers ziet er geweldig uit. Ze zien welke technieken en gereedschappen je gebruikt.
Voor de deelnemers is het interessant om te zien hoe je een voorvoet of achtervoet van een rund uitbeent. Vertel bij elk deel hoe het heet en hoe je dit het beste kunt bereiden.
Voor sommige deelnemers is wild misschien wat onbekender. Daarom is het voor hen boeiend om te zien hoe je dit verwerkt.
Verwerk het vlees dat je in de workshop uitsnijdt. Maak samen met de deelnemers bijvoorbeeld een paté. Het is best een klus, maar niet moeilijk.
Geef bij een workshop barbecueën advies over verschillende soorten vlees en barbecuetechnieken. Laat de deelnemers het vlees zelf bereiden.
Iedere deelnemer maakt zijn eigen worst bij een workshop worst maken. Zo hebben ze meteen iets lekkers om mee naar huis te nemen.
Geef een vervolgworkshop op een eerdere workshop. Een leuk vervolg na een workshop worst maken is om de deelnemers zelf een worst te laten roken.
Zorg voor een stuk beleving en kennis bij de deelnemer door je ambacht en vakmanschap te laten zien. De deelnemer ziet bijvoorbeeld dat je een varken niet altijd in stukjes binnen krijgt. Soms moet je dit als slager nog helemaal verwerken. Je leert de deelnemer op deze manier iets en je zet jezelf neer als specialist.
Het geven van een workshop is goede promotie voor je slagerij. Misschien komen de deelnemers nu vaker bij je om vlees te kopen, omdat ze hebben gezien dat je een echte vakman bent. Als deelnemers een leuke avond hebben gehad, is er een grote kans dat ze dit aan hun familie en vrienden vertellen. Deze mond-tot-mondreclame zorgt ervoor dat meer mensen je slagerij kennen en het zorgt ook voor een goede naam.
De deelnemers betalen voor de workshop, waardoor je extra omzet krijgt. De prijs van de workshop bepaal je door van tevoren de kosten en de baten te berekenen. Maak de workshop niet te duur, maar ook niet te goedkoop. Zo kan iedereen de workshop volgen, maar straal je nog steeds professionaliteit uit. Bijverkoop zorgt tijdens een workshop voor extra omzet. De deelnemers kunnen dan namelijk extra producten uit je slagerij kopen.
Een workshop kan verschillende doelen hebben.
Met een workshop trek je verschillende doelgroepen aan.
Doelgroepen die vooral voor een leuke avond komen zijn bijvoorbeeld vriendengroepen, vrijgezellenfeestjes, familie- of bedrijfsuitjes. Zorg bij deze doelgroep voor een goede sfeer en gezelligheid door met passie te vertellen en af en toe wat humor te gebruiken.
Koks en kookclubs komen vooral om iets te leren. Richt je met het onderwerp daarom vooral op de technieken die je gebruikt. Leg deze goed uit en laat de deelnemers ze zelf uitvoeren. Aan het eind van de avond willen ze de technieken onder de knie hebben.
Het is ook leuk om scholen te vragen of ze de leerlingen een aangepaste workshop voor een speciale prijs willen laten volgen. Zo kun je de leerlingen enthousiast maken voor het vak.
De eerste indruk is belangrijk. Geef de deelnemers daarom een warm welkom, eventueel met een hapje en een drankje. Maak de deelnemers enthousiast voor de workshop door een praatje met ze te maken. Geef ze een rondleiding door de slagerij. Dit is leuk en meteen een goede promotie.
Na het welkom leg je de klanten uit wat jullie gaan doen en geef je ze informatie. Je legt bijvoorbeeld uit hoe je worst maakt of hoe je vlees van goede kwaliteit herkent. Kijk uit dat je hier niet alleen maar zelf vertelt. Je betrekt de deelnemers bij je verhaal door ze veel vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld wat ze zien terwijl je bezig bent of wat ze opvalt. Welke deelnemer weet al wat dingen over het onderwerp?
Na de uitleg gaan de deelnemers zelf aan de slag. Zij snijden bijvoorbeeld schnitzels van onderdelen van een varken en ze bereiden deze. Je begeleidt de deelnemers tijdens dit onderdeel. Je kijkt of ze de technieken goed uitvoeren en of alles veilig gaat. Ondertussen beantwoord je vragen van de deelnemers.
Evalueer aan het einde de gemaakte producten. Het is leuk om een wedstrijd te houden wie bijvoorbeeld de lekkerste biefstuk heeft gebakken op de barbecue. Je kunt ervoor kiezen om de gemaakte producten ter plekke op te laten eten door bijvoorbeeld de lekkere worst te serveren bij een afsluitende borrel. Je kunt er ook voor kiezen om ze dit mee naar huis te laten nemen. Evalueer wat de deelnemers van de workshop vonden. Wat vonden ze het leukst en welke tips hebben ze voor je?
Het is goed om een bepaalde volgorde aan te houden in je workshops. Dit helpt je bij de voorbereiding en het zorgt voor structuur op een avond. Je kunt gebruik maken van de onderstaande onderdelen.
"Ik heb de workshop eerst een keer voor mijn eigen team geoefend. Zo kon ik uitproberen hoe mijn verhaal over kwam en hoe lang de workshop ongeveer zou duren. Kijk tijdens het oefenen tegen welke dingen je aanloopt en hoe je dit kunt oplossen."
"Zorg dat je groep niet te groot is zodat je elke deelnemer genoeg aandacht kunt geven."
"Laat een docent of iemand die verstand heeft van workshops naar je voorbereiding kijken."
Job Vrijenhoek, slagerij Vrijenhoek
Wij geven workshops worstmaken. De workshops beginnen met het uitbenen en uitsnijden van een half varken. Ik leg iets uit over het vlees en worstmaken. Daarna gaan we zelf worstmaken. Ik leer de deelnemers knooptechnieken en we testen de zelfgemaakte worst op een smoker barbecue. Ik geef ook butcher workshops rund, waarbij we een runderachtervoet van 90 kilo versnijden en uitbenen. Uiteindelijk verwerken we het vlees en proeven onze eigen steak.
Een onderwerp is leuk, als het herkenbaar en thuis toepasbaar is voor de deelnemers. Voor de workshop worstmaken heb ik bijvoorbeeld kleine handmolens gekocht. Als de deelnemers er zelf één aanschaffen, kunnen ze thuis ook worst maken. Ik maak daarnaast geen gebruik van een kant-en-klare kruidenmix, maar ik mix de kruiden ter plekke. Op deze manier kunnen de deelnemers dit thuis in de keuken ook doen.
Onze workshops zitten altijd vol. In 2,5 jaar tijd hebben we ongeveer 400 deelnemers gehad. Ze reageren erg enthousiast. Ik krijg leuke reacties via de e-mail of facebook en zelfs applaus als de workshop is geëindigd.
Job Vrijenhoek, slagerij Vrijenhoek
Workshops kun je onderverdelen in twee groepen, namelijk workshops waarin je als slager iets voordoet en workshops waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan. Een onderwerp is leuk, als het herkenbaar en thuis toepasbaar is voor de deelnemers. Een workshop heeft verschillende doelen. Je zorgt voor een stuk beleving en kennis bij de deelnemers, het is goede promotie voor je slagerij en je verhoogt je omzet. Met een workshop trek je verschillende doelgroepen aan. Deelnemers komen voor een leuke avond, maar ook om iets te leren. Een goede workshop is opgebouwd uit verschillende fases: welkom, uitleg, aan de slag en evaluatie.
Over welke onderwerpen zouden jullie workshops kunnen geven?
Met wat voor doel bied je de workshops aan of zouden jullie workshops willen aanbieden?
Welke (nieuwe) doelgroepen zouden jullie willen aanspreken?
Hoe zijn jullie workshops opgebouwd of hoe zouden jullie ze opbouwen?
Op welke manier houden jullie de aandacht van de klanten vast?
Workshop bijwonen
Bekijk het workshopaanbod van collega-slagers en kies er eentje uit die je leuk lijkt om te volgen. Woon deze workshop bij. Kijk goed hoe de workshop is opgebouwd. Noteer de volgende dingen:
Wat doen ze om de aandacht vast te houden van de klanten?
Hoe reageren de klanten?
Stel voor of na de workshop vragen aan de slager. Wat levert de workshop de slager bijvoorbeeld op? Wat komt er kijken bij het organiseren van een workshop?
Maak een plan voor een workshop.
Klanten vragen
Vraag klanten over welke onderwerpen ze een workshop zouden willen hebben. Er zijn verschillende manieren om dit te vragen. Je kunt het ze mondeling vragen, maar ook laten invullen op papier. Laat de vraag open of geef alvast antwoordsuggesties waar de klanten uit kunnen kiezen. Wat vinden zij de specialiteit van jullie slagerij? Waar willen ze altijd al meer over weten?
Kies samen met je team hier een onderwerp uit. Is dit onderwerp vooral geschikt om voor te doen of kunnen de deelnemers dit zelf uitvoeren?
Workshop bijwonen
Bekijk het workshopaanbod van collega-slagers en kies er eentje uit die je leuk lijkt om te volgen. Woon deze workshop bij. Kijk goed hoe de workshop is opgebouwd. Noteer de volgende dingen:
Wat doen ze om de aandacht vast te houden van de klanten?
Hoe reageren de klanten?
Stel voor of na de workshop vragen aan de slager. Wat levert de workshop de slager bijvoorbeeld op? Wat komt er kijken bij het organiseren van een workshop?
Maak een plan voor een workshop en leg dit voor aan je werkgever.
Klanten vragen
Vraag klanten over welke onderwerpen ze een workshop zouden willen hebben. Er zijn verschillende manieren om dit te vragen. Je kunt het ze mondeling vragen, maar ook laten invullen op papier. Laat de vraag open of geef alvast antwoordsuggesties waar de klanten uit kunnen kiezen. Wat vinden zij de specialiteit van jullie slagerij? Waar willen ze altijd al meer over weten?
Bedenk welk onderwerp jij hieruit zou kiezen en leg dit voor aan je werkgever. Is dit onderwerp vooral geschikt om voor te doen of kunnen de deelnemers dit zelf uitvoeren?